Matematica, sport de contact cu realitatea: un dialog cu Cosmin Popescu
Cosmin Popescu este psiholog și specialist în analiza comportamentului consumatorului (Consumer Insights Specialist) la United Media Services, unde lucrează cu date, emoții și povești de brand. Este pasionat de kickboxing și citește cărți de non-ficțiune. Dar, pentru elevii din programul DataMathLab, a fost mai ales un ghid printr-o conversație despre cum ajunge matematica să explice comportamente, emoții, decizii și chiar… reclame.
Invitat la ora de mate unde s-a conectat elevi de la Colegiul Național „Ioan Slavici” din Satu Mare și de la Școala Gimnazială „Dimitrie Gusti” din Nereju (Vrancea), Cosmin Popescu le-a arătat elevilor, alături de colega sa, Monica Georgescu, că statistica nu e doar o chestiune de formule. E și reacție, ipoteză, observație, intuiție. Au început simplu, cu o serie de aplauze: „Aplaudați dacă folosiți Instagram. TikTok. WhatsApp.” Și au ajuns să discute despre analiză de date, poziționarea reclamelor și influența somnului asupra rezultatelor școlare.
Întrebările elevilor au continuat mult după întâlnire. Așa că am revenit cu ele către Cosmin, iar răspunsurile lui au devenit acest interviu. Un text despre cum matematica poate deveni sport pentru creier, despre cum se construiește o carieră din învățare continuă și despre ce contează cu adevărat când vrei să-ți înțelegi locul în lume.
Matematica și viața reală
Ce a însemnat matematica pentru dumneavoastră, dincolo de formule?
Matematica mi-a fost mai degrabă un adversar provocator decât o pasiune firească. Nu am avut talent la ea, ba chiar am muncit mult ca să înțeleg teoreme sau ecuații. Dirigintele din liceu era și profesor de matematică, așa că ne-a îndopat cu ecuații și teoreme. Eu voiam să înțeleg cum se rezolvă anumite probleme. Consideram că, odată ce le-am înțeles, le-am învins, le-am cucerit. Era o enigmă care se aștepta a fi rezolvată, dar și un exercițiu pentru a antrena creierul.
Dar a fost greu. Nu am avut profesori care să aplice o metodă de predare potrivită pentru mine, așa că totul a fost destul de complicat. Acum, când formulele se estompează în timp, mi-a rămas modul de gândire pe care l-am antrenat în școală: structură, claritate, perseverență. Pentru mine, matematica a fost un exercițiu de disciplină mintală și o dovadă că orice poate fi „cucerit”, dacă ai curiozitate și răbdare.
Cum vă folosește acest antrenament matematic în viața de zi cu zi?
Matematica m-a învățat să gândesc sistematic - o competență esențială și în sociologie, și în psihologie, și în orice domeniu unde e nevoie să înțelegi structuri, tipare, relații între fenomene. E un mod de a privi lumea: să cauți cauze, nu doar simptome; să descompui probleme mari în părți mai mici; să pui întrebări bune și să analizezi ce observi.
În viața personală, mă ajută să văd realitatea mai clar, să fiu mai echilibrat și să iau decizii mai bune. Matematica te obligă să fii atent, să fii prezent, să faci conexiuni - și asta rămâne cu tine, chiar și când nu mai rezolvi exerciții.
Cum credeți că ar trebui predată matematica, astfel încât să fie mai ușor de învățat?
Prin exemple reale, prin întrebări care pornesc din viața elevilor, prin situații care le pun curiozitatea la lucru. Orice devine fascinant atunci când vedem cum se poate aplica în viața de zi cu zi.
Carieră și orientare profesională
Captură de ecran din timpul lecției online
Ați știut de la început că veți lucra în psihologie și cercetare?
Nu chiar. M-am pregătit inițial să devin sociolog. Dar, în timp, am realizat că, deși sociologul are o înțelegere clară a realității sociale, influența sa directă este limitată. Observă, analizează, dar rareori poate interveni.
Psihologia, în schimb, nu doar că te ajută să înțelegi comportamentul uman, dar îți oferă și instrumente pentru a schimba lucruri, pentru a contribui direct la starea de bine a celorlalți. Așa am făcut pasul spre acest domeniu.
