Ce au învățat elevii de clasele primare din școala online?

Pentru că vocile profesorilor și ale părinților s-au făcut bine auzite în perioada învățării de la distanță, am vrut să aducem în prim plan și ce cred elevii. Ce le-a plăcut în această perioadă? Ce au învățat și ce le-a lipsit cel mai mult? Despre ce ar vrea să învețe? Ce ar lua din școala online în cea normală? Și dacă ar fi ei profesori, ce ar face diferit în timpul lecțiilor online?

Am lansat întrebările în comunitatea Aspire Teachers și au răspuns 15 profesori. Așa a ieșit un articol în două părți: mai jos am sumarizat răspunsurile elevilor din ciclul primar. Toți simt lipsa spațiului fizic, a colegilor, a învățătorilor și a atmosferei din clasă. Însă provocarea de a învăța de acasă a fost o bună ocazie care i-a forțat să se adapteze și au descoperit că și școala online are multe de oferit: au învățat să fie mai răbdători, să respecte când ceilalți vorbesc, să fie mai atenți, să lucreze mai mult individual în contextul unui program mai flexibil și cu ore mai puține. Unii elevi s-au bucurat de invitați externi cu care au făcut ore de dezvoltare personală, jocuri și experimente. Iar puterea instrumentelor online, precum clasa virtuală Google sau quiz-urile și aplicațiile online le-ar aduce și în școala fizică, unde le-ar plăcea ca lecțiile să fie mai amestecate cu astfel de stimuli. 

Am selectat mai jos câteva reflecții ale învățătorilor și elevilor, așa cum au resimțit ei această perioadă. Au contribuit profesorii: Nadia Tufă (Onești), Maria Denov (Sibiu), Raluca Voina (Brașov), Adina Stratulat (Bârlad), Adriana Lefter (Tecuci), Anca Bodnărescu (Cisnădie), Liliana Chivulescu (Picior de Munte), Ioana Hochia (Baia Mare), Simona Vereș (Brașov) și Carmina Vakulovski (Brașov).

„Am învăţat că atunci când vrem ceva cu adevărat, putem face.”
Nadia Tufă, Școala Gimnazială George Călinescu Onești, prof. înv. primar, clasa a IV-a B

lotusii - intalnire online
screenshot lotusii 2.jpg

Cel mai mult mi-a plăcut în școala online...

  • Că ne putem vedea când vrem prin platformă; avem un program flexibil; trezirea mai târziu.

  • Înveselirea, urările de dimineață (cu rimă), dispoziția creată: ne amuzăm la fiecare oră, ne salutăm diferit în fiecare zi.

  • Sunt ore mai puține.

  • Ne face să ne grăbim stilul de lucru, având la dispoziție doar 40 de minute. Îmi mai place că reușim să nu pierdem lecțiile, iar fiecare copil are dreptul la răspunsuri.

  • Putem cere și primi explicații în timp real și prin chat.

  • Învăţăm să ne respectăm atunci când vorbim şi fiecare elev poate lucra individual fără a fi influenţat de alt coleg.

  • Cum am încărcat temele, că am învățat să lucrez pe mai multe platforme.

  • Putem continua lecțiile, dacă am o nedumerire o intreb pe doamna si putem discuta împreuna toate lecțiile.

  • Lucrez pe calculator, de acasă, nu pierd din timp pe drum.

În timpul lecțiilor online am învățat:

  • Că nu trebuie să ne stresăm dacă ceva nu funcționează, dacă suntem conștiincioși, putem lucra ca la școală și că participatul la ore e la fel de important ca învățatul la școală.

  • Trebuie să fim alături de toți colegi și să ne prețuim, că acum văd că ne e dor unul de celălalt în perioada asta; în afară de lecțiile predate, am învățat că este important să avem contact unii cu alții chiar și cu ajutorul internetului.

  • Am învățat multe lucruri. De exemplu: la matematică am făcut transformări pe baza unităților de măsură și am rezolvat probleme, la română am învățat povestiri noi, la istorie, am învățat despre Alexandru Ioan Cuza, Carol I și Ecaterina Teodoroiu. Într-un final, la fiecare materie am ajuns la lecțiile de zi.

