Cum pot ajunge elevii de la frustrare la mândria că fac tema la matematică?

Anul acesta, Mihaela Stănescu face 13 ani de când a intrat în învățământ, imediat după absolvirea facultății, nu a mai activat în alt domeniu. Din 2015, își împarte timpul între două școli, Ariceștii Rahtivani și Mănești din județul Prahova, unde predă la toate clasele de gimnaziu.

La cele două școli în care predă, Mihaela Stănescu lucrează cu o diversitate de elevi, fiecare având propriile lor experiențe și contexte de viață provocatoare. Profesoara se confruntă cu dificultăți în a obține rezultate semnificative la examenele de la simulare și Evaluare Națională. Ea ne spune cu mâhnire că o parte dintre elevii ei pretind că nu au nevoie să învețe, nu depun eforturi pentru realizarea temelor și atunci nu-și dezvoltă înțelegerile conceptuale și limbajul matematic: „Într-o zi, cei de clasa a opta chiar mi-au zis că dacă mă întreabă cineva dacă știu chineză, să răspund cu da”, își aduce aminte Mihaela reacția unei clase de a VIII-a la o lecție de demonstrație geometrică. 

Read More
Este nevoie de un sat întreg ca să crești un profesor bun de matematică

Pasiunea pentru matematică a lui Robert Piloiu a fost observată și cultivată de profesori și membri ai familiei încă din copilărie. Însă interesul pentru activitatea profesorală s-a dezvoltat în timpul liceului și apoi în facultate, în activitățile de voluntariat. A acceptat invitațiile profesorilor lui de a lucra cu elevii mai mici care aveau nevoie de ajutor suplimentar la matematică și apoi de a merge în asistențe la ore. A susținut secvențe din timpul orelor și în cele din urmă a suplinit colegi atunci când aveau probleme medicale. 

Când a terminat Facultatea de Matematică, în anul 2020, avea deja o experiență relevantă în predarea matematicii. A obținut a doua notă pe țară la examenul de titularizare și a pășit încrezător în rolul de profesor. Robert predă acum matematică la patru clase de gimnaziu, la aceeași școală pe care a absolvit-o nu cu foarte mult timp în urmă: Liceul Tehnologic „Johannes Lebel” din Tălmaciu, județul Sibiu. 

Este implicat în diverse activități legate de școală: în echipa de dezvoltare și implementare de proiecte cu finanțare externă, este liderul de sindicat al școlii și urmărește cu interes programele de dezvoltare profesională care i-ar putea aduce perspective și instrumente noi în bagajul de profesor. Așa l-am și întâlnit, în programul Aspire Teachers, DataMathLab. 

Read More
Echipa Aspire Teachers
Informatică+ Matematică = LOVE

Lorena Ilin a intrat în învățământ în urma unei combinații dintre pasiunea pentru matematică și o serie de circumstanțe personale. Cu o diplomă în Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației de la Politehnică, Lorena nu își propusese să devină profesor și a activat o bună perioadă din viața ei de adult în afacerea familiei sale. 

S-a implicat în domeniul educației în anul când foarte mulți elevi de clasa a XII-a nu au reușit să promoveze examenul de Bacalaureat. În acea vară, a început să ofere pregătiri suplimentare pentru elevi, folosindu-se de experiența și cunoștințele sale de matematică. Provocările și bucuriile oferite de interacțiunea directă cu elevii, precum și satisfacția de a vedea progresele lor au încurajat-o să continue activitatea educațională. S-a înscris la modulul Psihopedagogic și a inițiat un centru de pregătire privată la Slatina, alături de alți profesori pasionați, oferind elevilor cursuri de matematică, engleză, franceză și șah. 

Read More
Investigații statistice, aplicații financiare și matematica vizuală pentru elevii de azi

Pompilia Mihai predă la Liceul Simion Stolnicu din Comarnic, la gimnaziu și liceu. O viață întreagă a predat matematică: 30 de ani la catedră și încă șase de experiențe de tutorat; pentru că Pompilia face parte din acea categorie de oameni care a avut șansa de a-și descoperi vocația încă de pe băncile școlii. 

