Modelul DataMathLab: De la intenție la impact

Așa cum la construcția unui pod e nevoie de precizie, și în educație avem nevoie ca „segmentele” conținuturilor și competențelor să se întâlnească perfect. Prea des, ele rămân paralele: informații neconectate și competențe doar declarative. Modelul DataMathLab propune o soluție: predarea cu intenție, în care destinația și traseul sunt aliniate de la început.

Read More
Un protocol simplu pentru probleme grele, când tacticile de la clasă eșuează

Profesorii întâlnesc adesea comportamente dificile și aplică soluții doar la suprafață. Acest articol prezintă „nivelurile logice ale schimbării” - de la identitate și valori, până la comportament și mediu. Un cadru practic pentru a diagnostica unde este problema și a interveni cu soluții adaptate cauzei reale, nu doar simptomelor vizibile.

Read More
Cum construim proiecte ancorate în competențe

Nu orice „proiect” generează învățare reală. Explorăm diferența dintre activitățile de suprafață și proiectele care dezvoltă competențe autentice. Articolul oferă un cadru de analiză, riscuri frecvente și principii de design didactic, astfel încât proiectele să fie ancorate în competențe, să aibă criterii clare de succes și să creeze contexte de reflecție.

Read More
Apel la dialog constructiv și explicații clare din partea Ministerului Educației

Aspire Teachers se alătură comunității MERITO în semnalarea efectelor negative ale măsurilor de criză anunțate de Ministerul Educației. Scrisoarea deschisă atrage atenția asupra deficitului de încredere și subfinanțării cronice a sistemului, subliniind nevoia de explicații clare și dialog real pentru a proteja educația ca prioritate națională.

Read More
Festivalul Național DataMathLab readuce bucuria gândirii matematice în prim plan

La Brașov, peste 200 de participanți din România și Republica Moldova au luat parte la Festivalul Național DataMathLab 2025. Timp de două zile, 155 de profesori de matematică au explorat alături de invitați internaționali metode prin care elevii pot descoperi matematica cu bucurie, dincolo de formule, ca experiență de înțelegere autentică.

Read More
Matematica, sport de contact cu realitatea: lecția cu Cosmin Popescu (United Media Services)

Cosmin Popescu, psiholog și specialist în analiza comportamentului consumatorului (UMS), a arătat elevilor din DataMathLab că matematica nu înseamnă doar formule, ci și emoții, decizii și povești. Prin exemple simple, de la aplauze până la statistici despre reclame și somn, întâlnirea a devenit un exercițiu de gândire critică și de legătură cu realitatea.

Read More
Ce (nu) mai vedem în matematica de gimnaziu

De ce elevii pornesc motivați în primar, dar ajung dezinteresați în gimnaziu? Articolul analizează unde se pierde sensul matematic, ce arată cercetările internaționale și cum putem folosi programa actuală pentru o predare mai vizuală și conectată la gândirea elevilor. O invitație la reflecție și la o practică mai clară.

Read More
Cei mai importanți patru piloni de care țin cont profesorii experți

Studiul Great Teaching Toolkit Evidence Review, realizat de 74 de experți internaționali, arată ce face diferența în predare. Creșterea calității predării este cea mai eficientă cale pentru rezultate și echitate. Articolul traduce și adaptează pentru România aceste concluzii, prezentând cei patru piloni esențiali ai predării cu impact.

Read More
Mitul plății pentru performanță în educație: ce spun studiile

Planul de a lega salariile profesorilor de performanța elevilor nu apare în rapoartele OCDE și contrazice cercetările internaționale. Studiile arată că acest tip de mecanism poate destabiliza educația. Articolul clarifică recomandările reale ale OCDE: evaluarea profesorilor trebuie să fie corectă, echitabilă și independentă, nu dependentă de scoruri algoritmice.

Read More
Viitorul educației în era inteligenței artificiale

Tehnologia a completat pedagogia, dar nu a produs revoluții. Totuși, inteligența artificială aduce superputeri noi pentru profesori. Articolul trece dincolo de tehno-optimism și propune cinci moduri practice prin care IA poate fi integrată eficient la clasă, ilustrate prin exemple concrete și aplicabile imediat în predare.

