Mate cu bucurie pentru toți - ediția a doua a festivalului național DataMathLab

📍 28–29 iunie 2025
Colegiul Național „Andrei Șaguna”, Brașov

Ce este Festivalul DataMathLab?

Este primul eveniment din România dedicat învățării matematicii cu bucurie, umanitate și sens. Reunește aproape 200 de profesori de matematică, cercetători și practicieni din toată țara și din străinătate pentru a explora împreună ce poate deveni educația matematică.

Invitați internaționali speciali

👤 James Tanton (Australia/SUA), fondator Global Math Project
👤 Alf Coles (Marea Britanie), Profesor la Universitatea din Bristol

Doi profesori-cercetători de top care aduc, în inima Transilvaniei, o perspectivă vie și umanistă asupra matematicii – o disciplină care poate fi înțeleasă și trăită cu bucurie de către toți copiii.

Ce oferă festivalul?

Un format de învățare activ, colaborativ și aplicat, construit pentru profesorii de matematică din toate ciclurile de învățământ. Participanții vor putea experimenta idei, metode și practici validate, într-un spațiu sigur de reflecție și dialog profesional.

Parteneri instituționali și sponsori

🎓 Ministerul Educației și Cercetării, ISJ Brașov, Colegiul Național „Andrei Șaguna”
🤝 Romanian-American Foundation, BitDefender, Siemens, United Media Services, Tenaris Silcotub, Avenor College

Înscrieri și donație recomandată

Pachetul de participare include:

  • Acces complet la agenda evenimentului

  • Agendă, rucsac, pix, sticlă, evantai personalizate

  • Prânz tip bufet + pauze de cafea

  • Certificat digital de participare

💳 Donație recomandată:

  • 150 RON (standard)

  • 200 RON (cu traducere simultană în căști)

📌 Locuri disponibile: 180

  • Cu atâta îngrijorare și chiar anxietate provocată de matematică pentru elevii din întreaga lume, pare că disciplina de examen a fost iremediabil divorțată de bucuria și plăcerea de a învăța. Cu câteva excepții, matematica pare să nu fie pentru oricine și toate datele din cercetările recente confirmă că avem o mare problemă: aproape jumătate dintre elevi încheie gimnaziul incapabili să transfere matematica în viața de zi cu zi. (PISA 2022)

    Suntem țara care are în același timp printre cele mai bune rezultate la olimpiadele internaționale (locul 4 la nivel mondial în 2023) și printre cele mai slabe rezultate la alfabetizarea matematică (penultimul loc din UE după PISA 2022).

    Acest rezultat este explicat în mare parte de statutul socio-economic și mediul de proveniență al elevilor. Distanța se adâncește cu cât copiii avansează în școală, semn că în loc să corecteze, școala catalizează diferențele dintre elevi.

    Acum, educația matematică pe care o primesc elevii în România este un instrument de excluziune de la bunăstare și implicare civică pentru viitorii adulți.

    Profesorii sunt cel mai important factor din școală care are impact major asupra elevilor. Împreună putem schimba cine ajunge să gândească matematic și, deci, cine va putea contribui la o viață economică și civică mai mult.

  • Festivalul propune un context unic prin care profesorii de matematică descoperă moduri de a aduce mai multă bucurie în clasă și (re)descoperă concepte matematice prin metode diferite pe care le pot aplica apoi cu elevii lor. Participanții vor învăța să transforme sarcini aride în întrebări provocatoare, care pot stârni curiozitate și implicare și vor reflecta la cum pot face matematica accesibilă pentru toți elevii.

    Evenimentul este mai mult decât o suită de ateliere, discuții și prezentări provocatoare despre practici eficiente în predarea-învățarea-evaluarea matematicii. E o comunitate de catalizare a mișcării începute prin programul DataMathLab care face matematica relevantă și accesibilă tuturor.

