Pe 16 iulie 2022 ne-am reîntâlnit într-un eveniment special de conectare și învățare la Târgoviște cu lideri educaționali, membri Aspire Teachers și profesori interesați de formele învățării prin colaborare și puterea lui „împreună” în ecosistemul educațional. Evenimentul a fost susținut local de partenerii: Liceul de Arte „Bălașa Doamna” și Casa Corpului Didactic Dâmbovița.

ReFRESH cu lecții despre cum învățăm împreună

Nenumărate studii confirmă că atunci când profesorii colaborează deliberat, în forme structurate și cu gândul la progresul elevilor, performanța lor școlară crește. După trei decenii de experimente în educație post-decembristă, și în România s-au dezvoltat comunități de practică tot mai profesioniste, care pun accentul pe învățarea împreună. Dar care dintre forme produc rezultate? Când are loc învățarea între adulți, când sunt împreună? Și cum putem traduce lecțiile învățate de la firul ierbii la nivel de sistem?

Prin acest eveniment, am adunat lecții și exemple din practică și cercetare care răspund la întrebările:

  • cum construim o cultură a colaborării autentice în școală?

  • ce fac liderii care construiesc echipe durabile, dincolo de obstacole?

  • cum putem produce schimbare prin colaborare în ecosistemul educațional?

  • cum învață profesorii împreună?

  • cum inovează școlile-pilot?

Printre invitați s-au numărat reprezentanți ai Ministerului Educației și ai mai multor organizații precum AVE, Edu Networks, Teach for Romania, Fundația Noi Orizonturi, Avenor College, alianța O voce pentru educație, directori și profesori din școli publice și private.

Evenimentul a găzduit aproximativ 100 de participanți, cu acces pe baza unei donații minime de 60 RON.

Pachetul de eveniment a inclus: accesul la tot desfășurătorul (sesiune intro, un atelier la alegere, festivitatea de premiere a membrilor din comunitate, atelier plenar și panel cu invitați), agendă personalizată, sacoșă, pix, prânz-bufet și pauze de cafea și răcoritoare pentru toată ziua, dar și un certificat digital de participare.

Numai lucrând împreună putem construi încredere. Lucrul în izolare reduce impactul întregii școli asupra rezultatelor elevilor.

Pe 16 iulie 2022 am ajuns în Târgoviște, unde, după o zi de reuniune internă cu o parte dintre membrii comunității Aspire Teachers, ne-am conectat cu profesori, lideri educaționali și membri ai comunității Aspire Teachers. Am pus sub lupă diferitele fațete ale colaborării care accelerează învățarea, de la parteneriate durabile la moduri de lucru în echipă și învățare colegială pentru a identifica provocările și soluțiile pe care le pot adopta profesorii atunci când lucrează împreună.

Peste 100 de participanți - invitați speciali, profesori de toate vârstele din 14 județe, directori, dar și debutanți au petrecut o zi plină în atmosfera primitoare a Liceului de Arte „Bălașa Doamna” din Târgoviște. Evenimentul a fost moderat de Aurora Zamfir și Irina Constantinescu, lideri ai comunității Aspire Teachers.

Măriuca Morariu, director executiv al Aspire Teachers, s-a conectat din Glasgow pentru a împărtăși câteva lecții prețioase despre colaborarea în comunitate, precum importanța valorilor trăite de membrii „tribului”, a regulilor și reflexul generozității în locul tranzacției pentru a putea construi încredere.  

La fața locului a fost reprezentanta organizației, Ilinca Manolache, noul Manager de Comunitate și Programe, carea povestit despre parcursul ei: după ce a studiat științe comportamentale la Universitatea Cambridge, a ales să se întoarcă în țară pentru a face o schimbare în bine în educația viitoarelor generații de copii din România, prin profesorii lor.

Livia Grigorescu, profesor metodist la Casa Corpului Didactic Dâmbovița, ne-a lăsat cu o pildă despre valoarea învățării indiferent de vârstă și ne-a invitat să facem un scurt exercițiu zilnic de învățare în următoarele 3 săptămâni.