  • Am învățat lucruri noi la fiecare disciplină. Am învăţat de asemenea că atunci când vrem ceva cu adevărat, putem face (tema, participarea la lecţii, conectarea online).

  • În timpul lecțiilor online am putut repeta noțiunile dobândite din anii anteriori, cum să mă descurc mai bine la calculator, am învățat noțiuni noi.

  • Putem face mai multe lucruri într-un timp mai scurt.

  • În timpul lecțiilor online am învățat să fiu independentă; să lucrez mai mult individual; am învățat cum să mă organizez mai bine și mai ușor; cum să mă descurc, orice s-ar întâmpla.

  • Am învățat să folosesc Zoom și Easyclass și să lucrez pe platforme online.

  • Putem învăța normal chiar dacă suntem într-o situație dificilă și nu putem merge la școală.

Îmi e dor de...

  • Acea stare de bine pe care o aveam când eram la școală

  • Îmbrățișarea Lotușilor, clasa mea, să pot atinge creta și tabla, mesajele pozitive de pe tablă. și blândețea doamnei pe care o simțeam din privirea ei

  • Pauzele în care puteam vorbi cu colegii 

  • Ieșitul afară și joaca cu prietenii mei.

Pe viitor, aș vrea…

  • Să învăț lucruri noi, precum mai multe unități de măsură, povestiri palpitante, realizările domnitorilor, comportamente morale, lucruri despre România; despre Regina Maria, dacă tot am vizionat filmul; lucruri pe care nu le știu sau pe care nu le-am înțeles până acum pentru a putea parcurge întreaga materie; despre al doilea război mondial deoarece mi-a plăcut mult ora despre primul război. 

  • Să scriu numai pe caiete online.

  • Ore în care să învăț să stăpânesc mai bine calculatorul.

  • Cum să-mi fac temele mai repede, dar digital.

În școala normală aș duce mai departe…

  • Copiii care răspund în școala online pentru că sunt elevi care răspund mai mult în școala online decât în cea normală

  • Transmiterea temelor, orele distractive și urările de dimineață

  • Flexibilitatea programului

  • Materialele pe care le-au lucrat împreună virtual, pentru a le da idei celorlalți copii

  • Minim 2 ore de informatică pe săptămână (să știe toți noțiunile de bază ale unui calculator / laptop).

  • Vizualizarea temelor de către doamna învăţătoare înainte de a le prezenta, acordarea unui timp limită pentru fiecare sarcină de lucru şi încadrarea în acest timp

  • Lucrul pe calculator, aplicațiile online, temele și testele online

  • Îmbrăcămintea mai lejeră.

Dacă aș fi profesor…

  • Aș face o oră în care sa povestim întâmplări haioase de acasă. Dacă aș fi profesoară, aș face activități de relaxare și aș întreba elevii ce activități practică în casă, în timpul liber.

  • Aş face ca toţi copiii să fie fericiți.

  • Singurul lucru pe care l-aș face diferit ar fi să atrag copii spre aceste cursuri online. Dacă aș fi profesor, nu aș face nimic diferit față de ceea ce face deja doamna învățătoare în timpul lecțiilor online. Consider ca lecțiile pe care le ține doamna mea sunt grozave.

  • Aș acorda câteva minute pentru înviorare la începutul fiecărei zile.

  • Eu aș vrea să învățăm foarte mult prin joc, deoarece așa mă atrage pe mine învățatul, mai ales când joc jocuri de echipă.

  • Aș începe programul cu ceva relaxant, un dans, o glumă, un joc pentru a crea o atmosfera relaxantă, aș da teme mai puține, deoarece consider că suntem mult mai solicitați decât înainte. Aş face mai multe jocuri pentru învățare și ore de activitate fizică pentru a ne dezmorți.

  • Le-aș povesti despre lecția ce o predau, dar cu amuzament încât copiii să se distreze și i-aș mai întreba cum le este în această perioadă. Aș glumi mai mult cu elevii si i-aș lăuda pentru străduința lor, astfel încât aceștia să participe cu drag la aceste ore online.

  • Eu doar aș schimba ordinea materiilor.

  • Aș înlocui caietele cu laptopurile sau calculatoarele.