  • Până la final de festival, participanții:

    • identifică principalele strategii de cultivare a auto-eficacității și de reducere a anxietății matematice a elevilor,

    • explorează moduri de a dezvolta înțelegerea conceptelor abstracte prin aplicații din viața reală, reprezentări vizuale sau jocuri,

    • transformă sarcini procedurale plictisitoare în întrebări provocatoare, care pot stârni curiozitate și implicare pentru toți elevii,

    • lucrează împreună pentru a experimenta metode matematice pe care le pot ulterior aplica cu elevii lor,

    • reflectează la oportunitățile de a face matematica mai plăcută pentru toți elevii, respectând programa școlară.

Agenda

Sâmbătă, 28 iunie

8.30-9.30 – Înregistrare

9.30-10.20 – Introducere & Keynote speech: James Tanton:
„Aducem bucurie, sens și conexiune umană în curriculumul tradițional”

10.30-11.20 – Stații de joc și descoperire

11.30-13.00 – Sesiunea 1: Ateliere în paralel

13.00-14.00 – Prânz, stații de joc și descoperire

14.00-15.30 – Sesiunea 2: Ateliere în paralel

15.45-17.30 – Sesiunea 3: Ateliere în paralel

17.45-18.20 – Dezbatere Oxford Union: Putem face accesibilă matematica cu adevărat pentru toți?

18.20-18.40 – Premiere stații de joc și descoperire

Duminică, 29 iunie

9.00-9.30 – Intro: programul DataMathLab

9.45-12.45 – Masterclass-uri în paralel

James Tanton: Tiparele – Ce faci dacă ai încredere în ele? Ce faci dacă nu?

Alf Coles: Explorăm călătorii de învățare coerente în învățarea matematicii

Daniela Vasile: Bucuria algebrei pentru toți

Ariana Văcărețu: Matematica prinde viață prin experimente, povești și colaborare în clasă

13.00-13.30 – Reflecție în plen (sala de festivități)

13.30-14.45 – Prânz și încheiere

Ateliere

James Tanton Atelier cu James Tanton: Exploding Dots – o incursiune adâncă într-un fenomen global

Scop: Vom explora impactul simplificării conținutului și cum putem încuraja autonomia și metacogniția elevilor prin valoarea pozițională și reprezentări vizuale.

Obiective de învățare:

  • Descoperi cum simplificarea conținutului poate scoate la iveală puterea reală a ideilor.
  • Exersezi cum să încurajezi autonomia elevului și încrederea în propriul gând.
  • Cultivi metacogniția: „De unde știu că ceea ce cred că știu e corect?”

Descriere: Valoarea pozițională – un pilon al matematicii moderne – este una dintre cele mai mari realizări ale umanității. Impactul ei depășește simpla aritmetică.

Vei desena, vei experimenta, vei reflecta și vei participa la discuții captivante!

Alf Coles Atelier cu Alf Coles: Reevaluăm de ce este dificilă învățarea matematicii

Scop: Vom pune sub semnul întrebării câteva mituri frecvente despre motivele pentru care matematica este greu de învățat și despre cum am putea regândi predarea pornind de la aceste întrebări.

Obiective de învățare:

  • Reflectezi asupra modului în care învățăm matematica.
  • Extragi implicații concrete pentru proiectarea sarcinilor de lucru.

Descriere: Pornind de la o carte recent publicată, Alf va propune în această sesiune activități care ne ajută să chestionăm două presupuneri comune în predarea matematicii:

  • că fără „fundamente solide” nu este posibilă nicio altă învățare ulterioară;
  • că matematica este dificilă din cauză că este abstractă.

Cristian Voica Atelier cu Cristian Voica: Matematica și jocul – un duo (ne)așteptat?

Scop: Vom explora modalități de a integra jocurile în predarea matematicii la clasă și în înțelegerea anumitor concepte.

Obiective de învățare:

  • Explorezi modalități de utilizare a unor jocuri în definirea sau înțelegerea unor concepte matematice.
  • Analizezi modalități de includere a unor jocuri în sarcinile de lucru formulate la clasă.
  • Propui reformulări ale regulilor unui joc, pentru a evidenția proprietăți ale unor concepte.

