Lansarea DataMathLab: prima zi de training dintr-un program de învățare unic pentru profesorii de matematică

Programul DataMathLab a debutat pe 21 octombrie 2023 la Brașov cu o zi intensă de training care a adunat 25 de profesori de matematică din 14 școli din județele Brașov, Prahova și Sibiu. Evenimentul a marcat începerea programului de dezvoltare profesională pentru profesorii de matematică, primul program care dă viață matematicii prin știința datelor și probleme în contexte autentice.

Pe parcursul zilei, participanții au devenit colegi într-o călătorie ce își propune să transforme modul în care matematica este predată și învățată în timpul orelor. Ei și-au împărtășit experiențele și ideile, marcând începerea procesului de formare a unei comunități de învățare, ghidați de formatoarele experimentate, dr. Daniela Vasile (Director of Learning, la Avenor College din București, consultant și formator cu experiență internațională) și Ariana Văcărețu (profesoară de matematică la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, fondatoare și președintă a Asociației Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice din România).

Profesori de matematica in sala de training, mese aranjate in forma de U, cu formatorii in fata
Participanti lucrand impreuna la mese in timpul trainingului

Cum arată o lecție reușită?

Cursul a debutat cu o analiză a componentelor esențiale pentru o lecție lecții de matematică reușită. Participanții au fost îndrumați să examineze planurile de lecție pregătite de acasă pentru a identifica atuurile și potențialele îmbunătățiri. Acest exercițiu a pus bazele unei discuții profunde despre cum să creeze o experiență de învățare mai eficientă și mai interesantă pentru elevi.

O temă importantă s-a referit la caracteristicile activităților de lucru în grup. Învățarea matematicii poate beneficia semnificativ de interacțiunea dintre elevi, de discuții și de rezolvarea problemelor prin colaborare. Pentru exemplificare, participanții au trecut ei înșiși printr-un exercițiu de echipă: au primit o fișă cu 100 de numere și au avut la dispoziție 3 minute pentru a încercui cât mai multe numere, dar cu o condiție – fiecare membru al echipei să încercuiască un singur număr, în ordine crescătoare a numerelor, atunci când îi vine rândul. 

Plecând de la analiza acestui exercițiu, participanții au explorat mai departe modalitățile prin care pot integra cu succes activitățile de lucru în grup în lecțiile lor, astfel încât să stimuleze gândirea critică și colaborarea. 

Echipe de profesori lucreaza un exercitiu in echipa

mituri despre învățarea matematicii

Prin discuții și exemple practice, profesorii au învățat să identifice și să respingă conceptele greșite care pot limita predarea matematicii pentru ca toți elevii să înțeleagă și să descopere plăcerea învățării. Matematica este deseori percepută ca o disciplină dificilă și abstractă, dar, prin exemple concrete, participanții au descoperit că există modalități creative de a face matematica mai accesibilă și mai atractivă pentru elevi. 

Un punct culminant al zilei a fost prezentarea cadrului Teaching for Robust Understanding (Predarea pentru Înțelegere Profundă), conceput de Alan Schoenfeld și echipa sa de la Universitatea din California, Berkley, pentru a sprijini profesorii să cultive practici prin care să dezvolte înțelegerea conceptuală, nu doar procedurală a elevilor. Cele cinci dimensiuni ale activității la clasă urmărite în acest cadru sunt: conținutul matematic, solicitarea cognitivă, accesul la conținut, autonomia și responsabilitatea în învățare, respectiv evaluarea formativă. Acestea acoperă tot ce contează în crearea unor clase unde elevii gândesc și fiecare determină măsura în care, pe parcursul lecției de matematică, elevii sunt puși în situația de a contribui într-un mod semnificativ.

Participanții au părăsit evenimentul cu idei proaspete, inspirați să aducă o schimbare pozitivă în modul în care învață elevii matematica.

Este doar începutul unei călătorii educaționale în care profesorii vor lucra împreună pentru a crea o experiență matematică mai captivantă și mai benefică pentru toți elevii.

#DataMathLab este un program creat de Aspire Teachers cu sprijinul Romanian-American Foundation.

Programul 2023-2024 este un pilot care va urmări pe parcursul celor 8 luni de activități schimbările la nivelul profesorilor și elevilor din școlile selectate:

  • Școala Gimnazială nr. 19, Brașov

  • Școala Gimnazială nr. 1, Brașov

  • Liceul „Andrei Mureșanu”, Brașov

  • Școala Gimnazială Ghimbav, Brașov 

  • Școala Gimnazială comuna Brazi, Prahova 

  • Liceul Simion Stolnicu, Comarnic, Prahova 

  • Școala Gimnazială „Radu si Severa Novian”, Adunați, Prahova 

  • Școala Gimnazială „Gheorghe Diboș”, Mănești, Prahova 

  • Școala Gimnazială „Profesor Nicolae Simache”, Ploiești, Prahova 

  • Școala Gimnazială „I.A.Bassarabescu”, Ploiești, Prahova 

  • Liceul „August Treboniu Laurian”, Agnita, Sibiu 

  • Liceul Teoretic „Gustav Gundisch”, Cisnădie, Sibiu 

  • Liceul Tehnologic „Johannes Lebel”, Tălmaciu, Sibiu

  • Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Turnu Roșu, Sibiu