Fiindcă s-a vorbit despre urările noastre de dimineață, am creat și o poezie din aceste urări:

Bună dimineața!
Bună dimineața și o rimă să vă facă viața! (TR)
Bună dimineața și școala să-ți lumineze viața! (AP)
Bună dimineața și lumina să vă învioreze fața! (AMM)
Bună dimineața și soarele să vă lumineze fața! (MTP/OIJ)
Bună dimineața și un text să ne înveselească viața! (ȘH)
Bună dimineața și un text să spargă gheața! (TN)
Bună dimineața și româna să vă înveselească viața! (GLH)
Bună dimineața și bucuria să vă schimbe viața! (AM)
Bună dimineața și soarele să-ți lumineze fața! (MM)
Bună dimineața! Ce frumoasă este viața, când ne vedem dimineața! (CC)


Odată ce au descoperit activitățile online, cei mai mulți ar lua tabletele și aplicațiile online în școala normală.
Maria Denov, Școala Gimnazială “Ion Luca Caragiale”, Sibiu, prof. înv. primar, clasa I

INCREDIBILII IN ACTIUNE 1.png

Clasa mea e destul de numeroasă - am 29 de Incredibili de clasa I (e și numele clasei lor), amuzanți, creativi, dornici să știe cât mai multe.

Încă de când am intrat în carantină, la propunerea mea de a ne vedea în mediul online pentru a nu rupe legătura frumoasă pe care o aveam, părinții au răspuns pozitiv. Am fost plăcut surprinsă și, deși nu mi-a fost deloc ușor, pentru că volumul meu de muncă s-a dublat, am început să mă documentez, să vizionez tot felul de tutoriale, să particip la webinarii, alături de alți colegi, pentru a face lucrurile să funcționeze cât de bine posibil și în clasa online.

La început, ne-am jucat, le-am propus copiilor tot felul de proiecte, am scris povești, am inventat jocuri. În luna aprilie am avut și vreo 5 elevi sărbătoriți, care și-au început ziua de naștere alături de colegii lor.

După vacanța de Paște, am început, cu pași mici și tot prin joacă, să și predau. Mă văd cu ei în fiecare zi, două sesiuni a câte 40 de minute. Se pare că matematica, cea care îi punea de obicei în dificultate la școală, a început să le placă acum. Școala online nu e ca cea normală, întâmpinăm tot felul de piedici, de la conexiunea proastă la internet, până la reacțiile întârziate, faptul că nu pot să-i ajut să scrie literele, așa cum o făceam în mod normal și altele. 

Răspunsurile elevilor m-au ajutat, mai ales cele legate de ce ar face ei dacă ar fi profesori și o să schimb ceea ce consider că trebuie schimbat, spre a le aduce starea de bine. Până la urmă, peste toate, copiii își vor aminti de ceea ce au simțit în această perioadă și depinde de mine să le creez amintiri frumoase!

Cel mai mult le-a plăcut că au putut dormi mai mult, că nu au fost pe fugă și programul a fost mai flexibil și că au folosit aplicații și jocuri în timpul lecțiilor, precum Kahoot. Au învățat să folosească mai bine laptopul și pentru învățare, pe Zoom și Google Classroom, au învățat litere noi, au făcut probleme la matematică și și-au exersat mai mult răbdarea. 

Le-au lipsit, însă, colegii, îmbrățișările, sala de clasă și mascota clasei (ȘtieTot).

Ar vrea să termine alfabetul, să învețe să scrie și să calculeze, să învețe despre geografie, cântece și jocuri noi și chiar sport online. 

Cei mai mulți și-ar lua tableta sau laptopul în timpul orelor și ar continua quiz-urile online. O elevă a scris că ar vrea „să continuăm să ne ajutăm unii pe alții, cum ne ajutăm acum când se întrerupe zoom-ul sau cineva nu se descurcă.”

Dacă ar fi ei profesorii, ar vrea să facă mai multe activități de dezvoltare personală, experimente cu substanțe, jocuri pe Kahoot și arte vizuale. 

Celor mici le-a lipsit starea de bine de la școală și libertatea de a alerga în natură.
Raluca Voina, Școala Gimnazială nr. 6 Iacob Mureșianu, Brașov, prof. înv. primar, clasa I

Cel mai mult mi-a plăcut în școala online:

  • Că am învățat să lucrez mai bine pe calculator și am putut să învăț, dar și să stau acasă cu mama.