Descriere: Atelierul va începe cu un exemplu în care un concept matematic, dificil de înțeles de către elevi, poate fi explicat prin intermediul unui joc. Atelierul continuă cu analiza modului în care unele jocuri pot contribui la înțelegerea proprietăților unor concepte matematice.

La final, participanții vor lucra în echipe mici (3-4 membri), în care, la început, vor juca (între ei sau individual) jocuri de factură matematică, apoi vor identifica oportunități pentru utilizarea jocurilor respective la clasă, în orele de matematică.

Daniela Vasile și Mihaela Ancuța Daniela Vasile și Mihaela Ancuța Atelier cu Daniela Vasile și Mihaela Ancuța: Bucuria matematicii în echipă

Scop: Testăm și analizăm activități practice care arată de ce, când și cum să folosim lucrul în echipă pentru a aduce bucurie și sens în lecțiile de matematică.

Obiective de învățare:

  • Identifici tipuri de activități matematice care se pretează la lucru colaborativ.
  • Proiectezi sarcini care valorifică rolurile și interdependența pozitivă în echipă.
  • Evaluezi impactul activităților colaborative asupra înțelegerii și implicării elevilor.

Descriere: Atelierul propune o experiență aplicativă, în care profesorii devin „elevi” și lucrează în echipe. Fiecare activitate modelează o formă de colaborare didactică ce poate fi replicată imediat la clasă. În plus, participantii lucrează la activități cu conținut matematic bogat, pe care le pot adapta în orele lor de matematică.

Participanții vor experimenta:

  • Activități în perechi pentru construirea înțelegerii unui concept matematic;
  • Activități în echipe cu roluri pentru rezolvarea unei probleme autentice care necesită împărțirea sarcinilor și sinteza soluțiilor;
  • Decizii didactice în mini-scenarii în care profesorii reflectează când are sens și când nu are sens să lucreze în echipă la matematică;
  • Discuții și reflecții ghidate care pun în lumină beneficiile lucrului colaborativ: sprijin emoțional, învățare profundă, feedback între colegi, transfer în contexte reale.

Ariana Văcărețu Atelier cu Ariana Văcărețu: Bucuria descoperirii rezultatelor matematice cu MATh.en.JEANS (MeJ) Makers

Scop: Se mai descoperă ceva nou în matematică? Dacă da, cum anume? Analizăm situații în care profesorii creează ocazii elevilor de a experimenta bucuria descoperirii rezultatelor matematice.

Obiective de învățare:

  • Identifici caracteristici ale atelierului de cercetare matematică.
  • Explorezi teme de cercetare matematică.
  • Evaluezi tipul și nivelul de implicare al elevilor în/ pentru realizarea cercetării.

Descriere:

Atelierul propune o incursiune în ceea ce înseamnă atelierul de cercetare matematică care integrează informatica și tehnologia, cu:

  • Activități individuale pentru observarea prezentărilor realizate de elevi;
  • „Gândiți-lucrați în perechi-comunicați” pentru explorarea temelor de cercetare matematică;
  • Activități în grupe de 4 – elaborarea unui ghid de interviu și intervievarea unui elev pentru identificarea caracteristicilor atelierului de cercetare matematică și evaluarea tipului și nivelului de implicare a elevilor în/ pentru realizarea cercetării;
  • Reflecție – De ce și cum putem integra activități de cercetare matematică pentru elevi în activitatea curentă.

Note

  • 1. MATh.en.JEANS = Méthode d'Apprentissage des Théories mathématiques en Jumelant des Établissements pour une Approche Nouvelle du Savoir
  • 2. MeJ Makers este un proiect Erasmus+ (2023-2-FR01-KA210-SCH-000176068) care este implementat în perioada 2024-2026 de Colegiul Național Emil Racoviță Cluj-Napoca și Lycée Val de Durance Pertuis, Franța.