Read More
„Nu sunt bun(ă) la matematică" - un mit sau o realitate? Partea a II-a: auto-eficacitatea

Auto-eficacitatea este convingerea elevilor că pot reuși și influențează direct anxietatea și performanța la matematică. Articolul explică acest concept esențial, cum se dezvoltă sau se deteriorează și de ce rolul profesorilor este crucial în cultivarea lui. O resursă pentru a înțelege mai bine motivația și încrederea elevilor.

Read More
Propunerile Aspire Teachers la noile planuri-cadru

Aspire Teachers răspunde consultării publice a Ministerului Educației cu două propuneri: introducerea matematicilor aplicate pentru toți liceenii și o singură săptămână Școala Altfel, centrată pe proiecte autentice. Articolul subliniază importanța alfabetizării matematice, a coerenței curriculare și a formării profesorilor, pledând pentru schimbări realiste și parteneriate constructive.

Read More
Șase principii cognitive cu exemple pe care trebuie să le știe orice profesor

Articolul traduce șase principii cognitive fundamentale în strategii clare de predare și evaluare. Adaptat după „Science of Learning”, documentul conectează cercetarea internațională cu practica de la clasă și oferă exemple aplicabile imediat, pentru a transforma învățarea într-un proces mai profund și mai eficient.

Read More
„Nu sunt bun(ă) la matematică" - un mit sau o realitate? Partea I: „Mi-e frică de ea”

Aproape jumătate dintre elevi nu rezolvă probleme simple după 1200 de ore de matematică. Articolul analizează anxietatea și mitul că „matematica nu e pentru toți”, arătând cum auto-eficacitatea și emoțiile influențează performanța. Profesorii pot folosi strategii concrete pentru a reduce frica și a susține învățarea autentică.

Read More
Matematica - între mecanica regulilor și limbajul real prin care putem da sens lumii

Prea des, elevii învață formule mecanic, fără să înțeleagă „limba” matematicii. Pornind de la filmul Lecții persane, articolul arată cum putem trece de la reguli abstracte la sensuri reale și cum predarea matematicii devine relevantă atunci când o conectăm cu realitatea și cu scopul său profund.

Read More
Snorkl: feedback instant pentru sarcini în contexte autentice

Snorkl este o aplicație inovatoare care permite elevilor să își exprime gândirea în răspunsuri scrise, grafice sau imagini și primește feedback instant. Spre deosebire de alte resurse digitale, Snorkl încurajează rezolvarea creativă a problemelor, nu doar exersarea mecanică. O soluție care apropie tehnologia de gândirea matematică autentică.

Read More
START înscrieri la DataMathLab 2024

Aspire Teachers lansează înscrierile pentru DataMathLab 2024–2025, programul care sprijină 150 de profesori de matematică de gimnaziu să își transforme practica prin sesiuni față în față și online, în centrele din Iași, București și Cluj. Obiectivul: ca toți elevii să înțeleagă cu adevărat matematica. Înscrierile se încheie pe 20 și 27 septembrie 2024.

Read More
„Am sperat să găsesc diamante acolo unde nu sunt la vedere” - Carmen Buta

Profesoară de matematică la Școala Gimnazială din Turnu Roșu, Carmen Buta predă de aproape trei decenii, rămânând fidelă mediului rural. Crescută într-o familie de profesori, și-a dorit să descopere potențialul ascuns al fiecărui copil și să ofere șanse egale. În DataMathLab, combate miturile despre „creierul matematic”, motivând toți elevii să creadă în ei.

Read More
Soluții simple de evaluare formativă pentru orice profesor - Cristina Florița

Profesoară de matematică cu zece ani de experiență, Cristina Florița crede în puterea evaluării formative pentru a sprijini progresul fiecărui elev. Inspirată încă din liceu și formată de mentori exigenți, ea a dezvoltat practici simple și aplicabile la clasă, care încurajează reflecția, claritatea și o cultură a excelenței în învățare.

Read More