  • Că mă pot vedea cu colegii online, faptul că uneori termin repede temele și că pot prezenta clasei lucrările pe care le-am realizat acasă.

  • A fost interactiv, am socializat cu doamna și colegii, am învățat lucruri noi la matematică, explorarea mediului și limba română.

  • Am primit de citit lecturi interesante.

  • Trezitul mai târziu, orele mai puține și temele plăcute 

  • Nu am așa mari emoții ca la școală. Avem proiecte de desenat și prezentat. 

  • I-am văzut pisica doamnei și mi-a plăcut că nu stăm așa mult online. Am avut mai mult timp pentru teme.

  • Mi-au plăcut noul fel de predare, să fac matematica online și să lucrez pe tabletă. 

  • Am putut să am pisica lângă mine în timpul orelor. 

  • N-am mai purtat uniformă. 

Ce am învățat:

  • Scăderea numerelor naturale cu trecere peste ordin și litere noi. 

  • Că trebuie să vorbesc atunci când sunt întrebat, ca să ne putem înțelege cu toții. 

  • Am învățat să ne încadrăm mai bine în timp când prezentăm sau povestim. 

  • Am învățat grupuri noi de litere, am făcut recapitulări, am prezentat lecturile preferate și activitățile de acasă, am făcut o activitate cu oul de Paște, aproape tot ceea ce am fi învățat la școală. 

  • Am învățat să mă adaptez!

  • Am avansat la lecții și am învățat să folosesc laptopul mamei.

  • Am învățat să fiu un pic mai atentă. Și am înțeles tot.

  • Am învățat să scriu pe calculator, scăderi, adunări și să comunicăm în alt mod. 

Cel mai mult mi-a lipsit în această perioadă:

  • Îmbrățișarea doamnei învățătoare și îmi este dor să mă țină de mână când scriu litere noi.

  • Pauzele petrecute afară.

  • Ora de religie.

  • Mi-a lipsit să mă văd cu prietenii mei și cu colegii de clasă și să mă plimb.

  • Mi-au lipsit colegii din „viața reală”, schimbul de cartonașe, schimbul de cărți, alergatul în pauză.

  • Natura, mersul în parc cu rolele, libertatea de a ieși din casă. 

Mai departe, aș vrea să învăț…

  • Adunările cu trecere peste 100

  • Litere noi de mână

  • Să pictez

  • Jocuri și exerciții diverse

  • Să continuăm cu materia

  • Mai multe despre știință

  • Tot alfabetul!

  • Despre animale

  • Să fiu expertă în probleme de matematică.

Din școala online aș lua în școala normală…

  • Laptopul

  • Nimic, îmi place mai mult școala normală

  • Să ne mai întâlnim online și să povestim despre ceea ce am citit

  • Roata cu adunări și scăderi

  • Răbdarea

  • Un program mai redus de ore

  • Ore și pe calculator, pauza puțin mai mare

  • Ore de lectură la școală

  • Ca toți copiii să ridice mâna și să își aștepte rândul

  • Ținuta lejeră

Dacă aș fi profesor….

  • Aș povesti mai mult și aș da mai puține teme.

  • N-aș schimba nimic. Doamna învățătoare se descurcă foarte bine. 

  • Aș interacționa mai mult cu elevii… și poate aș face câte o întâlnire privată cu fiecare copil din clasa mea. 

  • Poate un site pentru noi, delfinașii, și aș pune acolo exerciții pe care să le rezolvăm de pe calculator, să nu mai scriu pe caiet, că mă dor degetele și durează mai mult.

  • Aș folosi filme de animație și jocuri mai mult.

  • Le-aș prezenta elevilor multe despre viața animalelor, despre arte vizuale și abilități practice.

Elevii ar introduce ore de informatică dacă ar fi profesori.
Adina Stratulat, Școala Gimnazială George Tutoveanu, Bârlad, clasa a II-a

Cel mai mult le-a plăcut: atmosfera relaxată, jocurile online, bucuria revederii cu colegii și doamna învățătoare, faptul că am învățat să folosim mai bine calculatorul și folosim ASQ, Google Meet și Classroom.