Mihaela Ionescu și Liliana Olărașu Mihaela Ionescu și Liliana Olărașu Atelier cu Mihaela Ionescu și Liliana Olărașu: Matematica accesibilă prin întrebări deschise

Scop: Vom descoperi cum întrebările autentice și imaginile provocatoare pot transforma lecțiile de matematică în spații de curiozitate, bucurie și sens pentru cei care învață.

Obiective de învățare:

  • Aplici metoda „Observă și întreabă” în activități matematice centrate pe elev.
  • Explorezi cum această metodă reduce anxietatea și stimulează gândirea matematică.
  • Adaptezi metoda la contexte diverse de predare (urban/rural, clase eterogene).

Descriere:

  • Deschidere experiențială cu exersarea metodei „observă și întreabă”: participanții pornesc de la imagini matematice provocatoare, notând ce observă, ce se întreabă și unde pot integra acele secvențe în lecțiile de matematică.
  • Analiză reflexivă: comparăm modul în care elevii și profesorii reacționează la această abordare. „O întrebare bună deschide uși. Un răspuns grăbit le închide.”
  • Provocare de grup: construirea de mini-sarcini „Observă și întreabă” pe conținuturi din curriculum.
  • Debrief: discutăm despre credințele legate de „predarea corectă”, rolul întrebărilor deschise și cum putem face matematica mai accesibilă și captivantă.
.

Marilena Faiciuc Atelier cu Marilena Faiciuc: Proiectele la matematică – cum, când și de ce?

Scop: Vom explora ce este și ce nu este învățarea prin proiecte la matematică, cum ajută și când are sens, pornind de la experiențele concrete testate cu elevi în diferite contexte.

Obiective de învățare:

  • Analizezi critic ideile profesorilor legate de beneficiile, respectiv limitările învățării prin proiecte la matematică.
  • Cunoști pedagogia aferentă învățării pe bază de proiecte (PBL).
  • Analizezi cum proiectele la matematică stimulează motivația și înțelegerea profundă a conceptelor matematice.

Descriere: Participanții completează un chestionar inițial rapid pentru a împărtăși experiența lor cu privire la proiecte, rezultatele vor fi văzute de către toți, imediat. Vom analiza exemple de proiecte matematice (eTwinning, MATh.en.JEANS, de tip GRASPS învățate în cadrul cursului DataMathLab), în legătură cu ideile vehiculate în chestionar și vom evalua critic aceste proiecte pe baza unor criterii prestabilite (inclusiv competențele pe care proiectul le dezvoltă).

Echipe de câte 3-4 profesori vor lucra împreună pentru a da formă unui proiect aplicabil cu elevii în propria clasă.

Marius Lobază Atelier cu Marius Lobază: Puterea jocului în învățarea matematicii

Scop:Descoperim cum putem folosi jocurile pentru a transforma predarea într-o experiență captivantă și interactivă, stimulând curiozitatea, gândirea logică și implicarea activă a elevilor.

Obiective de învățare:

  • Aplici tehnici de gamificare în lecțiile de matematică
  • Personalizezi un joc pentru diferite niveluri și teme matematice, adaptate nevoilor elevilor lor.
  • Explorezi exemple concrete de jocuri și activități dinamice care fac abstracțiile matematice mai accesibile și dezvoltă abilități esențiale, de la rezolvarea de probleme până la colaborare.

Descriere:

  • Debutăm cu câteva jocuri și vom descoperi ce putem învăța din ele;
  • Analizăm modul în care putem adapta jocuri clasice pentru a introduce învățarea în matematică;
  • Vom observa cum jocul bine ales poate echivala cu pagini de exerciții din culegeri;
  • Vom asocia diverse jocuri cu momentele lecției;
  • Vom explora jocuri online și jocuri fizice pentru diferite noțiuni matematice.

Szilárd András Atelier cu Szilárd András: Construim și înțelegem numerele naturale în 3D

Scop: Vom investiga cu cuburi LEGO cum putem înțelege concepte matematice din programa școlară într-un mod vizual și intuitiv.

