Clasa Deschisă este o practică obișnuită a școlilor vii, unde profesorii învață unii de la alții, își observă lecțiile și exersează constant feedback-ul constructiv. Procesul în trei pași se aseamănă cu o vizită: un profesor-gazdă primește oaspeți-observatori la o lecție obișnuită și la final primește un cadou (feedback-ul)

Bazat pe o listă de "opțiuni de cadou" (indicatorii de performanță care fac succesul unei lecții măsurabil) și pe protocolul Scara feedback-ului (Harvard Project Zero), Clasa deschisă devine un proces la îndemâna oricărui profesor care vrea să descopere printr-o pereche de ochi proaspeți ce poate îmbunătăți sau ce apreciază ceilalți în practica sa. E și un mod de a scoate la iveală puncte oarbe, de a ieși din rutina zilnică și de a învăța de la colegi, dincolo de funcție, experiență sau disciplină. 

Am creat Clasa Deschisă pentru a deveni o obișnuință pentru orice comunitate educațională. Așa transformăm excelența într-un proces de învățare continuă, cu provocări și reușite, dincolo de lecții-spectacol sau lecții bine exersate înainte de inspecție. 

Iată ce spun profesorii care au trecut prin proces:

Vrei să testezi Clasa Deschisă?

Înscrie-te pe listă și fii la curent cu noutățile - în fiecare lună căutăm gazde deschise care să primească musafiri în clase (prin conexiune Zoom) și feedback constructiv.

Descarcă jurnalul de vizitator și adoptă Teleskop - aplicația pentru mobil prin care poți colecta gratuit feedback atât de la colegii vizitatori, cât și de la elevi, după lecția deschisă.

În anul școlar 2021-2022, 250 de profesori și studenți în practică înscriși au participat la 10 clase deschise, cu 300 de elevi implicați. 

Ne-am unit forțele cu echipa Teleskop pentru a scala acest proces și a ajunge la cât mai multe școli din țară.

 

Procesul Clasa Deschisă

Fie că ești gazdă sau musafir, "Clasa deschisă" implică trei pași (pregătire, vizită, feedback) cu instrumente construite și testate de Aspire Teachers, inspirate din cercetare și practici validate în școli din întreaga lume, care pot deveni obiceiuri bune în fiecare școală din România.

Pasul 1: Pregătirea

Ești gazdă? Stabilește o intenție (un aspect în privința cărora dorești feedback), folosind jurnalul de vizitator. Invită musafirii, trimite-le planul / schița lecției, comunică intenția, dacă e clară, și detaliile conectării (lecția poate fi observată online, pe Zoom/Teams/Meet sau fizic).

Musafir? Familiarizează-te cu jurnalul de vizitator și ce urmează să observi.

Pasul 2: Vizita

Începe vizita live în format fie online, fie fizic. Gazda susține lecția. Musafirii notează observațiile cât mai descriptiv cu putință în jurnalul de vizitator.

Pasul 3: Feedback-ul

Musafirii se întâlnesc separat și asamblează „cadoul” pentru gazdă: feedback-ul structurat sub forma protocolului Scara feedback-ului din jurnalul de vizitator, pe care îl vor oferi la finalul întâlnirii și gazdei.

Gazda se alătură musafirilor care îi comunică feedback-ul.

 

Întrebări?

Scrie către Costinela Cigăran, coordonator pro-bono Aspire Teachers - Clasa Deschisă și membru în echipa de leadership a comunității: costinelacigaran@gmail.com 

Contact Teleskop: Monica Mocanu monica@teleskop.ro