Au învățat...

  • despre figuri geometrice, despre spațiul cosmic și importanța fructelor și legumelor. 

  • să fie mai răbdători și să se organizeze mai bine online, să urce teme pe Google Classroom.

  • că trebuie să fie mai responsabili, să citească mai mult și cu mai multă atenție lecțiile din manual și din materialele postate de doamna învățătoare pentru a înțelege lecțiile noi.

  • că școala de acasă poate fi amuzantă.

Le-au lipit întâlnirea fizică cu colegii și învățătoarea, atmosfera din clasă, îmbrățișările și orele de educație fizică.

Ar dori…

  • să citească mai multe cărți și să-și îmbogățească vocabularul

  • despre matrici!

  • cântece noi.

Ce ar lua în școala normală: testul fulger de atenție, testele online, tableta și Google Classroom.

Dacă ar fi profesori… și-ar dori ca întâlnirile să dureze mai mult, să facă mai multe jocuri și mai multe ore de TIC.

Elevii au devenit mult mai răbdători și mai atenți.
Adriana Lefter, Școala Gimnazială nr. 5, Elena Doamna, Tecuci, clasa a II-a

Elevii au trecut prin stări diferite, de la entuziasmul primelor întâlniri, apoi la nostalgie și dor de Școala pe care o cunoșteau, pentru ca mai apoi să înțeleagă că această este singura soluție de a continua școala. La finalul primelor săptămâni de lucru online, înainte de vacanță, copiii au alcătuit câte un text în care și-au notat gândurile și impresiile. Era mult dor și tristețe, multă nostalgie căci toate textele s-au încheiat cu „Vreau la Școală!”.

Acum, când toată situația din învățământ este mai clară și atitudinea copiilor s-a schimbat, au înțeles și ne-am adaptat împreună. Cel mai mult le place în Școala online programul, care este mai flexibil. Orele de curs încep la 9:30 și respectăm pauzele în care îi împart pe grupe, pe Zoom, și se simt ca în pauzele de la Școală. La fel de mult le place confortul de acasă, „orele din dormitor sunt foarte plăcute”, spun unii și le place că școala este pe calculator, telefon, tabletă - dispozitivele pe care ei le iubesc așa de mult. 

În Școala online elevii și-au îmbunătățit competențele digitale, exersând tot felul de platforme și aplicații pe care le-am folosit frecvent. Mulți au recunoscut că au devenit mult mai răbdători, mai atenți și și-au dat seama că Școala poate fi făcută și în acest mod în situații de nevoie.

Chiar dacă aceste noi provocări îi entuziasmează, recunosc că le este foarte dor de colegi, de doamna învățătoare, de pauzele pline de joc, de salutul de dimineață și le este foarte dor de Libertate!

Își doresc pe mai departe să continuăm în același ritm, să învățam din toate, cum facem noi acum, să ne jucăm online jocuri educative, să învățam și să ne bucurăm de orice activitate petrecută împreună. 

Această perioadă va avea un mare impact asupra elevilor și asupra viitorului învățământului, de aceea și ei spun că pe viitor folosirea tehnologiei nu ar trebui îngrădită și limitată în școală, că ori de câte ori din orice motiv un coleg va lipsi să poată participa online alături de colegi la orele din clasă. O altă idee care m-a impresionat a fost să păstrăm regula de a realiza câte un video pentru orice lecție de predare, astfel încât un elev să aibă posibilitatea să îl vizioneze ori de câte ori va avea nevoie, căci ei sunt diferiți și noțiunile le asimilează în ritm diferit.  

La întrebarea dacă ar fi profesori, unii au menționat că structura orelor pe care am creat-o acum este foarte atractivă și interactivă și ar merge pe același program, iar unii ar dori să aducă și alți invitați cu care să desfășoare activități și jocuri. 

Această perioadă i-a învățat să aibă mai mare grijă la igiena personală.
Anca Bodnărescu, Școala Gimnazială nr. 3 din Cisnădie, Sibiu, prof. înv. primar, clasa pregătitoare

captura ecran - elevi in intalnire cu un invitat online

Le-au plăcut revederea cu colegii și cu doamna, ceea ce a recreat atmosfera de la școală, diversitatea activităților, de la adunarea până la 10 și viruși până la întâlnirea cu invitatul Cătălin Stoica la ora de dezvoltare personală.