Obiective de învățare:

  • Cunoști aspectele fundamentale ale învățării bazate pe investigație și curiozitate (inquiry based learning).
  • Experimentezi importanța înțelegerii conceptuale înainte de formalizarea matematică.
  • Formulezi proprietăți matematice inedite.

Descriere: Pornind de la o provocare formulată cu ajutorul cuburilor LEGO, participanții vor construi reprezentări ale numerelor naturale bazate pe cuburi LEGO.

Participanții vor primi un set de sarcini pe care le vor rezolva în echipe cu ajutorul cuburilor LEGO. În urma discuțiilor bazate pe rezolvarea sarcinilor, participanții vor face conexiunile dintre construcțiile LEGO și o serie de noțiuni, concepte, proprietăți care sunt predate în clasa a VI-a.

Participanții vor formula noi proprietăți cu ajutorul reprezentărilor experimentate. La final vom discuta câteva aspectele fundamentale ale predării matematicii prin metode investigative și bazate pe curiozitate.

Cătălin Ciupală Atelier cu Cătălin Ciupală: Cum dezvoltăm simțul numerelor?

Scop: Vom explora mecanismele esențiale prin care creierul învață matematica pentru a adapta demersul didactic în acord cu ele și a propune activitățile care folosesc cel mai eficient simțul numerelor și alte abilități de învățare ale elevilor.

Obiective de învățare:

  • Înțelegi conceptul de „simț al numerelor” ca abilitate cognitivă naturală, prezentă încă de la naștere.
  • Explorezi aspecte esențiale din neuroștiința învățării, cu accent pe procesele cerebrale implicate în învățarea matematicii.
  • Evaluezi critic propriile practici de predare.
  • Formulezi intenții de adaptare a demersului didactic în lumina celor învățate.

Descriere: Cercetări recente arată că fiecare dintre noi ne naștem cu un simț înnăscut al numerelor - o abilitate cognitivă care poate fi dezvoltată, în grade diferite, prin educație formală sau informală. Dezvoltarea acestui simț încă din primii ani de viață influențează adesea alegerea unei anumite direcții profesionale la vârsta adultă. Pe de altă parte, ca profesori, este esențial să înțelegem cum învață creierul și, mai specific, cum învață creierul matematica. Atelierul va fi interactiv, cu activități și discuții stimulante:

  • Expunere clară, bazată pe cercetări recente
  • Activități interactive în grup mare
  • Discuții în perechi și în grupuri mici

Silvia Timișescu Atelier cu Silvia Timișescu: Ecuații cu emoții – soluții pentru anxietatea matematică

Scop: Vom explora impactul emoțiilor în învățare și vom descoperi strategii pentru a gestiona anxietatea matematică a elevilor și a crea experiențe pozitive și cu sens la clasă.

Obiective de învățare:

  • Înțelegi cum apare anxietatea matematică și care e impactul emoțiilor în procesul de învățare, pe baza conceptelor din neuroștiință și a datelor din cercetări educaționale actuale.
  • Identifici semnele și posibilele cauze ale anxietății matematice în rândul elevilor.
  • Reflectezi la propriile convingeri și reacții care pot influența acest fenomen.
  • Explorezi practici care susțin dezvoltarea unei mentalități de creștere și cultivi emoții pozitive în predarea matematicii, cu accent pe rolul relației profesor-elev.

Descriere:

  • Activități de reflecție individuală
  • Discuții în perechi
  • Lucru în grupuri mici
  • Activități interactive în grupul mare

Masterclass-uri

James Tanton Masterclass cu James Tanton: Tiparele – Ce faci dacă ai încredere în ele? Ce faci dacă nu?

Scop: Vei experimenta puterea jocului personal și a asumării intelectuale, cultivând metacogniția: „Cum știu că ceea ce cred că știu este corect?”

Obiective de învățare:

  • Explorezi cum tiparele pot fi înșelătoare sau revelatoare în funcție de perspectiva adoptată.
  • Activezi gândirea critică prin joacă, desen și reflecție personală.
  • Îți dezvolți capacitatea de a argumenta și susține o poziție matematică neconvențională.

