Patru ani de Aspire Teachers - ce schimbări au făcut profesorii din comunitate?

Colaj 4 ani Aspire Teachers

Au trecut patru ani de când am organizat, fără să știm pe atunci prea bine încotro ne îndreptăm, prima școală de vară intensivă care să aducă împreună profesori dedicați, să-i inspire cu cele mai bune modele pedagogice și să le arate cât de importanți sunt, cum pot deveni și mai buni și cum pot da mai departe și altora. De atunci ne-am format ca o comunitate autentică, cu ajutorul profesorilor și consultanților voluntari care au lucrat împreună pentru a organiza academiile de vară, dar și alte evenimente care să aducă în fața și mai multor profesori modele de învățare eficientă, instrumente de dezvoltare personală și profesională, activități și lecții practice. Pe scurt, în patru ani, am devenit o adevărată comunitate de practică care reunește 200 de practicieni și care își propune să ajungă la miile de profesori din toată țara și să îi sprijine în activitatea lor profesională, prin formare continuă și resurse de calitate, gata de folosit la clasă.

Ne-am învățat să celebrăm fiecare etapă importantă, așa că am lansat o întrebare care să invite profesorii din comunitate să reflecteze la progresul și schimbările pe care le-au făcut de când au intrat în contact cu Aspire Teachers. Răspunsurile lor ne arată cât de mare e puterea unei comunități pentru profesori, nu doar a Aspire Teachers, dar și a celor câteva comunități care promovează colaborarea, excelența și creșterea continuă pentru profesorii din țară, precum AVE, Teach for Romania, Merito sau Noi Orizonturi.

Mulțumim pentru exercițiul de reflecție și onestitate, Raluca Voina (Brașov), Nadia Tufă (Onești), Violeta Nedelcu (Brașov), Adina Stratulat (Bârlad), Simona Vereș (Brașov), Crina Iancu (Cluj), Nick Munteanu (Buhuși), Irina Constantinescu (Cândești), Angelina Rivera-Rocabado (Râmnicu Sărat) și Cornelia Melcu (Brașov).

„Experiența Aspire a schimbat în primul rând omul care sunt, iar apoi învățătoarea din mine.” - Raluca Voina, profesor pentru învățământ primar, Școala Gimnazială nr. 6 Iacob Mureșianu Brașov

Raluca Voina

Sunt un om dintr-o generație ciudată, aș zice, acea generație care a copilărit în anii ’80 și care a crescut în spiritul muncii, corectitudinii, efortului, modestiei. Partea care a lipsit din tabloul acesta este recunoașterea meritelor, spiritul de învingător, mândria.  Poate colegii mei de generație au învățat lucrurile acestea pe traseu, în diferite contexte. Pentru mine contextul a fost Aspire Teachers. Mi s-a părut în prima zi de Academie că suna cam prea exagerat „Sunteți cei mai buni dintre cei foarte buni”. Săptămâna aceea mi-a demonstrat că așa era, am înțeles că sunt bună în munca mea și că există oameni și mai buni decât mine, de care am norocul să fiu înconjurată. Da, e ok să spun „Sunt foarte bună în ceea ce fac, am încredere că fac lucruri foarte faine”. 

La un exercițiu de grup, o colegă mi-a scris: „Te încurajez să ai curaj să-ți exprimi ideile valoroase, deoarece fac diferența și contează enorm pentru noi.” Biletul ăsta roz stă sub suportul de creioane de pe biroul meu. Sunt cuvinte pe care nu mi le-au spus prieteni apropiați sau profesori pe care i-am avut. Mi le-a spus o colegă de „trib” Aspire, așa cum îi place unui alt coleg să spună. Și pe mine m-au făcut să simt că îmi dă inima pe-afară. 

În ceea ce privește meseria, experiența Aspire m-a făcut să dau mai departe. O făceam și înainte, dar lucrurile se întâmplă cu așa entuziasm, încât nu ai cum să le păstrezi doar ca experiență proprie. Am dat copiilor, experimentând cu ei lecțiile din opționalul Călătorie în lumea emoțiilor, am dat părinților copiilor mei, prezentându-le materiale de la webinarii ținute de profesioniști excepționali, am dat colegilor resurse, informații, idei, materiale valoroase. 