Atelierul cu Liliana Chivulescu și Roxana Blidaru a arătat cum să ne deschidem un laborator de literație pentru a sprijini deprinderea cititului la cei mici, după modelul Fundației Noi Orizonturi (FNO), folosind colaborarea între cadre didactice. Profesorii au descoperit și proiectul Școala cu Sclipici al FNO, unde se derulează activități de învățare estivală pentru elevii din învățământul primar care nu citesc la nivelul vârstei/clasei lor și nu primesc sprijin din partea familiei pentru a exersa citit-scrisul și socotitul.

Atelierul cu Aurora Zamfir și Alina Pincovici, directoare la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” din Pucioasa a implicat liderii și profesorii prezenți într-un exercițiu prin care pot susține formarea echipelor durabile în școala publică. Participanții au aprofundat bune practici de leadership, de la ce face un lider să aibă succes atât în performanțele propuse până la modul prin care motivează echipele cu care lucrează. 

Momentul surpriză a constat în decernarea premiilor pentru membri comunității Aspire Teachers. Anul acesta am ales să scoatem în față cei mai activi membri care au inițiat sau contribuit într-un mod deosebit la inițiativele recente ale comunității și la programele organizației. Sunt mult mai mulți profesori și voluntari care au donat timp, efort și expertiză organizației. Fără ei, nu am fi aici, în al șaselea an de existență. 

Atelierul în plen a fost susținut de Dr. Daniela Vasile, Constantin Lomaca, Mari Nicolae și Costinela Cigăran. Participanții au aflat despre valoarea colaborării între cadrele didactice, inclusiv între profesori de la diferite materii, rațiuni pentru a include astfel de practici susținute de cercetări științifice, dar și cum ajută acestea elevii în concret. Profesorii au împărtășit  exemple concrete de planificări și implementări din școli private românești și din cele internaționale, toate fiind modele ce pot fi adoptate, cum ar fi: ciclul P.O.S.I.R (Provocări-Obiective-Strategii-Implementări-Reflecții) ca bază a investigației în echipe de profesori privind problemele de învățare ale elevilor, proiectul Clasa Deschisă inițiat de Aspire Teachers pentru a încuraja observarea și feedback-ul constructiv al profesorilor la lecții obișnuite , modelul colaborativ al Avenor College de monitorizare și dezvoltare, tipuri de dialog în școli și protocolul L.A.S.T (Looking at Students’ Thinking).

În final, discuția în panel i-a avut ca invitați pe Ionela Neagoe, directoare a Colegiului Național Gheorghe Lazăr din București, Sorin Ion, secretar de Stat în Ministerul Educației, Livia Mohîrță și Ioana Cordoș-Pană, reprezentante ale Teach for Romania, Irina Constantinescu, membru în echipa de leadership a Aspire Teachers și coordonatorul profesorilor în cadrul proiectului Educație la Înălțime, moderați fiind de Carmina Trâmbițaș-Vakulovski, profesor, formator, alumnă Aspire Teachers. Invitații au fost aleși prin prisma experienței la mai multe niveluri și în mai multe formate - la firul ierbii, în echipe multidisciplinare, în alianțe transorganizaționale și în roluri de conducere la nivel central. Dialogul s-a îndreptat către răspunsuri din perspectiva fiecărui actor la întrebări esențiale precum:

  • Ce am învățat din exemplele de colaborare între actori diferiți în educație? 

  • Cum reușim să ne raliem și să producem schimbările pe care ni le dorim? Ce obstacole vedem? Dar soluții? 

  • Reușesc alianțele transorganizaționale să producă schimbări punctuale? Cum? 

Mulțumim tuturor profesorilor care ne-au fost alături și au făcut ca ziua de sâmbătă să fie memorabilă!

Gazde și invitați

Aurora Zamfir

aurora zamfir

Director, Școala Gimnazială MIhai Viteazul, Pucioasa, absolventă Academia de Leadership și Management Școlar AVE, Directorul Anului pentru Inovație (2019), ambasador Aspire Teachers, profesoară de lb. română

Irina Constatinescu

IRINa constantinescu

Fondatoare și director executiv pro-bono al Fundației Comunitare Dâmbovița, coordonator profesori „Educație la Înălțime”, membru echipa leadership comunitate Aspire Teachers, profesoară de geografie și istorie

Liliana Chivulescu

LILIANA chivulescu

Profesoară pentru înv. primar la Școala Gimnazială Nr. 2 Picior de Munte, lider Club Impact, membru echipa leadership comunitate Aspire Teachers, laureată Merito 2022