Descriere: Care este următorul număr din șirul: 2, 4, 6, 8, __? Evident, este 17,136 – și vom demonstra asta în această sesiune! Să ai cu tine un pix și o foaie de hârtie. Fii pregătit pentru multe desene, experimente, reflecții și conversații captivante.

Materiale din sesiune: inspirație de aici.

Alf Coles Masterclass cu Alf Coles: Explorăm călătorii de învățare coerente în învățarea matematicii

Scop: Să descoperim cum putem construi lecții captivante și semnificative pentru elevi din contexte diverse și cu niveluri diferite de pregătire.

Obiective de învățare:

  • Planifici provocări care pot susține învățarea pe parcursul mai multor lecții.
  • Adaptezi sarcini pentru clasele 5–12, astfel încât să facilitezi o învățare aprofundată.
  • Reflectezi asupra propriei practici de predare și o ajustezi în funcție de nevoile reale ale elevilor.

Descriere: Vom lucra activ pe o serie de sarcini care provoacă elevii să rămână conectați la o provocare matematică pe termen lung. Te rugăm să fii pregătit să faci matematică pe care o vei putea adapta și folosi la clasă!

Daniela Vasile Masterclass cu Daniela Vasile: Algebra cu bucurie – de la reguli la sens și descoperire

Scop: Să redescoperim algebra ca aventură a gândirii și reprezentării vizuale, care poate trezi curiozitatea și încrederea elevilor.

Obiective de învățare:

  • Înțelegi că algebra începe cu observații, structuri și generalizări, nu cu reguli.
  • Planifici sarcini algebrice relevante pentru explorare, transformare sau modelare.
  • Descoperi cum manipularea obiectelor concrete face algebra mai tangibilă și mai puțin anxiogenă.

Descriere: Un masterclass 100% aplicativ în care profesorii devin elevi: construiesc modele, folosesc materiale concrete, explorează vizual transformări algebrice și reflectează asupra modului de predare. Activitățile sunt potrivite pentru clasele 5–8, cu extensii spre primar și liceu.

Ariana Văcărețu Masterclass cu Ariana Văcărețu: Matematica prinde viață prin experimente, povești și colaborare

Scop: Să explorăm idei concrete pentru lecții care dezvoltă curiozitatea, implicarea și colaborarea prin abordări creative.

Obiective de învățare:

  • Aplici experimente matematice pentru a stimula învățarea prin investigare.
  • Integrezi literatura în matematică pentru a sprijini gândirea critică și dezvoltarea socio-emoțională.
  • Proiectezi sarcini creative, conectate la viața reală, care încurajează colaborarea.

Descriere: Vei participa la o sesiune interactivă cu experimente, povești și sarcini colaborative. Vei pleca inspirat să transformi ora de matematică într-o experiență pozitivă și relevantă pentru elevi.


INVITAȚI

James tanton, Phd

James Tanton este matematician și educator internațional, fondator al Global Math Project. James lucrează cu profesori și elevi din întreaga lume pentru a aduce matematica mai aproape de oameni în moduri inovative și entuziaste, precum ”Exploding Dots” - o abordare vizuală și interactivă prin care concepte matematice fundamentale devin accesibile. Cu doctorat în matematică de la Universitatea Princeton, James a fost profesor la liceu și este autor a numeroase cărți de matematică, cercetător la Asociația Matematică Americană și creator de conținut video pe YouTube, cu peste 360 de videoclipuri și milioane de vizualizări. A primit mai multe premii prestigioase, pentru carte inovativă și excelență în predarea matematicii.