Cred că nu este întâmplător faptul că fac parte din această comunitate, cred că orice om are nevoie de grupul care să îl ajute să crească, iar în privința muncii din această organizație  îmi aduc aminte de o propoziție a Ruxandrei Manea, din prima mea zi de academie: „Și când crezi că nu mai poți, mai poți puțin.”

„Comunitatea m-a ajutat foarte mult, m-a impulsionat de câte ori aveam nevoie să evoluez ca profesor.” - Nadia Tufă, prof. înv. primar la Școala Gimnazială George Călinescu Onești, Bacău

PS: Fotografia e cu mine, în preajma elevilor, căci prin ei, cu ei și pentru ei, cu drag de ei mă formez! (Moș Crăciun pentru o zi - activitatea noastră de suflet)

PS: Fotografia e cu mine, în preajma elevilor, căci prin ei, cu ei și pentru ei, cu drag de ei mă formez! (Moș Crăciun pentru o zi - activitatea noastră de suflet)

În această perioadă de retragere din zgomot, agitație și ritm am descoperit gustul introspecției, gustul pentru atenția asupra a ceea ce mă înconjoară, gustul pentru așezarea gândurilor și trăirilor. Frumos exercițiu de introspecție mi-a propus și comunitatea Aspire, într-un binevenit moment! Cred că, dacă adaug ideilor anterioare dorința de a lucra mai bine, prin deschiderea spre nevoile copiilor și motivația pentru dezvoltare profesională și personală, am enumerat schimbările care s-au produs în și pentru mine da când am intrat în Aspire Teachers.

Comunitatea m-a ajutat foarte mult, m-a impulsionat de câte ori aveam nevoie să evoluez ca profesor. Sunt numeroase exemplele, dar voi sintetiza câteva, cu impact puternic asupra mea:

  • Mentorul meu profesional, Carmina Vakulovski, colega mea de cameră din comunitatea Aspire (2016) este omul-sursă de resurse pentru formarea mea (grupurile sale Partners și C7), este omul care organizează sesiuni de formare cu sens.

  • Colaborarea cu invitați din afara comunității: Olimpia Meșa (am participat la curs, apoi am colaborat și desfășurat activități online comune cu elevii- Cum învață oamenii?, idei care se regăsesc acum în temele de lucru, în comportamentul și în limbajul frecvent al copiilor).

  • Am aplicat proiecte de activități de învățare propuse de membri ai comunității Aspire: 1. Prioritizare și filtrare - principul Eisenhower; 2. Automotivare. Desfășor activitățile propuse în două etape: etapa de lucru cu elevi, apoi ateliere de lucru cu părinții acestora, pe aceeași temă, comparând ideile/ modificând idei, cuvinte, mesaje. În aceeași manieră am aplicat idei de comunicare eficientă, beneficiind de suportul lui Cătălin Stoica (Azi am văzut cea mai bună versiune a ta. Abia aștept să o văd pe cea de mâine!- a devenit a doua noastră deviză).

  • Grupul Inspirație pentru școală, coordonat de inimoasa mea colegă din Aspire 2016, Violeta Nedelcu, este o comunitate cu sens, inspirațională.

  • Cursul referitor la rolul educației muzicale, susținut de Ana-Maria Rusu mi-a deschis ochii spre importante surse și idei de spargere a gheții și de motivare a elevilor la începutul zilei. (Bim-bam, Boomwackers, povestea șosetelor... sunt unele din activitățile preferate de elevi).

  • Caravana Aspire Bacău a fost o sursă de inspirație (am aplicat ideea de teatru forum).

  • Am susținut o lecție de matematică în cadrul activității de comisie metodică în care am îmbinat matematica cu jocul muzical (foile de copt ale Anei Maria Rusu), cu metode de lucru online (Plickers și Quizizz - idei aflate de la Mirela Tanc, în cadrul unui webinar Aspire), cu discuții așezați în cerc, cu organizare pe grupe care colaborează, cu stabilirea unui timp de prezentare și respectarea acestuia (idei preluate de la Marian Staș). Toate acestea provin din aplicarea adaptată a ideilor din sfera Aspire.