Iar calitățile esențiale? Empatia, luciditatea și acceptarea necondiționată a celuilalt. Nu poți fi psiholog fără ele.
Ce v-ați fi dorit să știți mai devreme despre parcursul profesional?
Mi-ar fi plăcut să fiu mai bine ghidat. Să știu ce abilități am, ce mi s-ar potrivi, ce cariere ar fi în acord cu personalitatea mea. Din păcate, când eram în școală, nu aveam acces la consiliere vocațională sau teste psihologice.
Mi-ar fi plăcut să am parte de orientare în carieră prin clasa a VIII-a, pentru a ști mai clar la ce am potențialul să excelez în mod natural.
Sunteți mulțumit de alegerea făcută?
Îmi place ceea ce fac, mă regăsesc în meseria mea. Dar simt că e mereu loc de mai bine. Am avut și provocări: cea mai grea a fost lansarea romanului meu.
Cât despre întrebarea „Dacă aș lua viața de la capăt, aș alege același drum?” - încă nu știu să răspund. 🙂
Psihologie, emoții și comportament uman
Ce este, în opinia dumneavoastră, conștiința umană?
Conștiința umană, la baza ei, este capacitatea noastră de a înțelege datele pe care le obținem prin simțuri. Putem spune că suntem conștienți dacă vedem, auzim și așa mai departe.
Dar deseori, ochii și auzul ne înșală, pentru că suntem obișnuiți să gândim acele date provenite din simțuri prin șabloane, prejudecăți. A fi conștient înseamnă a gândi independent de orice posibilă influență și astfel devenim abili să discernem falsul de adevăr.
Poate matematica să ne ajute să înțelegem emoțiile și comportamentul uman?
Există o legătură puternică între emoții și modul în care gândim sau rezolvăm probleme. Încercați să băgați o ață prin ac atunci când sunteți foarte nervoși. Cât timp vă ia? Apoi încercați același lucru când sunteți binedispuși - veți observa că reușiți mult mai repede. Așa e și cu provocările din viață: le facem față mai bine când suntem într-o stare emoțională bună.
Studiind comportamentul uman, am înțeles că oamenii sunt, în cea mai mare parte, emoționali. Ne place să credem că suntem ființe raționale, dar, de multe ori, reacționăm emoțional și doar apoi căutăm explicații logice.
Din această perspectivă, inteligența emoțională e esențială. Eu o văd ca pe o formă de empatie combinată cu bun simț. Nu este o teorie abstractă, ci o abilitate practică de a înțelege și gestiona ceea ce simțim - atât în noi, cât și în ceilalți.
Cât despre matematică, ea nu explică direct emoțiile și dorințele umane, dar poate observa anumite tipare, reacții, comportamente. Viața este deja redusă la cifre. Totul este organizat pe baza numerelor: timpi de acțiune, distanțe, volum etc. Trăim într-un univers a cărui matrice este formată din cifre.
Ce este dincolo de aceste cifre e o altă poveste - și, probabil, acolo se află esențialul. Prin matematică explicăm mai puțin emoțiile și dorințele umane - mai degrabă le observăm. Literatura, în schimb, ne ajută să le înțelegem.
Statistică, date și tehnologie
Cum ne ajută statisticile și metodele matematice să înțelegem comportamentul uman?
Statistica folosită în analiza comportamentului uman este ca o amprentă. Devine dovada unui comportament - urma pe care un om sau un grup de oameni o lasă în urmă și pe care o putem folosi pentru a înțelege acel comportament și chiar pentru a-l anticipa.
De exemplu, să considerăm notele pe care un elev le obține: ele pot fi o amprentă a performanței școlare. Pe baza acestor note putem constata cât de bine învață și, uneori, cât de bine va învăța. De asemenea, notele pot spune multe și despre starea socială a unui elev, și nu numai.
Datele, în general, nu mint, dar trebuie interpretate cu atenție. Nu de puține ori realitatea mai degrabă ascunde decât arată, iar în prezent devine din ce în ce mai greu să discernem, având atât de mulți stimuli care ne consumă atenția.
Ce impact au tehnologia și, mai ales, inteligența artificială asupra felului în care gândim și analizăm?