 
Profesorul Alf Coles din profil

alf coles, PHD

Alf Coles este profesor de Didactica Matematicii la Universitatea din Bristol, cu 15 ani de experiență în predarea la clasă. Cercetarea sa acoperă dezvoltarea profesorilor și dinamica clasei. A contribuit ca și consultant educațional la elaborarea materialelor de predare a matematicii avizate de guvernul britanic pentru școlile primare din Anglia. Munca sa inovatoare în domeniul educației matematice socio-ecologice i-a adus invitații ca vorbitor principal la conferințe internaționale majore. Este co-autor al cărții "I Can't Do Maths!: Why children say it and how to make a difference." (Bloomsbury, 2022. În România, lucrează cu Aspire Teachers în calitate de consultant academic și cu British Council și InfinitEdu în programul SMART care vizează îmbunătățirea predării eficiente a matematicii pentru profesorii de nivel primar.

Daniela Vasile, Phd

Daniela Vasile este Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College, București, consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional, cu experiență de predare în școli internaționale din Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong, cu doctorat în matematică de la Universitatea Lomonosov din Moscova și licență la Facultatea de Matematică din cadrul Universității din București. Daniela s-a alăturat programului DataMathLab din 2021, fiind consultant principal și formatoare.

Ariana-Stanca Văcărețu

Ariana Văcărețu este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, președinte și co-fondatoare a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România (ALSDGC), autoare și coordonatoare de programe de educație și cercetare matematică în parteneriat cu școli europene. Este alături de echipa DataMathLab încă de la început, fiind co-lider și formatoare a programului .

Cristian Voica, PHD

Cristian Voica este conferențiar la Departamentul de Matematică al Universității din București. Este autor sau coautor a peste 50 de lucrări de cercetare în geometrie algebrică sau în educație matematică și a peste de 20 de cărți. Activitatea sa didactică a fost remarcată cu distincții: „Profesor Bologna” în 2014 (ANOSR), „Cel mai inovator program de studiu” - masterul Matematică Didactică în 2020 și „Cel mai inovator curs din domeniul Științe exacte” - cursul Introducere în cercetarea didactică în 2022 (Senatul Universității din București). S-a implicat în diverse proiecte privind predarea matematicii, formarea inițială și continuă a profesorilor din România, precum „Convergențe esențiale în formarea etică, profesională și a inovației didactice", proiectul „SMART 2020 – Sistem multidisciplinar de pregătire practică” sau programul de conversie profesională „Pedagogia învățământului primar și preșcolar” la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității din București.

Cătălin ciupală, PHD

Cătălin Ciupală este profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Şaguna” din Braşov, unde a construit platforma pentru învăţare şi evaluare „EduAS” pe care o folosesc cu succes elevii școlii. A primit ordinul „Meritul pentru învățământ” în grad de „Cavaler” din partea Președintelui României și premiul Merito din partea Romanian Business Leaders pentru activitatea sa profesională. Are un doctorat în geometrie necomutativă de la Universitatea Transilvania din Brașov și o tradiție în pasiunea pentru matematică pe care a cultivat-o și în familie - cele două fiice au ales să studieze matematica la facultate.

Liliana Olărașu

Liliana Olărașu este profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Vasile Conta” din Iași, lider al clubului de inițiativă comunitară IMPACT 36 CreActorii, membră Aspire Teachers și laureată a proiectului Merito (RBLS) de recunoaștere a meritelor profesorilor valoroși ai României. S-a implicat în DataMathLab încă de la început, în crearea de lecții și activități pe care le și pune în practică la clasă cu succes pentru și împreună cu elevii săi. Din 2024, este formatoare DataMathLab în Iași, alături de Mihaela Ionescu.

 

MIHAELA IONESCU

Mihaela Ionescu este profesoară de matematică și director adjunct la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, coordonatoare de proiecte europene, formatoare, metodistă, autoare de auxiliare și ambasador senior în cadrul programului EPAS (Școli – ambasador ale Parlamentului European). În programul DataMathLab este creatoare de resurse gata de folosit la clasă și formatoare în Iași, unde face echipă cu Liliana Olărașu.

 

marilena faiciuc

Marilena Faiciuc e profesoară de matematică la Colegiul Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan" din Cluj-Napoca, ambasadoare eTwinning cu o activitate bogată în derularea acestor tipuri de proiecte, autoare de auxiliare cu probleme de matematică aplicată în contexte autentice. Din 2024 s-a alăturat echipei DataMathLab ca formator, făcând echipă cu Ariana Văcărețu la Cluj.

