DataMathLab - primul program din România care aduce matematica în viața reală

Început în 2021, #DataMathLab este primul program din România care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice. Programul vine ca răspuns la o problemă care costă România miliarde de lei anual: analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind cunoștințele de la școală.

100 000 de șanse la gândirea matematică

DataMathLab este un program de transformare a practicii profesorilor de matematică de gimnaziu care, pe parcursul unui an școlar, învață cum să producă impact la clasă:

  • cu resurse de calitate care pornesc de la contexte autentice,

  • cu training din partea unor profesori cu expertiză,

  • și cu o comunitate de practică în care colaborarea ține învățarea vie.

Totul pentru ca elevii să învețe să gândească matematic.

În trei ani vrem să schimbăm în profunzime practica a 1 000 de profesori, cu impact direct pentru 100 000 de elevi anual.

Până în 2030, vrem ca 90% dintre elevii de gimnaziu care intră la liceu să fie alfabetizați matematic.

Problema

Suntem printre ultimii din Europa la capitolul alfabetizare matematică: patru din zece elevi români nu știu să rezolve probleme din viața reală folosind cunoștințele de la școală. Mai precis: 47% dintre elevii din România nu ating nivelul 2 din 6 la cel mai recent test PISA, echivalentul analfabetismului funcțional la matematică. Și testul TIMSS arată că aproape un sfert din elevii români nu se descurcă nici măcar cu operații aritmetice de bază (să compare distanța totală a două rute alternative sau să convertească prețuri în valută.)

Principalele cauze sunt lipsa de conectare între școală și viața reală, metodele de predare, problemele abstracte și evaluările folosite de profesori în școală. Ele încă nu produc înțelegere și transfer în viața reală.

  • Dacă nu înțeleg cum să folosească matematica în viața lor și cum se colectează, analizează și interpretează datele din jurul lor, oamenii nu pot să ia decizii bune pentru viitorul lor și să contribuie ca cetățeni activi în societate.

    Pentru a dezvolta de timpuriu aceste competențe, tot mai multe școli din lume au început deja să introducă data science, adică știința datelor, la mai multe materii. Asta implică un proces de investigație pornind de la o întrebare statistică despre date care trebuie colectate, analizate, interpretate și comunicate vizual. În România statistica este ignorată aproape complet atât în gimnaziu, cât și în liceu.

    Programul nostru pune în evidență elemente de știința datelor în mai multe lecții pe parcursul anului, dincolo de capitolele scurte „elemente de organizare a datelor”.

  • Competențele pe care ar trebui să le aibă elevii pentru joburile viitorului nu trebuie să fie un lux pentru cei care învață după școală: ele trebuie dezvoltate în timpul orelor în învățământul public, pornind de la probleme și situații din viața reală.

    Cheia este tot la profesor: cea mai recentă cercetare internațională despre anxietatea cauzată de matematică arată că aceasta e mai mare dacă încrederea în competența profesorului e mai scăzută.

  • Până în 2024 perfectăm metodologia de evaluare a tuturor indicatorilor din program: practici vizibile de predare, schimbare în practicile profesorilor, progres în auto-reflecție și lucru în echipă, performanță crescută pe competența de rezolvare a problemelor în context autentic.

    Pornim de la rezultate finale și dovezi acceptabile pentru fiecare componentă și testăm mai mulți indicatori și metode de evaluare:

    • Pentru elevi: teste cu probleme în context autentic în clase-experiment și control, chestionar și focus grup

    • Pentru profesori: observarea lecțiilor înainte și după intervenție, chestionare online, implicarea la training și în activitățile comunității de practică, interviuri.

Ce e diferit în abordarea noastră?

În mod obișnuit, matematica se predă într-un mod tradițional: profesorul explică la tablă, iar elevii scriu pe caiete și rezolvă probleme după șablon, adesea fără legătură cu viața lor. Teama de examene și note împreună cu percepția că greșeala este o dovadă a neștiinței, nu o cale a înțelegerii, contribuie la perceperea ei drept o disciplină dificilă și abstractă.

Programul nostru arată profesorilor un alt mod de a preda matematica, pentru înțelegere:

  • este primul de acest fel din România care oferă o soluție integrată, cu training aplicat și exemple concrete conectate la practica internațională,

  • e bazat pe dovezi și practici gata de pus în aplicare la clasă, care îmbină tradiționalul cu modernul, investigația cu explicația, respectând programa școlară românească,

  • pune accent pe competențe de ordin cognitiv superior din programa școlară, cum sunt 5. analizarea caracteristicilor matematice ale unei situaţii date  și 6. modelarea matematică a unei situaţii date, prin integrarea achizițiilor din diferite domenii,

  • e creat de o echipă multivalentă cu expertiză și pasiune pentru educația matematică, nu doar pentru matematică,

  • aduce în prim plan probleme conectate la viața reală, date și grafice pe care elevii le vor folosi în viitor, după modelul PISA,

  • implică lucru în echipă, jocuri, investigație, aplicații interactive care ușurează înțelegerea și fac învățarea plăcută,

  • se întinde pe an școlar, pentru ca profesorii să aibă timp de expunere, practică, reflecție și aplicare a unor metode și probleme noi, iar schimbarea să fie pe termen lung,

  • conectează elevi cu profesioniști în mate și statistică din diferite domenii, direct în timpul orelor de mate,

  • evoluează în funcție de impactul măsurabil și feedback-ul profesorilor participanți care sunt partenerii noștri.