Costinela Cigaran

Costinela cigăran

Coordonator Clasa deschisă - Aspire Teachers, profesoară de engleză la Liceul Tehnologic Voinești, membră echipa de leadership comunitate Aspire Teachers

SORIN ION

Secretar de stat cu atribuții în învățământul preuniversitar și digitalizare, profesor de matematică, cu experiență de management școlar, de inspector de specialitate matematică și inspector școlar general

Dr Daniela Vasile

Dr. Daniela VASile

Director educațional, Avenor College, București, consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional, PhD în matematică Universitatea Lomonosov, lider curs DataSciLab Aspire Teachers

Constantin Lomaca

Constantin lomaca

Lider departament Științe, Franconian International School, Erlangen, Germania, consultant educațional și formator, profesor de științe, teoria cunoașterii și filosofie pentru copii

Livia Grigorescu

livia grigorescu

Profesoară de fizică cu 30 de ani de experiență, metodist la CCD Dâmbovița și formator, îi place să învețe și să dea mai departe, iubește copiii și crede că are cea mai frumoasă meserie din lume

Mariuca Morariu

măriuca morariu (online)

Director executiv și membră board Aspire Teachers, membră board Oxford for Romania

Mari Nicolae

mari nicolae

Lider de Curriculum Project-based learning, Avenor College (București), profesoară pentru înv. primar, membră Aspire Teachers

ROXANA blidaru

Profesoară pentru înv. primar la Școala Gimnazială „Tudor Vladimirescu” din Târgoviște, metodist la ISJ Dâmbovița, crede în puterea lui „împreună” și colaborează cu profesorii în proiecte și activități cu impact la clasă

Alina Pincovici

alina pincovici

Director adjunct, Școala Gimnazială MIhai Viteazul, Pucioasa, membră Aspire Teachers, formator

ionela neagoe

Director la Colegiul Național Gheorghe Lazăr București (școală-pilot), profesoară de lb. română, absolventă Academia de Leadership și Management Școlar AVE, cursuri de Executive Coaching și de Leadership and Systemic Coaching

Ioana Cordos Pana

Ioana Cordoș-Pană

Psiholog, profesor de limba engleză la Școala Gimnazială nr. 1 Gălbinași, județul Călărași, alumnă și trainer Teach for Romania

Livia Mohirta

livia mohîrță

Prof. de mate-fizică susținut de Teach for Romania în Șc. Gimn. Cernica, Ilfov, trainer de optimizare organizațională, MBA Open University Londra, master în Psihoterapie și Dezvoltare Personală (UB), formator în programe de dezvoltare pentru tineri și adulți

Carmina Vakulovski

CARmina trâmbițaș-vakulovski

Profesor pentru înv. primar la Liceul Andrei Mureșanu Brașov, mentor, membru Aspire Teachers, fondatoare a revistei TIUK! și a grupului PARTNERS, formator Superteach

 
 

Agenda

10.00-10.40 Înregistrare participanți la Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște
10.40-11.45 Introducere gazde (Aurora Zamfir, Irina Constantinescu), Livia Grigorescu, Măriuca Morariu (video), Ilinca Manolache (Manager comunitate și programe, Aspire Teachers)
11:45-12:00 Pauză răcoritoare
12:00-13:30 Atelier 1: Colaborare în Laboratorul de literație (Liliana Chivulescu, Roxana Blidaru) / Atelier 2: Leadership & echipe durabile în școala publică (Aurora Zamfir, Alina Pincovici)

13:30-14:15 Prânz (autoservire)
14:15-15:00 Moment comunitatea Aspire Teachers
15:00-16:45 Atelier în plen: Cultura colaborării în școală - exemple din școli internaționale și organizații non-profit (Constantin Lomaca, Daniela Vasile, Mari Nicolae, Costinela Cigăran)
16:45-17:00 Pauză răcoritoare
17:00-18:30 Panel: Cum produci schimbare prin colaborare între organizații și comunități din educație? (Invitați: Ionela Neagoe, Sorin Ion, Livia Mohîrță, Ioana Cordoș, Irina Constantinescu, Moderator: Carmina Trâmbițaș-Vakulovski)
18:30 Încheiere