  • Mici idei, cu impact mare asupra activității de învățare am capturat de la invitații din webinariile organizate: așezarea bagajelor în mașină-discuția noastră de dimineață (Bogdan Dîrjan), Votează cu picioarele-schimbarea grupelor (Constantin Lomaca), prezentarea la începutul întâlnirilor și răbdarea de a asculta (Marian Staș), organizarea unei activități online (Măriuca Morariu), viața ca o poveste (Giorgiana Ilie).

Toate micile tehnici de relaxare, de atragere și de susținere a elevilor pentru și în activitatea de învățare apar, ca un feedback firesc, în cartea clasei Lotușilor - la final de ciclu primar, în temele lor de lucru, în fotografii sau desene ale lor, în viața lor, a mea, a noastră. Este ceea ce mi-am dorit și am găsit în comunitatea motivațională - pentru mine - Aspire Teachers, din belșug!

Aspire Teachers sau Comunitate bazată pe valori - Violeta Nedelcu, profesor de limba română la Școala Gimnazială nr. 2, Brașov, fondatoarea grupului „Inspirație pentru școală”

Violeta Nedelcu

AspireTeachers 2016 a fost momentul de cotitură din viața mea profesională: Am simțit ce înseamnă o comunitate profesională, reunită prin valori. M-am simțit respectată, am simțit că, după ani buni, experiența și părerea mea contează. M-am simțit fericită, împărtășind entuziasm cu colegii mei, dar m-am regăsit și în poveștile de greutăți și umilință. M-am simțit mândră că sunt profesor și mi-am redobândit speranța că s-ar putea face și în România ceva. Societatea transmite mesajul că nu se mai poate merge înainte cu un sistem de învățământ învechit. Profesorii pe care i-am cunoscut și ascultat sunt oameni care educă Altfel de ani de zile. Am realizat că nu suntem puțini și nu suntem singuri. Problema este că trebuie să mai lucrăm la alte aspecte, dintre ele amintesc coeziunea și legislația. Lecția despre valori pe care ne-a oferit-o prof. Marian Staș a fost momentul de impact, care m-a făcut să mă întreb: Chiar, de ce nu? De ce nu facem o școală care să aibă ca fundament valorile? De ce doar Rezistăm? Și lecțiile despre relații oferite de profesorii Doug Mader și Andrew Wheatley de la Sycamore School, și cele despre mentalități ale Alexandrei Anton au fost cu bătaie lungă, căci m-am întors iar și iar la cele descoperite și conștientizate atunci.

La două luni, am înființat grupul Inspirație pentru școală, păstrând prima parte a denumirii articolelor în care îmi reprezentam experiența Aspire, ca o legătură cu cei care m-au făcut să mă simt văzută (respectată, acceptată, iubită) și de la care am învățat atât de multe. 

Tot la două luni, participam la evenimentul Ziua Educației Altfel, organizat de Ana Cristina Răduță, unde am vorbit pentru prima oară unui public nonformal, alcătuit din mame antreprenoare, despre educația din școală, despre elevii mei și proiectele prin care încercam să fac legătura cu realitatea. 

Asumarea și exprimarea profesionalismului prin intermediul valorilor au fost firele călăuzitoare pe care am împletit cele 7 ateliere ce le-am organizat la Centrul de Excelență al Bobliotecii județene Brașov. 

Am prins curaj să scriu și am luat hotărârea să fac învățare vizibilă, pentru a contribui la schimbarea percepțiilor despre profesori și a mentalităților. Am scris despre ceea ce fac colegii la clasă și despre ceea ce fac eu, aplicând principiul: Suntem împreună într-un mod profesionist și uman.  Fiecare profesor ar trebui să simtă ce înseamnă Aspire Teachers.

O sursă de energie, de încredere și curaj - Adina Stratulat, prof. înv. primar, Școala Gimnazială nr. 11 George Tutoveanu, Bârlad

Adina+Stratulat

Academia “Aspire Teachers” m-a ajutat să descopăr noi semnificații ale cuvintelor comunitate, echipă, colaborare, o adevărată „cancelarie”, cu profesioniști care vorbesc despre o „școală pe bune”, bazată pe valori, care privește către viitor și prețuiește fiecare copil. 