Rezultate

Din 2021 până azi am testat cu succes diferite componente ale programului cu 250 de profesori și impact direct asupra a 6,000 + de elevi.

  • Elevii din grupul de intervenție performează mai bine decât cei din grupul de control la teste cu probleme în context autentic din materia studiată.
    (Pe baza studiului de impact din 2023 cu 161 de elevi din 7 clase, dintre care 92 în clase-experiment, cu rezultate semnificativ mai bune decât în grupurile control în 2 din 3 cazuri, la teste cu probleme de tip PISA)

  • 76% dintre elevi declară că au fost mai atenți decât de obicei la orele de mate din lecțiile-pilot. 

  • 83% dintre elevi declară că lecțiile au fost mai interactive.
    (Pe baza chestionarelor completate anonim de 188 de elevi din clasele-pilot în 2022)

Echipa

  • 100% dintre profesorii care au testat lecțiile la clasă au observat că elevii sunt mai implicați în lecțiile lor, consideră materialele de înaltă calitate, accesibile, relevante și bine structurate.
    (Pe baza chestionarelor finale completate de 39 de profesori care au urmat majoritatea planurilor de lecție în 2021)

  • 153 de profesori au absolvit primul curs online „Mate, date și viața noastră” care a îmbunătățit cunoștințele pedagogice pentru 8 din 10 și a schimbat semnificativ credințele limitative despre cum învață elevii matematică.
    (Pe baza analizei statistice a datelor dinainte vs. după încheierea cursului)

Professor Alf Coles, consultant academic

Alf este profesor de didactica matematicii la Universitatea din Bristol din 2010, după 15 ani de predare în școli din Anglia, e responsabil de un curs de formare a profesorilor, a fost consultant educațional în dezvoltarea de materiale de dezvoltare profesională aprobate de guvern pentru profesorii de matematică din școala primară din Anglia și este co-autor alături de profesoara Nathalie Sinclair al cărții “I can’t do maths: why kids say it and what you can do about it”, publicată de Bloomsbury.

Dr. Daniela Vasile - Lider curs și profesor-creator

Daniela este Director de Curriculum, Pedagogie și Evaluare la Avenor College, București, consultant internațional educațional pentru programele Bacalaureat Internațional, cu experiență de predare în școli internaționale din Croația, Polonia, Rusia și Hong Kong, cu doctorat în matematică de la Universitatea Lomonosov din Moscova.

Ariana Văcărețu - Formator curs și profesor-creator

Ariana este profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, președinte și co-fondatoare a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România (ALSDGC), autoare și coordonatoare de programe de educație și cercetare matematică în parteneriat cu școli europene.

Marius Lobază - Formator curs și profesor-creator

Marius este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara, cu contribuții în peste 60 de publicații, printre care cărți de exerciții, jocuri, activități pentru clasele primare, materiale didactice și auxiliare curriculare și experiență de 30 de ani, cu două decenii ca participant în proiecte educaționale internaționale.

Liliana Olărașu - Profesor-creator și editor ediția 2.0

Liliana este profesoară de matematică și TIC la Școala Gimnazială „Vasile Conta” din Iași, lider al clubului de inițiativă comunitară IMPACT 36 CreActorii, membră Aspire Teachers și laureată Merito.

Mihaela Ionescu - Profesor-creator

Mihaela este profesoară de matematică și director adjunct la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, coordonatoare de proiecte europene, formatoare, metodistă, autoare de auxiliare și ambasador senior în cadrul programului EPAS (Școli – ambasador ale Parlamentului European).

Cătălin Mîinescu - Profesor-creator

Cătălin este profesor la Școala Gimnazială „Mihail Drumeș” din Balș, Olt, autor de cărți de didactica matematicii, auxiliare de matematică pentru gimnaziu și un manual de clasa a V-a, metodist și membru în grupurile de lucru ale Ministerului Educației din 2011.

Margit Dénes - Profesor-creator

Margit e profesoară de matematică, Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu”, Miercurea Ciuc, laureată Merito.

Constantin Lomaca - Consultant și facilitator Comunitate de practică

Constantin este Directorul Departamentului de Ştiinţe la Franconian International School Erlangen, Germania, specializat în Bacalaureat Internațional la Melbourne University, membru fondator al Școlii românești din Sydney, consultant, autor și formator.

Anca Gaidoș - Manager program strategic

Anca este profesionist cu 20+ ani de experiență în sectorul civic în programe naționale și internaționale, fost director operațional la Fundația Noi Orizonturi, creator de programe și parteneriate durabile, masterandă în Data Science la Bologna Business School din 2023.

Francesca Răileanu - Cercetător studiu de impact

Francesca este cercetător și manager de program la Aspire Teachers, psiholog în curs de formare în terapie cognitiv-comportamentală, cu licență în psihologie clinică la Tufts University în SUA și master în Psihopatologie Clinică la Vrije Universiteit în Amsterdam și experiență în cercetare în domeniul sănătății publice și training, ca Head of Education la startup-ul românesc Upgrade Academy.

Măriuca Morariu - Creator și consultant program

Măriuca este Director executiv și membru board Aspire Teachers, cu 12+ ani de experiență în dezvoltarea și coordonarea de programe de educație civică, științifică, de argumentare și dezbateri în România și Marea Britanie, are un master în comunicare de la Universitatea din Amsterdam.

 

Contributori 2021-2022

Simona-Elena Covrig, Andrei Băleanu, Diana Băleanu (profesori-creatori)