Primește gratuit Aspiraționalul lunar, newsletter-ul de final de lună cu reflecții și inspirație din educație, dincolo de știri.
Povești din comunitate
Noutățile Aspire Teachers
Aspire Teachers se alătură comunității MERITO în semnalarea efectelor negative ale măsurilor de criză anunțate de Ministerul Educației. Scrisoarea deschisă atrage atenția asupra deficitului de încredere și subfinanțării cronice a sistemului, subliniind nevoia de explicații clare și dialog real pentru a proteja educația ca prioritate națională.
La Brașov, peste 200 de participanți din România și Republica Moldova au luat parte la Festivalul Național DataMathLab 2025. Timp de două zile, 155 de profesori de matematică au explorat alături de invitați internaționali metode prin care elevii pot descoperi matematica cu bucurie, dincolo de formule, ca experiență de înțelegere autentică.
Aspire Teachers răspunde consultării publice a Ministerului Educației cu două propuneri: introducerea matematicilor aplicate pentru toți liceenii și o singură săptămână Școala Altfel, centrată pe proiecte autentice. Articolul subliniază importanța alfabetizării matematice, a coerenței curriculare și a formării profesorilor, pledând pentru schimbări realiste și parteneriate constructive.
Aspire Teachers lansează înscrierile pentru DataMathLab 2024–2025, programul care sprijină 150 de profesori de matematică de gimnaziu să își transforme practica prin sesiuni față în față și online, în centrele din Iași, București și Cluj. Obiectivul: ca toți elevii să înțeleagă cu adevărat matematica. Înscrierile se încheie pe 20 și 27 septembrie 2024.
Pe 21 octombrie 2023, la Brașov, a început DataMathLab, primul program de formare care aduce matematica la viață prin știința datelor și contexte autentice. 25 de profesori din 14 școli au participat la o zi intensă de training, marcând începutul unei comunități de învățare. Sesiunile au fost facilitate de dr. Daniela Vasile și Ariana Văcărețu, care au ghidat discuții și exerciții practice.
În vara 2021, Aspire Teachers organizează pentru prima dată caravana „Drumul către învățare autentică”, cu evenimente în șase orașe din România. Tema centrală: evaluarea ca proces și feedback-ul ca busolă. Profesori, lideri educaționali și invitați speciali se reunesc pentru două zile de ateliere, discuții și Teacher Show - o „bibliotecă vie” de practici inovatoare.
Alături de 160 de profesori, am explorat cum planificarea evaluării încă de la început clarifică prioritățile și competențele vizate. Folosind cadrul Understanding by Design, articolul prezintă două proiecte educaționale care arată cum „a începe cu finalul în minte” simplifică munca profesorului și crește relevanța învățării pentru elevi.
La un webinar Aspire Teachers, 90 de profesori, consilieri și părinți au discutat cu invitați din Norvegia și Germania despre redeschiderea școlilor în pandemie. Articolul sintetizează lecțiile despre siguranță, adaptare și menținerea comunității educaționale, oferind inspirație pentru profesori din România în contextul noilor provocări.
Peste 200 de profesori au participat la webinarul susținut de Olimpia Meșa, autoarea cărții Cum învață oamenii?. Evenimentul a explorat principii fundamentale despre creier care pot transforma designul lecțiilor: de la implicarea prin descoperirea scopului, la motivație, atenție, memorie și etică. O întâlnire despre cum putem construi învățare autentică.
Peste 100 de profesori au participat la webinarul susținut de Bogdan Dîrjan, consultant Ascendis, despre cum să îți construiești disciplina mentală în mediul online. Cu experiență în business și formare în neuroștiințe și psihologie, Bogdan a oferit strategii practice de mindfulness și management al stresului, adaptate atât pentru profesori, cât și pentru viața de zi cu zi.
Pe 5 mai, aproape 500 de învățători din Sibiu s-au reunit online într-un eveniment moderat de Diana Bucuță. Cu participarea ministrului educației și a inspectorilor școlari, întâlnirea a oferit mesaje de recunoaștere și sprijin pentru profesori. Articolul surprinde cum comunitatea s-a organizat în pandemie, întărind colaborarea și încrederea reciprocă.
La un webinar cu 500 de participanți, Oana Moraru a prezentat exemple concrete de comunicare online cu elevii și a împărtășit soluții aplicate la Școala Helikon. Discuția a arătat că, dincolo de tehnologie, cheia rămâne conectarea socio-emoțională, planificarea clară și stabilirea unor obiective minime de învățare, chiar cu resurse limitate.
Peste 100 de profesori au descoperit, alături de Constantin Lomaca, cum pot integra obiceiuri de gândire vizibilă în orice disciplină. Webinarul a oferit exemple practice, resurse și reflecții despre cum putem crește calitatea educației dincolo de ierarhii. Articolul sintetizează ideile și experiența unui profesor cu formare internațională.