Aspire Teachers a fost pentru mine o sursă de energie, de încredere și de curaj, pe care am folosit-o pentru a face schimbarea pe care mi-o doream, în sala de clasă, dar și în afara ei, care mi-a arătat că, făcând parte din această comunitate, poți să te descoperi și să te dezvolți permanent, că există în orice moment cineva care te sprijină dacă ai nevoie de ajutor, de o idee, de un sfat, că ești capabil să faci ce n-ai crezut vreodată că poți face.

AT nu e un moment în timp, cu început și sfârșit, e o stare pe care o duci cu tine permanent, care îți amintește că trebuie să crești frumos în fiecare zi, să înveți, să-ți pui întrebări, să găsești răspunsuri, să cercetezi, să aplici ceea ce înveți, și te provoacă prin webinarii, caravane, proiecte, exemple de bună practică, să fii dinamic, inventiv.

Întâlnirile din webinarii au contribuit la dezvoltarea mea personală, nu doar profesională, fiecare sesiune fiind o sursă de energie fantastică, dar și furnizor de „instrumente utile”, Olimpia Meșa, Vasile Brașoveanu, Mihaela Feodorof, Adina Drenga, Mirela Oprea, Oana Moraru fiind doar o parte dintre invitații extraordinari pe care i-am întâlnit online. Caravanele Aspire Teachers au deschis ușile unor școli minunate și mi-au arătat că omul sfințește locul, că o școală „înflorește”, în ciuda dificultăților din sistem, dacă se lucrează în echipă. Am văzut asta la Buhuși, la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, dar și la Școala „Matei Gr. Vladeanu” din Cândești-Vale, unde am participat la un alt eveniment extraordinar, trainingul pentru pilotarea opționalului „Călătoria în lumea emoțiilor”, pentru învățământ primar.

Pilotarea opționalului „Călătoria în lumea emoțiilor” a fost o altă provocare care m-a bucurat nespus, pe mine și pe elevii mei, pentru că a fost într-adevăr o călătorie plină de emoții folositoare, care ne-a adus mai aproape, ne-au ajutat să ne descoperim unii pe alții, să îi înțelegem mai bine pe cei de lângă noi.

Toate câte s-au întâmplat în cei trei ani care au trecut de când am descoperit comunitatea Aspire Teachers m-au îmbogățit sufletește, m-au ajutat să fiu un om mai bun, un dascăl mai bun, să privesc oamenii din breaslă cu alți ochi, să am încredere că școlile noastre vor fi, într-un viitor nu foarte îndepărtat, școli corespunzătoare secolului în care trăim.

„Aspire Teachers este parte din viața mea de trei ani, în care am crescut împreună, am învățat, am trăit cu adevărat.” - Simona Vereș, prof. înv. primar, Școala Gimnazială nr. 30, Brașov

Simona Veres

Sunt recunoscătoare omului care m-a încurajat să aplic, pentru relațiile de prietenie create cu membrii comunității, pentru minunile de oameni care au intrat în viața mea datorită „tribului” Aspire.

Cine eram eu înainte de Academie? Un cadru didactic, parte din proces cu implicare, cu iubire, însă care se ghida pe cunoștințele dobândite în facultate, pe abilitățile formate în orele de practică, pe tot ceea ce absorbise de la mentorii aleși și pe instinct. Lipseau încrederea, confirmarea că ceea ce făceam era bine, lipsa de cunoștințe în materie de mindfulness, dezvoltare personală, interrelaționare, și mai ales, leadership. Eram, de asemenea un părinte care cerea marea cu sarea, care încerca să-și educe copiii în stilul determinat de convingerile dobândite în mod inconștient, care a făcut și greșeli în toate aceste demersuri.

Încă mai fac, dar acum știu și să învăț din ele. Teoretic, știam și înainte, dar acum totul este transpus și în practică. Aspire, oamenii frumoși întâlniți aici au conturat încet-încet drumul în carieră și pe plan personal. Schimbările se văd în evoluția mea, în relația cu mine, cu familia, cu copiii mei (toți cei 36) 😊!