Doi oameni au contribuit semnificativ la alegerea ei de carieră: profesorii ei de matematică din gimnaziu și liceu. Primul i-a insuflat încrederea în capacitatea de a învăța, înțelege și gândi matematic. Al doilea i-a descoperit plăcerea de a-i învăța și pe alții și a încurajat-o să meargă la Facultatea de Matematică. Începând cu anii de liceu, Pompilia își ajuta colegii de clasă, apoi oferea meditații celor mai mici. „Îmi plăcea că mă chemau și că înțelegeau de la mine, mi-am dat seama că am răbdare, că îmi plăcea să ajut.” Iar de aici până la catedră a mai fost doar un pas. 

Read More
„Când vin întrebările de la ei, atunci e clar că le-am stârnit interesul și înțeleg că am făcut o lecție bună”

Corina Oțelea predă la Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache” din Ploiești, la toate cele patru clase de gimnaziu și are în spate 25 de ani de experiență la catedră, cu multe experiențe în școli și orașe diferite. Este unul dintre profesorii selectați să participe la programul de dezvoltare profesională DataMathLab anul acesta școlar și una din primele participante care a testat cu succes resursele gata de adaptat la clasă în anii trecuți. 

Corina a lucrat în șapte școli din patru localități și a predat matematică elevilor care începeau gimnaziul dar și celor care terminau liceul. Se uită în urmă și este convinsă că fiecare experiență i-a adus o oportunitate de învățare și de creștere personală. 

Read More
„Când ești provocat, reușești să depășești niște limite și așa treci la nivelul următor"

Am cunoscut-o pe Cristina Ștefan ca participantă la programul de formare DataMathLab. Predă matematica la clasele de gimnaziu ale școlii din Ghimbav din județul Brașov, școală pe care și ea a absolvit-o și unde acum e colegă cu unii dintre foștii săi profesori. 

Cristina își ghidează elevii prin programa de matematică, găsind mereu modalități de a-i menține conectați la subiect și de a le insufla pasiune pentru învățare. Spune că încurajează elevii să descopere conceptele matematice, să le exploreze și să le înțeleagă în profunzime, în loc  să le impună informațiile prin memorare.

Read More
Cum recâștigăm elevii la orele de matematică? Interviu cu profesoara Ana-Maria Șendroiu

Ana-Maria Șendroiu are 30 de ani de experiență și predă la Liceul Pedagogic Andrei Mureșanu din Brașov, unde îndrumă și viitoarele generații de profesori și educatori. Participă la programul de formare profesională DataMathLab și am rugat-o să ne împărtășească din provocările și transformările experienței sale de predare a matematicii. 

Read More
Puterea de a face gândirea vizibilă într-un context matematic. Ce am învățat de la atelierele cu Mark Church?

În perioada 13-27 ianuarie 2024, am participat la trei sesiuni de formare organizate de organizația Chapters International pe tema „Puterea de a face gândirea vizibilă într-un context matematic”, cu sprijinul Avenor College (prin Daniela Vasile, Director de Curriculum și Evaluare). Formator a fost Mark Church, cunoscutul consultant al programului de la Universitatea Harvard ”Project Zero” și co-autor al cărții ”The Power of Making Thinking Visible” alături de Ron Ritchhart. 

Read More
UPDATE: De ce contează așa mult PISA pentru viitorul educației matematice?
  • Primele rezultate ale testelor PISA publicate pe 5 decembrie 2023 plasează România pe penultimul loc în rândul țărilor membre UE și pe locurile 45-48 din 81 la matematică, științe și literație.

  • Suntem pe ultimul loc la capitolul echitate: am înregistrat cele mai mari diferențe între performanțele elevilor la matematică în funcție de statutul socio-economic. 

  • La matematică performanța elevilor e asemănător de slabă cu cea din 2018: aproape jumătate nu ating nivelul 2 din 6, adică nu știu să compare distanțele unor rute alternative sau să convertească o mărime în alta.