La un webinar cu aproape 80 de participanți, Georgiana Ilie a arătat că oricine poate spune povești convingătoare, nu doar jurnaliștii sau scriitorii. Timp de o oră și jumătate, am explorat șase principii ale storytelling-ului - de la motivul pentru care spunem povești, până la întrebările esențiale pe care trebuie să le abordeze.
La un webinar Aspire Teachers, 100 de profesori și consilieri au discutat alături de Maria Hegyi despre legislație, provocări instituționale și soluții practice pentru sprijinirea copiilor cu cerințe educaționale speciale. Cu experiență de 17 ani ca profesor de sprijin, logoped și psiholog, Maria aduce o abordare realistă și empatică pentru incluziunea educațională.
Pe 9 decembrie, la Dialogue-Social Bar din București, Aspire Teachers a sărbătorit rezultatele anului alături de parteneri și sponsori. Evenimentul a susținut primele comunități de practică conduse de profesori-lideri, printr-un târg de fapte bune cu produse realizate de elevi și profesori, dar și de designeri români care și-au donat creațiile pentru educație.
Al doilea webinar Aspire Teachers l-a avut invitat pe psihologul și psihoterapeutul Domnica Petrovai. Peste 140 de profesori, directori, consilieri și părinți au participat la o sesiune dedicată reconectării și stării de bine în școli. Întâlnirea a oferit reflecții și instrumente practice pentru a sprijini sănătatea emoțională a profesorilor și elevilor.
Pe 9 decembrie are loc a doua ediție a Târgului cu licitație Aspire Teachers, un eveniment de reconectare și fapte bune. Fondurile vor sprijini extinderea comunității prin hub-uri și evenimente de impact. Clasele pot contribui cu creații proprii, alături de produse donate de artiști, într-o licitație care celebrează spiritul Aspire Teachers.
Aproape 100 de profesori au participat la primul webinar Aspire Teachers de dezvoltare personală, susținut de Mirela Oprea, life coach și consilier filantropic. Evenimentul a explorat metoda COPIL și ideea că „scopul în viață” este un medicament universal, validat științific, care sprijină sănătatea, reziliența și energia celor care își urmează visurile.
Peste 600 de elevi din șapte județe beneficiază de programele-pilot Aspire Teachers, susținute de 23 de profesori, mulți din mediul rural. Opționalele, bazate pe învățare experiențială, îi ajută pe cei mici să exploreze emoțiile, iar pe gimnaziu să își prezinte pasiunile în discursuri de tip TEDx, dezvoltând curajul și colaborarea.
De Crăciun, Aspire Teachers a organizat o licitație specială cu decorațiuni realizate de elevi și profesori din comunitate. Evenimentul a reunit oameni dedicați educației, a strâns fonduri pentru dezvoltarea comunității și a oferit ocazia de a împărtăși povești, obiective și curajul de a fi profesor, prin creativitatea și energia copiilor.
Alături de peste 65 de profesori, Vasile Brașovanu a explorat metafora „elefant și călăreț” pentru a înțelege mai bine conflictele, stresul și comportamentele dificile la clasă. Cu exemple concrete și soluții aplicabile, webinarul a adus o perspectivă empatică și practică asupra modului în care profesorii pot gestiona situațiile provocatoare și sprijini elevii.
Profesoară de matematică la Școala Gimnazială din Turnu Roșu, Carmen Buta predă de aproape trei decenii, rămânând fidelă mediului rural. Crescută într-o familie de profesori, și-a dorit să descopere potențialul ascuns al fiecărui copil și să ofere șanse egale. În DataMathLab, combate miturile despre „creierul matematic”, motivând toți elevii să creadă în ei.
Profesoară de matematică cu zece ani de experiență, Cristina Florița crede în puterea evaluării formative pentru a sprijini progresul fiecărui elev. Inspirată încă din liceu și formată de mentori exigenți, ea a dezvoltat practici simple și aplicabile la clasă, care încurajează reflecția, claritatea și o cultură a excelenței în învățare.
Profesoară de matematică în Ariceștii Rahtivani și Mănești, Mihaela Stănescu predă de 13 ani și lucrează cu elevi din contexte diverse. Deși se confruntă cu dificultăți legate de motivație și rezultate la examene, crede în forța învățării autentice și caută modalități prin care elevii să transforme frustrarea în progres și mândrie pentru efortul depus.
Profesor tânăr de matematică la Liceul Tehnologic „Johannes Lebel” din Tălmaciu, Robert Piloiu și-a descoperit vocația încă din liceu, prin voluntariat și mentorat. Absolvent cu rezultate de top la titularizare, predă la patru clase de gimnaziu și folosește proximitatea de vârstă pentru a construi relații autentice cu elevii, învățând permanent de la colegi și mentori.