 

Marius Lobază

Marius Lobază este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, cu contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare și experiență de 30 de ani, cu două decenii ca participant în proiecte educaționale internaționale. Este membru al comunității Aspire Teachers încă de la începutul organizației și s-a implicat în programul DataMathLab încă din 2021, ca formator și creator de lecții gata de folosit la clasă.

 

mihaela ancuța

Mihaela Ancuța este Lider de curriculum matematic, membră în echipa de leadership și profesoară la Avenor College, cu 15+ ani de experiență în învățământul britanic și pregătire pentru examenele Cambridge, iar de un an inspector Penta International pentru școlile din străinătate. S-a alăturat DataMathLab în 2024 ca formator în București, unde face echipă cu Daniela Vasile.

 

Szilárd András, PHD

Szilárd-Károly András este conferențiar la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, în cadrul Departamentului de Matematică și Informatică al Liniei Maghiare, pe care îl conduce din 2016. Tot aici și-a finalizat licența și doctoratul în matematică în 2004. A fost pasionat de matematica elementară și de predarea matematicii încă de când era elev, la Colegiul „Márton Áron” din Miercurea-Ciuc. Continuă această pasiune pentru didactica matematicii prin activitățile axate pe formarea noilor generații de profesori, folosind inclusiv abordări alternative. Din 2008 a lucrat în cadrul mai multor proiecte internaționale dedicate aplicării metodelor IBL (Inquiry Based Learning) în predarea matematicii, precum Developing Quality in Mathematics Education II (DQME II), PRIMAS, Mathematics and Science for Life (MASCIL) accesibile și în limba română, prin cărțile Predarea matematicii prin metode bazate pe curiozitate și investigații (alături de mai mulți autori) și Cine locuiește lângă violoncelist? (împreună cu Gabriella Zsombori).

silvia timișescu

Silvia Timișescu este fondatoarea programului Mindful Math, cu misiunea să sprijine elevii de gimnaziu în explorarea matematicii și să le crească încrederea în capacitatea lor de învățare, integrând tehnici de coaching și mindfulness. După absolvirea Facultății de Matematică și Informatică de la Universitatea din București (2013), Silvia a coordonat și co-fondat proiecte educaționale concentrate pe latura practică și creativă a matematicii pentru elevi de la 6 la 14 ani (Matematica cu drag, Logos Academy). Între 2017 și 2020, a fost asistent de cercetare la Institutul de Științe ale Educației, fiind parte din echipa PISA pentru România. A obținut certificările NeuroMindfulness Coach Practitioner (NeuroMindfulness Institute) și Coach Transformațional, ca absolventă a școlii MindLearners, bazată pe neuroștiințe și practici psihologice validate.

Anca Gaidoș

Anca Gaidoș este managerul programului strategic DataMathLab al asociației Aspire Teachers. A lucrat în poziții de coordonare și leadership peste două decenii în sectorul civic în programe naționale și internaționale. A fost director operațional la Fundația Noi Orizonturi timp de 7 ani, fiind creator de programe și parteneriate durabile. În 2024 a absolvit un master în Data Science and Business Analytics la Bologna Business School.

Măriuca morariu

Măriuca Morariu este Director executiv și membru board Aspire Teachers, cu 15 ani de experiență în dezvoltarea și coordonarea de programe de educație civică, științifică, de argumentare și dezbateri în România și Marea Britanie (precum Coral live sau Școala de vară Oxford for Romania). Are studii în comunicare de la UAIC Iași și un master în comunicare de la Universitatea din Amsterdam (Cum Laude). În 2021 a creat programul DataMathLab împreună cu o echipă de profesori de matematică din dorința de a face gândirea matematică și statistică norma, iar nu excepția, pentru o societate de cetățeni care gândesc critic și contribuie activ în comunitățile lor, oriunde s-ar afla.