Fotografie din timpul caravanei aspire teachers la sibiu, iunie 2019

Fotografie din timpul caravanei aspire teachers la sibiu, iunie 2019

Desigur, nu mi-am atins toate obiectivele, știu că sunt pe drumul cel bun, știu să progresez, știu să-i ajut pe cei din jurul meu mai bine. Nu există om cu care să fi interacționat chiar și pentru foarte scurt timp și de la care să nu fi învățat ceva util. Nu există webinar Aspire de unde să nu fi plecat cu ceva valoros. Aspire mi-a scos în drum oameni adevărați, de la care am învățat despre implicare, dăruire, perseverență, încredere în forța tribului, în propriile forțe. Când rostesc cuvântul „Aspire”, simt bucurie. Simt că am primit aripi, că sunt pe curentul cel bun, depinde de mine cât de sus vreau să zbor. Și vreau să zbor și să-i ajut și pe cei din jurul meu să o facă.  

Cele mai dragi activități pentru mine, pe lângă cele de la Academie, au fost Caravanele Aspire. Acele întâlniri pentru care mulțumesc infinit organizatorilor, la care am luat parte alături de prieteni dragi, întâlniri care ne-au dat idei în demersurile următoare. De fiecare dată am plecat de la Caravane mai bogați! Nu-mi rămâne decât să îmi doresc să dau și eu măcar o parte din ceea ce am primit în comunitatea Aspire. 

„Am învățat să ies din „cutie”, să am o mentalitate deschisă și acum iau provocările ca pe niște oportunități de dezvoltare” - Crina Iancu, prof. înv. primar, Școala Generală Ioan Bob, Cluj-Napoca

Crina+Iancu

Sunt în comunitatea Aspire Teachers din 2018 și de atunci sunt conectată la „Superputerea” pe care comunitatea o transmite și mi-a creat dependența de a-i urma pe cei valoroși, pentru că știu că astfel și eu pot fi valoroasă pentru cei din jur.

De când sunt în Aspire, am devenit mai curajoasă în a aborda aspecte inedite la clasă, am învățat să ies din „cutie”, să am o mentalitate deschisă și acum iau provocările ca pe niște oportunități de dezvoltare, mi-am validat punctele tari ale personalității și ale profesiei de dascăl, mi-am identificat și punctele slabe și astfel am căutat soluții, am căpătat mai multă încredere în forțele proprii, iar cel mai important aspect a fost faptul că am creat noi legături cu oameni iubitori de educație și de fiecare dată când am avut nevoie, m-am consultat cu un prieten Aspire.

Participarea și întâlnirile de lucru cu membrii echipei Community Engagement au reprezentat experiențe din care am învățat cum să lucrez în echipă, să setez obiective, să contribui la organizarea webinariilor, să identific oameni resursă. Participând la webinariile organizate de Aspire Teachers mi-am menținut la un nivel crescut motivația intrinsecă pentru dezvoltarea personală și profesională, țintind la obiectivul de a deveni în fiecare zi o variantă mai bună a mea.

Participarea la Bootcamp-ul Aspire Teachers din primăvara anului 2019, organizat în scopul dezvoltării unor cursuri opționale, a fost o experiență inițiatică în dezvoltarea de curriculum, un context relevant de învățare în abordarea învățării experiențiale, orientarea și focusarea pe competențele esențiale ale pieței muncii din 2030, experimentarea muncii în echipă.

De la întâlnirile cu membrii Aspire din Caravana organizată anul trecut la Timișoara, m-am întors acasă cu „tolba” plină de exemple de activități practice și instrumente digitale, pe care le-am exersat apoi la clasă. Din întâlnirile cu Cătălin Stoica și Olimpia Meșa, oameni inspiraționali și determinați să provoace schimbări relevante la fiecare dintre noi, am învățat atât eu, cât și copiii din clasa mea, care e diferența între lider și șef, cât de important e feedback-ul atunci când știi să-l oferi constructiv, cât de importante sunt întrebările care provoacă acțiune, iar sub îndrumarea Olimpiei, am făcut incursiune în creierul uman și am aflat cum să înveți eficient, de ce înveți, care este rolul și rostul învățării în viața noastră.