Read More
Lansarea DataMathLab: prima zi de training dintr-un program de învățare unic pentru profesorii de matematică

Programul DataMathLab a debutat pe 21 octombrie 2023 la Brașov cu o zi intensă de training care a adunat 25 de profesori de matematică din 14 școli din județele Brașov, Prahova și Sibiu. Evenimentul a marcat începerea programului de dezvoltare profesională pentru profesorii de matematică, primul program care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice.

Pe parcursul zilei, participanții au devenit colegi într-o călătorie ce își propune să transforme modul în care matematica este predată și învățată în timpul orelor. Ei și-au împărtășit experiențele și ideile, marcând începerea procesului de formare a unei comunități de învățare, ghidați de formatoarele experimentate, dr. Daniela Vasile (Director of Learning, la Avenor College din București, consultant și formator cu experiență internațională) și Ariana Văcărețu (profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, fondatoare și președintă a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice din România).

Read More
Anca Păușan, învățătoare în Cluj: „Copiii au nevoie de profesori care să-i inspire și să le spună că pot face orice.”

Anca are 30 de ani și este învățătoare la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. S-a îndrăgostit de meserie la prima oră de practică de la Facultatea de Științele Educației și o face cu pasiune de peste șapte ani.

S-a născut în Reghin, județul Mureș, și a crescut cu pasiunea pentru muzică. Face pian de mică, de când părinții i-au cumpărat o pianină. A fost și olimpică la pian, iar pasiunea pentru muzică a făcut-o să urmeze Liceul de Muzică din Cluj și Conservatorul.

Read More
Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane: „Am căutat mereu să le transmit copiilor să nu le fie frică să greșească”

Laura Borbe este profesoară de științe socio-umane la Liceul „Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca. Spune că mereu a căutat sensul a ceea ce face și a cerut detalii de la cei din jur când i s-a spus un lucru, inclusiv față de părinții ei. A crescut punându-și întrebarea de ce?, astfel că cei din jur au îndrumat-o spre facultatea de Drept, datorită abilităților de argumentare și persuasiune.

A ales Filosofia, dar nu le-a spus părinților. Nu ar fi fost de acord cu decizia ei. „După ce le-am zis că am intrat, i-am lăsat să se bucure, au făcut și chef, dar le-am zis: „când vă lăudați cu mine prin urbe, nu ziceți că-s la Drept, că nu-s, ci la Filosofie”, spune râzând Laura.

Read More
Cum își provoacă elevii să „vorbească” matematica Ariana Văcărețu, profesoară în Cluj

Ariana este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În 2002 a fondat o asociație prin care ajută zeci de profesori din țară să devină mai buni la dezvoltarea competențelor de literație ale elevilor. Îi provoacă pe elevi cu exerciții prin care să „vorbească” matematica, iar pe profesori să le cultive elevilor gândirea critică, prin cărți, ghiduri, cursuri de formare și mentorat.

Din 2013, elevii săi participă la programe de cercetare în colaborare cu școli din Franța. Este membră a comunității Aspire Teachers, unde lucrează alături de câțiva colegi dedicați pentru a aduce data science în orele de matematică.

Read More
Începe Caravana Aspire Teachers - evenimente care reunesc lideri în educație pe tema evaluării din șase comunități din România

Vara aceasta organizăm în premieră caravana „Drumul către învățare autentică”, alături de profesori, lideri educaționali care transformă educația de la firul ierbii. Echipa pornește din București, trecând prin Cluj Napoca (10-11 iulie), Pucioasa (18-19 iulie), Brașov (22-23 iulie), Sibiu (25-26 iulie), Galați (2-3 august), Bacău (5-6 august).