Lorena Ilin, absolventă de Electronică și Telecomunicații, a descoperit vocația pentru educație după ce a început să ofere pregătiri la matematică elevilor care nu au promovat Bacalaureatul. Motivată de progresul lor, s-a format pedagogic și a fondat la Slatina un centru privat de pregătire, unde a predat matematică și a sprijinit elevii alături de alți profesori dedicați.
Cu peste 30 de ani la catedră, Pompilia Mihai predă matematică la gimnaziu și liceu la Comarnic. Inspirată de propriii profesori, și-a descoperit devreme vocația și pasiunea pentru a-i ajuta pe alții să înțeleagă matematica. În predare integrează aplicații financiare, investigații statistice și abordări vizuale care fac învățarea mai clară și relevantă pentru elevii de azi.
Cu 25 de ani de experiență și un parcurs prin șapte școli din patru localități, Corina Oțelea predă matematică la gimnaziu în Ploiești. Participantă în programul DataMathLab, testează constant resurse noi și apreciază că o lecție bună e aceea care stârnește întrebări autentice din partea elevilor, semn că interesul și înțelegerea au fost atinse.
Cristina Ștefan predă matematica la gimnaziul din Ghimbav, școala unde a fost și elevă. Participantă la programul DataMathLab, caută permanent metode prin care să mențină interesul elevilor și să le transmită pasiunea pentru învățare. Îi provoacă să exploreze conceptele matematice în profunzime, nu doar să le memoreze, creând contexte de descoperire autentică.
Cu trei decenii de experiență la Liceul Pedagogic „Andrei Mureșanu” din Brașov, Ana-Maria Șendroiu predă matematica și formează viitori profesori. Participantă la DataMathLab, povestește despre provocările întâlnite și despre cum transformă experiența de predare pentru a readuce elevii aproape de matematică, printr-o abordare centrată pe sens, motivație și învățare autentică.
Anca Păușan predă de peste șapte ani la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca și spune că pasiunea pentru învățământ a început la prima oră de practică. Născută în Reghin, cu formare muzicală și ani de studiu la pian, Anca aduce la clasă creativitate, inspirație și convingerea că elevii pot reuși orice.
Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane, își construiește lecțiile pe joc, dezbatere și proiecte, ghidată de întrebarea „de ce?”. După două decenii la catedră și un an sabatic pentru a-și regăsi echilibrul, crede că gândirea critică și argumentarea sunt competențe esențiale. Valoarea pe care vrea să o lase elevilor: curajul de a greși.
Cu 18 ani de experiență și opt școli la activ, Daniela Buna se definește prin rolul de învățătoare. Predă cu pasiune în Ploiești și spune că proiectele de învățare îi ajută pe copii să colaboreze și să-și descopere abilitățile. Recunoaște că școala e mai mult decât o meserie: „menirea mea e să fiu aici.”
Profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, Ariana Văcărețu dezvoltă exerciții prin care elevii învață să „vorbească” matematica și să gândească critic. Fondatoare a unei asociații dedicate literației și membră Aspire Teachers, coordonează proiecte internaționale de cercetare și contribuie la integrarea data science în predarea matematicii.
Profesoară de biologie la Colegiul Național „Unirea” din Târgu Mureș, Cristina Branea îi inspiră pe elevi prin exemple practice și pasiune pentru „știința vieții”. Are constant olimpici și viitori medici printre elevii săi. Crede în abordarea transdisciplinară, iar relațiile de încredere construite cu elevii se bazează pe onestitate și autenticitate.
La Școala „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat, Angelina Rivera Rocabado creează un spațiu unde elevii învață, primesc sprijin emoțional și chiar o masă caldă. Ca director adjunct, a format un colectiv unit, bazat pe încredere și colaborare. Din toamnă, școala intră în programul național „școli-pilot”, cu propria curriculă adaptată comunității.
Profesoară în Augustin (Brașov) prin Teach for România, Natalia Ginghină sprijină elevii dintr-o comunitate vulnerabilă, unde abandonul școlar e realitate zilnică. Împreună cu Adrian Secal a creat EduBuzz - un autobuz transformat în spațiu de învățare și joacă. Următorul pas: facilități de igienă pentru a reduce absenteismul și a reda copiilor demnitatea.
Învățătoare și director adjunct la Școala „Grigore Moisil” din Galați, Mihaela Ciocan promovează autonomia elevilor și implicarea lor în comunitate. Coordonează proiecte de voluntariat cu elevi, părinți și colegi, iar ca lider școlar încurajează luarea deciziilor împreună. După 27 de ani la catedră, spune că sala de clasă rămâne spațiul ei de energie și bucurie.