Tot traseul parcurs până acum alături de oamenii și experiențele trăite în comunitatea Aspire Teachers, au fost adevărate călătorii în lumea propriilor emoții, dar și momente de inspirație în tot demersul didactic, de la activități curriculare și extracurriculare construite pe învățarea experiențială, la parteneriate, acțiuni de voluntariat alături de părinți și alți parteneri, la serbări și momente artistice diferite.

Cu ocazia împlinirii celor patru ani minunați ai comunității Aspire Teachers, vă îmbrățișez pe toți creatorii de educație din comunitate si vă transmit: Mulți ani cu nenumărate satisfacții personale și profesionale! 

„Aspire Teachers se poate confunda cu o familie lărgită și tare sunt mândru să fac parte din ea.” - Nick Munteanu, profesor de limba engleză, Școala Mihai Eminescu, Buhuși, Bacău

Nick Munteanu

Anul 2016 a însemnat o cotitură în viața mea personală și profesională. Aspire Teachers mi-a arătat că există oameni care pot investi în dezvoltarea cadrelor didactice și aici mă refer la fondatorii acestei comunități minunate. Mi s-a confirmat faptul că suntem foarte mulți implicați în educație, care vrem să facem lucruri diverse și cu impact pentru elevii noștri. Ca om, am câștigat o recunoaștere a muncii depuse până acum, am câștigat prieteni pe viață pe care mă pot baza oricând. Comunitatea Aspire Teachers este că un fel de “Pay it forward”. Împărtășim idei, activități, bune practici, le ducem în comunitățile noastre, ne ajutăm ori de câte ori este necesar.

Ca profesor, m-am dezvoltat văzând și ascultând pe alții, inspirându-mă de la invitații pe care i-am adus în comunitate prin intermediul webinariilor susținute, al caravanelor desfășurate în școlile noastre și apoi le-am pus în practică așa cum ni s-au potrivit stilului nostru, elevilor noștri.

Datorită Aspire Teachers, am putut organiza și susține niște activități: pe 24 februarie 2018 am adus Conferința „Dialogul Transformării” cu Oana Moraru la Bacău, unde au participat peste 160 de cadre didactice și părinți. Am intrat în legătură cu oameni dragi, care mi-au devenit și prieteni buni, și am organizat activități pentru colegi, părinți și elevi. Îi amintesc aici pe Simona Muscă, Cătălin Stoica, Alexandru Chiru. Cu Mihaela Feodorof am colaborat pentru o evaluare vocațională adresată copiilor mei și mă bucur că există așa ceva în România. Am participat la toate webinariile realizate de Aspire Teachers, am moderat multe dintre ele, am cunoscut oameni noi care își doreau să fie parte a comunității noastre. Am ajutat, alături de alți colegi, la organizarea academiilor din 2017 și 2018, apoi în 2019 am pilotat opționalul “Aspire Talks”, creat împreună cu colegi din comunitate, iar în anul 2020 m-am implicat în dezvoltarea Hub-ului Aspire Teachers Bacău, recomandând prietenilor și colegilor să ni se alăture pentru a ne dezvolta regional și a atrage și alți oameni valoroși în jurul nostru.

Datorită colegilor din AT am putut vizita și alte școli din țara prin intermediul caravanelor. Sunt colegi care au dezvoltat și alte grupuri sau comunități online care au strâns alte mii de cadre didactice alături și unde ne regăsim cu drag pentru că suntem împreună pentru educație. Am crescut frumos ca comunitate și indiferent de împrejurare, ne bucurăm de revedere. Suntem solidari unii cu alții, ne sprijinim și am ajuns chiar să vorbim despre familiile noastre, despre întâmplări personale pe care le trăiește fiecare în comunitatea sa, ne bucurăm de reușitele tuturor și căutăm soluții împreună.

O comunitate este despre resurse în comun, despre prietenii de lungă durată, despre reușite. Aspire Teachers se poate confunda cu o familie lărgită și tare sunt mândru să fac parte din ea.