Ca orice altă inovație tehnologică, inteligența artificială va aduce lucruri bune, dar în același timp presupune riscuri uriașe. În final, va depinde de noi cum alegem să o folosim.
Tehnologia ne ajută foarte mult, dar vine și cu riscul de a ne opri dezvoltarea intelectuală. Mintea poate deveni leneșă dacă totul este rezolvat pentru noi.
Metodele de analiză a datelor vor deveni tot mai accesibile și, cel mai probabil, vor fi realizate de „roboței”. În ritmul în care crește complexitatea algoritmilor, avem nevoie de unități de măsură tot mai mari – cum este și Googolplexul (10 la puterea unui Googol, adică 10 la 10 la 100) – un număr imposibil de scris fizic, dar poate necesar atunci când vrem să înțelegem amploarea calculelor pe care le face inteligența artificială.
Viață personală și sfaturi pentru adolescenți
Ce sfaturi le-ați oferi adolescenților pentru a-și găsi echilibrul și drumul în viață?
Să facă un sport de contact și unul de echipă, dar și să se implice în activități intelectuale utile. Am spus „utile” pentru că nu toate activitățile intelectuale sunt potrivite pentru toți. Unora le place șahul, altora să citească, unora le place să rezolve ecuații, altora să scrie sau să deseneze.
Suntem diferiți. Tocmai de aceea i-aș îndemna să afle ce li se potrivește. Aici, psihologia și testele psihologice pot ajuta, iar consilierul școlar are un rol foarte important în ghidarea dezvoltării pasiunilor intelectuale.
Sportul, în special, este esențial - antrenează corpul, reglează emoțiile, stimulează concentrarea. Pentru mine, kickboxingul a devenit parte din echilibrul personal, o disciplină care influențează toate aspectele vieții: somnul, deciziile, concentrarea, chiar și performanța profesională.
Sportul ar trebui să ne fie a doua natură. Prin mișcare, ordonăm diferitelor glande să secrete neurotransmițători esențiali pentru starea noastră de bine, ceea ce ne ajută să rezolvăm și problemele mai ușor. Drept urmare, vă îndemn să găsiți un sport care vă place, care vă solicită în mod sănătos, și să faceți din el parte din viața voastră.
Cum vă organizați viața și timpul personal?
Sincer? Încă învăț. Nu am întotdeauna echilibru, mai ales când sunt implicat în proiecte personale. Dar lucrez la asta.
Secretul unei zile productive este să mă trezesc devreme. Chiar dacă „cine se trezește de dimineață ajunge departe”, tot se culcă devreme, pentru că e obosit. Dar, la finalul unei zile începute la ora 5:30 sau 6:00, am satisfacția că am parcurs mare parte din ce aveam de făcut.
Un alt truc: îmi fac o listă realistă de sarcini pentru săptămâna în curs, apoi le împart pe zile. Nu funcționează mereu perfect, dar îmi oferă un cadru. Și uneori, cadrul e tot ce ai nevoie ca să mergi mai departe.
Există o carte care v-a influențat puternic în adolescență?
Da. O carte care mi-a energizat întreaga adolescență și pe care o recomand tuturor, indiferent de vârstă, este Martin Eden, scrisă de Jack London. Este un roman inspirat din fapte reale și îl consider o dovadă puternică a faptului că oricine își poate depăși condiția socială prin perseverență, îndârjire și muncă - multă muncă.
În loc de încheiere
Întâlnirea cu Cosmin Popescu a fost mai mult decât un dialog despre matematică - a fost o lecție despre claritate, curiozitate și învățare conștientă. Fie că a vorbit despre statistică, emoții sau sport, Cosmin le-a arătat elevilor că dincolo de formule și algoritmi se află întrebări mari despre viață.
Poate că cel mai util secret pe care l-a împărtășit Cosmin cu elevii este acesta: nu trebuie să fii genial la matematică ca să-ți fie utilă. Trebuie doar să accepți provocarea, să perseverezi și să înțelegi că, în spatele fiecărei formule, se ascunde o modalitate de a gândi mai clar despre lume.
Editor: Anca Gaidoș
Iunie 2025
Notă: United Media Services este unul dintre sponsorii programului DataMathLab. Implicarea consultanților în program este pro-bono.