Resursele DataMathLab sunt create pentru a sprijini profesorii să predea matematică cu sens, prin explorare, probleme autentice, raționament și materiale gata de folosit la clasă. Mai jos găsiți unități complete, colecții speciale și activități dezvoltate împreună cu profesori, designeri de curriculum și practicieni ai matematicii cu sens.
⭐ Unități complete (clasa a V-a și a VII-a)
Unitățile DataMathLab au fost create urmărind cadrul de planificare cu final în minte Understanding by Design cu accent pe înțelegere de profunzime și transfer. Fiecare unitate include activități, probleme autentice, fișe, instrumente digitale și evaluări pentru contexte noi.
Fracții zecimale (clasa a V-a)
15 lecții (18–20 ore) despre operații cu fracții aplicate în contexte de știința datelor, modelare și probleme autentice.
Fracții zecimale (clasa a V-a)
9 lecții (21-23 de ore) de la conceptul de număr zecimal până la aplicații, analiză de date și evaluare sumativă.în contexte variate.
Elemente de geometrie (clasa a V-a)
10 lecții (10-11 ore) cu aplicații din geografie, arhitectură și construcții; accent pe simetrie, congruență și reprezentări.
Elemente de organizare a datelor (clasa a VII-a)
O unitate cu 7 lecții (12 ore) despre tabele, diagrame, grafice, distanțe, coordonate și un proiect de investigație statistică
⭐ Colecții și materiale speciale
NOU! Colecția „Explorări matematice dincolo de rețete”
Colecția reunește 12 probleme și activități riguroase, accesibile și orientate pe raționament, rezultatul unei colaborări între profesori, elevi și mentori DataMathLab. Materialul s-a născut după ediția a doua a Festivalului Național de Educație Matematică, unde profesorii au lucrat aceste probleme în „stații” de lucru, discutând idei, testând rezolvări și construind o comunitate de practică.
Problemele propun contexte autentice, construcții care dezvoltă gândirea matematică dincolo de algoritmi, soluții scrise de elevi și revizuite de profesioniști, toate prezentate într-un format unitar, ușor de folosit la clasă sau în activități nonformale.
Le mulțumim contributorilor pentru rigoare, energie și colaborare: Daniela Vasile (editor); Diana Bălăiță (coordonare elevi)'; liceenii de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” Brașov și Colegiul Național „Emil Racoviță” Cluj-Napoca; profesorii lor - Cătălin Ciupală și Ariana Văcărețu; Szilárd András; Măriuca Morariu. Resursa este disponibilă gratuit, sub licență Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 (Atribuire-Necomercial-Partajare în condiții identice): oricine poate utiliza materialul gratuit cu menționarea sursei.
Colecția de 16 jocuri matematice de echipă (e-Book)
Traducerea în limba română a problemelor create și testate de profesoara Vivien Lucas este rezultatul colaborării cu editura britanică Tarquin, specializată de peste 50 de ani în materiale educaționale STEM.
Cartea reunește probleme matematice de tip puzzle care stimulează cooperarea, gândirea și consolidarea conceptelor, fiind aliniate la curriculum și potrivite pentru elevi de 11-18+ ani (inclusiv cei avansați din ciclul primar). Problemele respectă pedagogia ludică, unde alegerea, curiozitatea și bucuria transformă jocul într-o formă serioasă de învățare.
O parte dintre probleme au fost deja testate cu succes de profesorii participanți la prima ediție a festivalului DataMathLab, care au solicitat traducerea și adaptarea colecției.
Materialul este disponibil în format electronic, ușor de folosit în clasă. Cartea poate fi comandată în varianta digitală (Adobe Digital Editions).
Prin parteneriatul cu Tarquin, am negociat un preț accesibil pentru ediția în limba română, iar partea de profit care revine traducătorului se întoarce integral în sprijinul programului nonprofit DataMathLab al Aspire Teachers.