„Aparțin unei comunități care crește organic și provoc împreună cu colegii mei schimbările de care avem nevoie pentru a fi motivați să continuăm să educăm” - Irina Constantinescu, profesor de geografie, director la Eco-Școala Matei Gr. Vlădeanu Cândești, și lider Hub Aspire Dâmbovița

Irina Constantinescu

Ce s-a schimbat pentru mine? Totul este altfel acum. Aparțin unei comunități care crește organic și provoc împreună cu colegii mei schimbările de care avem nevoie pentru a fi motivați să continuăm să educăm. Am intrat în comunitatea aceasta pentru că am simțit că mesajul pentru recrutare era potrivit cu dorința mea de a evolua profesional și cu credința că învățare de calitate înseamnă a pune un profesor excelent în fața fiecărui elev din România.

Ca om, am găsit în comunitatea Aspire valorile de care sunt și eu atașată: excelență, cooperare, evoluție continuă, inovație și impact. Am câștigat oportunitatea de a lucra și visa alături de o echipă atât de devotată, cu oameni frumoși și determinarea de a contribui la schimbarea în bine a modului în care facem educație.

Am început să mă dezvolt alături de comunitatea Aspire Teachers încă din 2016: ca participant la prima Academie Aspire Teachers, care m-a resetat ca profesor și mi-a dat aripi să sper că lucrând împreună cu oameni ca și mine, vom avea impact asupra educației.

În al doilea an, ca membru Aspire Teachers am continuat activitatea în echipa de Know-How și împreună cu profesoara de limba engleză Tatiana Hîrnu de la Craiova, am participat la o vizită de studiu într-o școală care implementa învățarea vizibilă, concept de învățare promovat de John Hattie. Am interiorizat conceptele de învățare și le-am pilotat timp de doi ani în școala noastră, iar obiceiurile de învățare s-au schimbata vizibil: profesorii au început să fie mai deschiși, să colaboreze, să înțeleagă importanța feedback-ului și a proiectării cu atenție a lecției. Ulterior, tot alături de Tatiana am împărtășit și colegilor din Academia 2018 ce am învățat din experimentul învățării vizibile. 

Aventura de învățare a continuat alături de această comunitate, în echipa Train the Trainers, apoi din nou în cea de Know-How unde alături de colegi minunați am început lucrul la diferite lecții, ca bune practici și ulterior la crearea unui produs sub forma unui opțional pentru gimnaziu. Ca lider de grup pentru gimnaziu, alături de Victor Dumitrache am reușit să creionăm bazele unui opțional, continuat ulterior, prin contribuția unei echipe de profesori de gimnaziu în bootcamp-ul Aspire din 2019. Opționalul Aspire Talks a fost finalizat prin șlefuirea conținutului și aspectului de o echipă profesionistă, coordonată de Măriuca Morariu, noul director al organizației.

Am continuat dezvoltarea alături de oamenii minunați de aici, prin crearea unor comunități educaționale și așa am aplicat pentru a coordona, alături de o echipă locală faină și susținere permanentă de la echipa centrală Aspire Teachers, Hub-ul Aspire Teachers Dâmbovița.

În fiecare zi sărbătoresc că am avut inspirația să aplic și să continui alături de o echipă și o comunitate, unice în peisajul educațional. Sărbătoresc că am întâlnit oameni care mă inspiră, prin felul în care gândesc și acționează, prin ideile și practicile inovative, dar mai ales prin spiritul acesta nou, de comunitatea care se dezvoltă în funcție de nevoile membrilor ei. Sunt un profesor care privește încrezător înainte cu convingerea că împreună vom învăța să deschidem ușa clasei în care creștem VIITOR.

„E o cancelarie virtuală, în care găsesc mereu pe cineva, iar acel cineva este întotdeauna omul potrivit la locul potrivit, cu sfaturi, idei, resurse.” - Angelina Rivera-Rocabado, profesor limbi engleză-franceză, director-adjunct la Școala Gimnaziala Nr. 2 din Râmnicu-Sărat

Angelina Rivera Rocabado

Aspire a însemnat pentru mine întâlnirea cu oameni frumoși, dascăli pasionați, profesioniști desăvârșiți, o familie care a crescut de la an la an. Am intrat în familia Aspire în anul 2016, în prima serie, am prezentat un Kahoot memorabil (cei care își amintesc, probabil zâmbesc în acest moment ☺), iar de atunci am rămas alături de oamenii cu care am simțit că am țeluri comune. Caravana Aspire, workshop-uri, proiecte, webinarii, articole, evenimente caritabile, având un scop comun: să aducem plus valoare educației din România și să fim profesori excelenți pentru elevii noștri. Aspire a însemnat validarea lucrurilor pe care le-am făcut cu suflet pentru elevii mei, dar și pentru colegi. Aspire înseamnă dezvoltare personală continuă și schimb de idei, de experiențe, cu gândul că împreună putem face lucruri minunate și pentru alții care fac educație.