De 31 de ani la Școala Gimnazială Nr. 1 din comuna Independența, județul Galați, Mihaela Mihăilescu predă istoria prin înțelegere, nu memorare, și conduce școala de peste două decenii. Directoare atipică, vine zilnic cu bicicleta și ține orele cu ușa deschisă, pentru a inspira transparență, apropiere și respect reciproc.
Învățătoare la Școala „Dacia” din Târgu-Mureș și autoare a blogului Ema la școală, Ema Patrichi pune accent pe rutină și structură în procesul de învățare al copiilor mici. Articolul surprinde felul în care creează contexte de învățare cu sens, cultivă empatia și oferă motivații pozitive pentru elevii săi de clasa I.
Profesoară de engleză la Școala Gimnazială Voinești (Dâmbovița), Costinela Cigăran spune că a ales meseria din familie și din vocație. Membră Aspire Teachers din 2018, face parte din hub-ul Dâmbovița și a contribuit la opționalul „Aspire Talks”, unde își provoacă elevii să depășească bariera vorbitului liber și să-și facă vocea auzită.
Profesor de engleză la Școala „Mihai Eminescu” din Buhuși, Nick Munteanu predă din anul 2000 și creează un spațiu unde elevii vin cu drag. Pentru el, transformarea reală vine din experiențele care îi învață pe copii să se accepte unii pe alții, mai mult decât din lecțiile de gramatică sau prezent simplu.
Aurora Zamfir, directoarea Școlii „Mihai Viteazul” din Pucioasa, este un lider care aduce comunitatea împreună și inspiră prin curiozitate și deschidere. Cu experiență de două decenii ca învățătoare și profesoară de limba română, crede în puterea jocului și a adaptării continue. Articolul îi surprinde parcursul și pasiunea pentru educație.
Învățătoare în Brașov și membră Aspire Teachers, Raluca Voina a contribuit la dezvoltarea opționalului Călătorie în lumea emoțiilor. Cu peste 26 de ani de experiență, se remarcă prin perseverență, onestitate și umor, dar și prin convingerea că autenticitatea cu elevii construiește încredere. În Aspire, a găsit recunoaștere și o comunitate unde munca îi este valorizată.
Opționalele Aspire Talks și Călătorie în lumea emoțiilor, create în 2019, au fost implementate online de peste 200 de profesori. Articolul prezintă experiența Laurei Secoșan, a Monei Hazu și a Florinei Grozavu, care au adaptat lecțiile la școala la distanță și au observat schimbări vizibile în implicarea și atitudinea elevilor.
Adina Stratulat, învățătoare și director adjunct la Școala „George Tutoveanu” din Bârlad, și-a început cariera în satul natal și a continuat studiile la Colegiul Universitar de Institutori. Articolul surprinde parcursul ei și convingerea că misiunea profesorilor este să pregătească elevii pentru un viitor incert, cu instrumente moderne și relevante.
Învățătoare din 1991 la Școala din Picior de Munte și membră activă Aspire Teachers, Liliana Chivulescu continuă tradiția familiei sale dedicate educației. Implicată în dezvoltarea hubului local și în crearea opționalului Călătorie în lumea emoțiilor, ea crede că învățarea autentică pornește din experiențele directe și din conexiunea strânsă cu comunitatea.
Creat în 2019, opționalul Aspire Talks îi ajută pe elevii de gimnaziu să își dezvolte abilități de vorbire în public, lucru în echipă și autodeterminare. După un semestru, profesorii care l-au implementat povestesc provocările online-ului și schimbările vizibile la elevi: mai multă încredere, curaj de a vorbi și o colaborare mai autentică.
Învățătoare la Liceul Pedagogic „Andrei Mureșanu” din Brașov și lider Aspire Teachers încă de la început, Carmina Trâmbițaș Vakulovski este un profesor-lider care construiește punți între oameni și comunități. Articolul îi surprinde energia, curiozitatea și deschiderea prin care implică elevii, colegii și profesorii, inspirând schimbare și colaborare în educație.
Marius Lobază, profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, și-a dorit încă din copilărie să predea disciplina care îi aducea cea mai mare satisfacție. Articolul îi surprinde pasiunea pentru precizia și provocările matematicii și modul în care își menține energia și inspirația, crescând în ritm cu elevii săi.
Cosmin Popescu, psiholog și specialist în analiza comportamentului consumatorului (UMS), a arătat elevilor din DataMathLab că matematica nu înseamnă doar formule, ci și emoții, decizii și povești. Prin exemple simple, de la aplauze până la statistici despre reclame și somn, întâlnirea a devenit un exercițiu de gândire critică și de legătură cu realitatea.