Read More
„Nu aș găsi nimic altceva să iubesc așa de mult cum iubesc să fiu profesor” - Cristina Branea, profesoara care predă „știința vieții” și cum creează performanță

Cristina Branea este profesoară de biologie la Colegiul Național „Unirea” din Târgu Mureș. Predă la liceu, dar anual are și cel puțin o clasă de gimnaziu. Face învățarea ușoară elevilor prin exemple practice. În fiecare an are elevi care ajung la olimpiada națională de biologie și zeci de elevi merg la Medicină datorită ei.

Read More
Harta competențelor: un instrument-pilot pentru învățători. Partea I: MATEMATICA

Dacă luăm în serios principiul echității în educație, pentru a micșora prăpastia dintre copiii cu acces diferit la educație, avem nevoie cel puțin de un reper care să arate măsura în care fiecare elev a dobândit la final de an competențele din programele școlare în vigoare.

Instrumentul-pilot construit pe baza programelor școlare propune un astfel de reper. El include continuitatea competențelor specifice pe parcursul celor 5 ani de învățământ primar și operaționalizarea lor prin descriptori de performanță care să poată orienta chiar și un învățător debutant.

Propunerea a fost dezvoltată de către un grup de lucru în martie-iunie 2021, sub umbrela Aspire Teachers, la inițiativa Nataliei Ginghină, profesoară Teach for Romania și fondatoare EduBuzz, cu invitația către toți învățătorii de a-l testa și folosi în cadrul evaluărilor sumative de la finalul acestui an școlar.

Feedbackul oferit până la 1 iulie 2021 va fi folosit pentru a îmbunătăți propunerea inițială și a o transforma într-o adevărată hartă a competențelor pentru învățământul primar, ușor de înțeles și de utilizat de către orice părinte, voluntar în educație și copil pe care îl dorim autonom în învățare.

Read More
Angelina Rivera Rocabado, profesoară și director adjunct, transformă școala din Râmnicu Sărat, acum înscrisă și în programul național școli-pilot

Angelina Rivera Rocabado este profesoară de engleză și franceză la Școala „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat. O școală de cartier, unde o parte dintre elevi provin din medii defavorizate, sau căsuțe de tip familial. Pentru toți caută soluții prin care școala să fie un întreg: spațiu în care învață, se dezvoltă, primesc o masă caldă și sprijin în depășirea traumelor emoționale de acasă. Din toamnă, vor face parte din programul „școală-pilot”, adoptat de Guvern în 2020, ce permite profesorilor să creeze propria curriculă adaptată nevoilor specifice ale școlii.

Read More
„Dacă putem ajunge pe Marte, atunci putem să schimbăm și relația cu educația în comunitățile cu abandon”, Natalia Ginghină

Natalia Ginghină e profesoară în Augustin, județul Brașov, o comunitate vulnerabilă în care inechitățile sociale țin în loc accesul la educație al copiilor. De un an și jumătate a intrat în învățământ prin programul Teach for România. Împreună cu Adrian Secal, fost învățător în aceeași școală, a recondiționat un autobuz și l-a transformat în EduBuzz, locul unde copiii vin și își fac temele, învață și se joacă.

Read More
Mihaela Ciocan, învățătoare și director adjunct în Galați: „Impactul nu se măsoară în calificative, ci în autonomia și implicarea elevilor în comunitate”

Mihaela Ciocan e învățătoare și director adjunct la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Galați. E omul care încearcă să implice toți profesorii în luarea deciziilor, căci vrea să crească coeziunea grupului și să fie motivați în clase. Aduce împreună elevii, părinții și colegii din școală în numeroase acțiuni de voluntariat și inițiative civice pentru a produce schimbare în comunitate.

Read More
Mihaela Mihăilescu, singura directoare din Independența care vine cu bicicleta la școală și ține orele de istorie cu ușa deschisă

Mihaela Mihăilescu predă elevilor istoria așa cum ar fi vrut să o învețe ea la școală: cu scopul ca ei să înțeleagă evenimentele și cauzele producerii lor, nu să memoreze niște nume și ani. Are 53 de ani și pe ultimii 31 ani i-a petrecut în Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Independența, județul Galați, ca profesor și, de 26 de ani, ca directoare.

Read More