Ca om, pot spune că am devenit mult mai încrezătoare în forțele proprii, imediat după absolvirea primului curs Aspire. Am învățat să colaborez, să împărtășesc, să ascult mai mult și să apreciez lucrurile bune, pozitive din fiecare om din jurul meu. Îmi amintesc cu drag de seară în care am dus un brad de Crăciun confecționat de mine și de elevii mei pentru un eveniment caritabil. În acea seară friguroasă în care m-am întâlnit cu Măriuca în București, într-o pauză scurtă a unui concert la care venisem cu elevii mei, după ce am defilat cu brăduțul decorat până la mașină Mariucăi, în acea seară am simțit încă o data cum Aspire nu a crescut în noi doar profesorul, ci și omul. 

Aspire mi-a adus prieteni noi și m-a făcut și mai prietenoasă decât eram. Acum ceva timp am ajuns în Cluj, și mi-am dat seamă încă o data că Aspire a legat prietenii: fără să-i cer, Anca Morar s-a oferit să vina la  aeroport și să mă ajute să ajung acolo unde aveam nevoie. 

În ceea ce privește dezvoltarea profesională, am găsit în Aspire nenumărate exemple de bună practică, iar acestea m-au inspirat și m-au motivat mult să mă dezvolt că profesor. Caravanele Aspire sunt un exemplu concret de schimb de bune practici din care am învățat atâtea lucruri grozave pe care le-am și pus în practică imediat cum am ajuns înapoi la școală.

Un alt exemplu este pilotarea opționalului pe care l-am implementat la V-a, care avut un succes uriaș. Nu pot să nu-mi amintesc de nenumăratele webinarii din care am învățat de fiecare dată  lucruri noi, atât în plan profesional, cât și personal. Aspire m-a ajutat să cunosc oameni valoroși cu care am organizat activități memorabile pentru elevii mei. Am ales să colaborez cu acești oameni pentru a aduce plus valoare lecțiilor pe care le pregătesc pentru copii. Pe Simona Muscă am cunoscut-o la Buhuși, la una dintre caravanele Aspire, iar acum suntem la a treia colaborare, de data aceasta într-un un proiect de dezvoltare personală pentru copii.

Uneori simt că toți cei din Aspire creăm o cancelarie virtuală, în care găsesc mereu pe cineva, iar acel cineva este întotdeauna omul potrivit la locul potrivit, cu sfaturi, idei, resurse. Sunt mulți oameni dragi cu care țin legătura și cu care particip de drag cu drag la diferite activități Aspire și nu numai. Aspire este o familie, o echipă, o stare de spirit. Sunt recunoscătoare pentru acești 4 ani! Mulți înainte!

„O comunitate de oameni deschiși la minte și la suflet, dedicați educației adevărate și care, împreună, aduc schimbarea în bine a învățământului românesc” - Cornelia Melcu, profesor pentru învățământ primar, Școala Nicolae Orghidan, Brașov, ambasador eTwinning, Scientix, ESERO, Microsoft Innovator Educator Expert, formator și mentor pentru profesori

Cornelia Melcu

Ce s-a schimbat pentru mine de când am intrat în Aspire Teachers? Ce am câștigat ca om? Pentru mine, Aspire Teachers înseamnă, în primul rând, comunitate. O comunitate de oameni deschiși la minte și la suflet, dedicați educației adevărate și care, împreună, aduc schimbarea în bine a învățământului românesc.

Cum m-a ajutat comunitatea să mă îmbunătățesc ca profesor? Am învățat o mulțime de lucruri de când am intrat în comunitatea Aspire! Minunatele webinarii, cu teme care au răspuns la întrebările pe care continui să mi le pun zi de zi, dar care mi-au și validat convingerile și faptele, m-au ajutat să cresc și să mă dezvolt, alături de colegii mei.