Cele mai importante lucruri pe care le-au învățat: 

  • Că laptopul mai are și alte întrebuințări, în afară de desene și jocuri

  • Igiena strictă

  • Răbdarea, atenția și responsabilitatea proprie atunci când își fac temele

  • Regulile școlii online cu care s-au obișnuit: să fie punctuali, atenții, să respecte părerile colegilor

Cel mai mult le-au lipsit: banca și atmosfera de la școală, joaca cu colegii și interacțiunea cu Doamna, plimbările în aer liber și bunicii

Mai departe, ar vrea să învețe: matematică, alte litere, despre natură, engleză, să construiască roboți și despre călătorii în spațiu

Ar lua mai departe în școala normală: disciplina, calculatorul sau mobilul pentru jocurile cu numere, calendarul cu responsabilități, experimentele practice.

Dacă ar fi profesori, unii ar interacționa mai mult cu copiii ce stau cu mâna ridicată, ar face ore de informatică și lecții practice, și despre treburile gospodărești

Elevii ar învăța orice, dacă educația e amuzantă și interesantă.
Liliana Daniela Chivulescu, Școala Gimnazială nr. 2 Picior de Munte, Dâmbovița, prof. înv. primar, psiholog

liliana chivulescu - primul zoom

În școala online, am lucrat foarte mult individual, conform nevoilor și ritmului fiecăruia, le-am dat explicații suplimentare pe Messenger, la telefon. Le-a plăcut că nu se mai trezesc cu noaptea în cap și fiecare a putut lucra și prezenta tema la ce oră a avut un dispozitiv disponibil prin casă (am folosit cel mai mult grupul de Facebook al clasei, unde postăm lecții și activități de învățare sau sarcini de lucru, iar ei răspundeau la orice oră, fiindcă majoritatea au frați mai mari - cu prioritate la școala online și/ sau părinți plecați la serviciu cu singurul smartphone al casei. 

În timpul lecțiilor, au învățat să aibă mai multă încredere în ei înșiși, că e important să ceri ajutor atunci când nu te descurci singur, că fiecare poate să-și provoace colegii la învățare și rezolvare de probleme.

Cel mai mult le-au lipsit întâlnirile cu colegii, ghidușiile unora dintre ei, glumițele și farsele pe care și le făceau reciproc.

Mai departe, ar învăța orice, dar învățarea să fie amuzantă și interesantă.

În școala normală ar lua ora mai târzie de începere, durata mai scurtă a lecțiilor și lucrul în ritm propriu.

Dacă ar fi profesori, ar da acces și altor participanți din exterior (la primele întâlniri video și-au adus frații mai mici sau animăluțele de casă... lucru pe care l-am limitat la unele întâlniri).

 

Lecții online cu invitați săptămânali și despre oameni care schimbă lumea
Ioana Hochia, Colegiul de Arte Baia Mare, prof. înv. primar, clasa a II-a

Cel mai mult le-a plăcut că au învățat despre regii și reginele României, despre români care au schimbat lumea, că au făcut altceva decât făceau la clasă - au învățat să lucreze la calculator, au avut invitați surpriză în fiecare săptămână. Am a rămas o jumătate de oră cu ei și după lecții și am citit împreună. Au învățat să facă lapbook-uri diverse și să nu vorbească în timp ce alții iau cuvântul. Și-au dat seama că pot face și sport în timpul orelor online și le-a plăcut să se trezească mai târziu și că nu trebuie să care în spate un ghiozdan greu.

Au învățat să-și stăpânească fricile, să se organizeze mai bine, că șeful nu e același lucru cu liderul. Au descoperit modele de oameni care au schimbat lumea și români cu care se pot mândri și că telefonul nu poate înlocui profesorul. 

Le-a lipsit tabla pe care scriam zilnic, colegii, zgomotul din pauze, doamna, prietenii, cântatul la instrument în timpul orelor de muzică și vorbele de încurajare ale doamnei învățătoare.

Mai departe și-ar dori să învețe mai multe despre istoria românilor, să picteze, să descopere lumea animalelor, cine a făcut prima jucărie, cum s-a inventat creionul.

Din școala online ar lua mai departe tehnologia, orele interactive cu ajutorul filmulețelor, orarul mai scurt, materie mai puțină și mai utilă care să îi pregătească pentru viață, muzica și programul mai flexibil.

Dacă ar fi profesori, i-ar asculta pe toți copiii, ar face mai mult desen, ar învăța despre mașini, gătit și supraviețuire în condiții de risc. 

Continuăm să fim împreună, fiecare de acasă.
Simona Vereș, Școala Gimnazială nr. 30, Brașov, prof. înv. primar, clasa a III-a

desen elevi

Elevii mei s-au acomodat cu mediul online încă de la început și se descurcă bine - cu răbdare și încurajare putem face orice! Au avut activități drăguțe, una dintre ele fiind atelierul de benzi desenate, facilitat de neobosita Melania Luana Butnariu, de la Biblioteca Județeană Brașov, alături de profesorul Mihai Grăjdeanu.

Provocați să scrie trei lucruri care le-au plăcut în școala online, au scris despre faptul că suntem cu toții ÎMPREUNĂ, că au răspuns cu toții, că au stat în camere separate și s-au jucat, că le-am cântat sărbătoriților și că pot comunica liber.

Acum se simt mai încrezători în utilizarea tehnologiei și au învățat cum să se organizeze mai bine și să compenseze diferite activități pe care le făceam în clasă în spațiul online - așa am recreat tabla pe Zoom și ridică mânuțele virtuale când vor să intervină. 

Ce le lipește cel mai mult? „ȘCOALA, că acolo e mai fain”, „orele în care ne distram și, prin distracție învățam”, „colegii și doamna”, „îmbrățișările de grup”, „doamna, colegii și banca mea”, „tabla pe care scriam și scârțâia markerul”.

Pe mai departe, își doresc să învețe „orice”, doar să învețe, iar din școala online ar lua cu ei în școala normală lipsa greutății ghiozdanului, „încrederea în noi”, programul de la ora 9.00, „curajul de a răspunde la întrebări” și tableta.

Puși în papucii unui profesor, elevii au scris răspunsuri diferite: de la „nimic” până la sugestia de a începe activitățile cu jumătate de oră mai devreme pentru a socializa între ei și sugestia de a partaja un ecran comun pentru ca elevii să poată colabora.

Dacă ar fi profesori, unii elevi ar organiza anumite ore în care i-ar lasa chiar pe copii să predea.
Carmina Vakulovski, Liceul Andrei Mureșanu, Brașov, prof. înv. primar, clasa a IV-a

Mi-au plăcut...

  • Că pot participa la ore şi de acasă de la biroul meu, pot să-mi revăd colegii şi pot să mă folosesc de calculator în timp ce învăţ.

  • Să îmi văd colegii și pe doamna. Să țin pasul cu lecțiile de la școală. Este diferit față de activitatea de la școală.

  • Că am avut manuale online și mai puține teme.

Am învățat...

  • Să comunic prin intermediul aplicațiilor online. Că trebuie să fii atent ca și la școală. Și mai multe exerciții la mate si română.

  • Să aprofundez mai bine cunoștințele dobândite înainte de școala online.

  • Să fiu mai atent și mai silitor.

  • Să lucrez mai mult suplimentar.

Mi-au lipsit....

  • Jocurile cu colegii, profesorii şi mişcarea de la orele de sport.

  • Să pot să vorbesc cu colegii și să facem lecții în atmosfera de la școală.

  • Activitățile împreună cu ceilalți.

Aș vrea să învăț mai departe...

  • Cum funcționează corpul uman

  • Mai multe exerciții la mate, să vorbim despre ce am citit și să facem o oră de desen / pictură

  • Fizică și biologie

Aș lua mai departe din școala online în cea fizică....

  • Opțiunea de share screen, pentru că putem colabora mai bine

  • Liniștea

  • Mai puține ore cu pauze mai mari

  • Muzica.

Dacă aș fi profesor...

  • Aş organiza anumite ore în care aş lăsa copii să predea.

  • Aș face la fel cum a procedat doamna.

  • Aș face mai multe jocuri pentru ca învățarea să fie mai ușoară.