Descoperă cele mai citite articole originale semnate de contributorii Aspire Teachers
Așa cum la construcția unui pod e nevoie de precizie, și în educație avem nevoie ca „segmentele” conținuturilor și competențelor să se întâlnească perfect. Prea des, ele rămân paralele: informații neconectate și competențe doar declarative. Modelul DataMathLab propune o soluție: predarea cu intenție, în care destinația și traseul sunt aliniate de la început.
Profesorii întâlnesc adesea comportamente dificile și aplică soluții doar la suprafață. Acest articol prezintă „nivelurile logice ale schimbării” - de la identitate și valori, până la comportament și mediu. Un cadru practic pentru a diagnostica unde este problema și a interveni cu soluții adaptate cauzei reale, nu doar simptomelor vizibile.
Nu orice „proiect” generează învățare reală. Explorăm diferența dintre activitățile de suprafață și proiectele care dezvoltă competențe autentice. Articolul oferă un cadru de analiză, riscuri frecvente și principii de design didactic, astfel încât proiectele să fie ancorate în competențe, să aibă criterii clare de succes și să creeze contexte de reflecție.
De ce elevii pornesc motivați în primar, dar ajung dezinteresați în gimnaziu? Articolul analizează unde se pierde sensul matematic, ce arată cercetările internaționale și cum putem folosi programa actuală pentru o predare mai vizuală și conectată la gândirea elevilor. O invitație la reflecție și la o practică mai clară.
Studiul Great Teaching Toolkit Evidence Review, realizat de 74 de experți internaționali, arată ce face diferența în predare. Creșterea calității predării este cea mai eficientă cale pentru rezultate și echitate. Articolul traduce și adaptează pentru România aceste concluzii, prezentând cei patru piloni esențiali ai predării cu impact.
Planul de a lega salariile profesorilor de performanța elevilor nu apare în rapoartele OCDE și contrazice cercetările internaționale. Studiile arată că acest tip de mecanism poate destabiliza educația. Articolul clarifică recomandările reale ale OCDE: evaluarea profesorilor trebuie să fie corectă, echitabilă și independentă, nu dependentă de scoruri algoritmice.
Tehnologia a completat pedagogia, dar nu a produs revoluții. Totuși, inteligența artificială aduce superputeri noi pentru profesori. Articolul trece dincolo de tehno-optimism și propune cinci moduri practice prin care IA poate fi integrată eficient la clasă, ilustrate prin exemple concrete și aplicabile imediat în predare.
Auto-eficacitatea este convingerea elevilor că pot reuși și influențează direct anxietatea și performanța la matematică. Articolul explică acest concept esențial, cum se dezvoltă sau se deteriorează și de ce rolul profesorilor este crucial în cultivarea lui. O resursă pentru a înțelege mai bine motivația și încrederea elevilor.
Articolul traduce șase principii cognitive fundamentale în strategii clare de predare și evaluare. Adaptat după „Science of Learning”, documentul conectează cercetarea internațională cu practica de la clasă și oferă exemple aplicabile imediat, pentru a transforma învățarea într-un proces mai profund și mai eficient.
Aproape jumătate dintre elevi nu rezolvă probleme simple după 1200 de ore de matematică. Articolul analizează anxietatea și mitul că „matematica nu e pentru toți”, arătând cum auto-eficacitatea și emoțiile influențează performanța. Profesorii pot folosi strategii concrete pentru a reduce frica și a susține învățarea autentică.
Prea des, elevii învață formule mecanic, fără să înțeleagă „limba” matematicii. Pornind de la filmul Lecții persane, articolul arată cum putem trece de la reguli abstracte la sensuri reale și cum predarea matematicii devine relevantă atunci când o conectăm cu realitatea și cu scopul său profund.
Snorkl este o aplicație inovatoare care permite elevilor să își exprime gândirea în răspunsuri scrise, grafice sau imagini și primește feedback instant. Spre deosebire de alte resurse digitale, Snorkl încurajează rezolvarea creativă a problemelor, nu doar exersarea mecanică. O soluție care apropie tehnologia de gândirea matematică autentică.
De ce renunțăm atât de des la planurile noastre? Articolul explorează statistici despre eșecul rezoluțiilor și programelor educaționale, dar și cum putem folosi „puterea numerelor mici”. Cheia este să transformăm obiectivele mari în pași concreți, sustenabili și realiști, pentru a construi progres durabil în educație și viață.
Atelierele susținute de Mark Church, consultant Project Zero de la Harvard, au adus în prim-plan strategiile pentru a face gândirea elevilor vizibilă în matematică. Articolul sintetizează lecțiile și resursele cheie, arătând cum aceste practici schimbă dinamica clasei și susțin o înțelegere mai profundă a conceptelor.
Rezultatele PISA 2022 arată că aproape jumătate dintre elevii români nu ating nivelul minim de competență la matematică, iar România ocupă ultimele locuri în UE la echitate educațională. Articolul analizează implicațiile pentru viitor, de ce matematica rămâne esențială și cum investiția în profesori poate aduce schimbarea necesară.
Pentru a micșora decalajele educaționale, Aspire Teachers a dezvoltat o hartă a competențelor pentru clasele primare. Instrumentul operationalizează programele școlare prin descriptori clari, accesibili și utili chiar și pentru debutanți. Articolul prezintă procesul de creare, invitația de testare și modul în care poate sprijini o evaluare echitabilă.
Ultima parte a seriei despre Understanding by Design aduce concluzii și resurse gata de folosit. Pornind de la cercetări solide din neuroștiințe, UbD arată cum putem planifica unități de învățare care produc înțelegere autentică. Articolul oferă lecții practice pentru orice profesor interesat de acest cadru.
Understanding by Design este un cadru de planificare care prioritizează ideile esențiale și sarcinile autentice. Articolul explică cei trei pași fundamentali ai UbD, cu întrebări cheie pentru fiecare. Oferă un model simplificat și exemple concrete, bazate pe cercetări în învățare și cogniție, pentru profesori interesați de predarea pentru înțelegere.
Elevii trec prin informații fragmentate, fără să înțeleagă legătura cu viața reală. Articolul deschide seria despre Understanding by Design, un cadru prin care profesorii Aspire au planificat unități centrate pe înțelegere. Exemple și resurse gratuite arată cum putem transforma predarea astfel încât învățarea să producă transfer real.
După luni de școală online, peste 70 de profesori au discutat cu psihologul Ramona Buzgar despre vulnerabilitate și reconectare. Articolul sintetizează ideile principale: cum putem gestiona emoțiile, susține elevii și crea relații autentice la început de an. Un exercițiu de onestitate și curaj, cu soluții practice pentru clasă.
Clasa inversată presupune o structurare diferită a învățării: elevii parcurg individual instrucțiuni și sarcini înainte de oră, apoi revin în clasă pentru a aprofunda prin colaborare și sprijin direct din partea profesorului. Articolul explică pașii și întrebările de ghidaj care asigură coerență pedagogică într-un proces de predare centrat pe elev.
Evaluarea nu trebuie să fie doar un moment stresant de final de modul. Studiile arată că progresul real apare atunci când evaluarea devine un proces continuu, orientat spre învățare, susținut prin feedback constructiv. Articolul sintetizează ideile-cheie și propune practici prin care profesorii pot transforma evaluarea într-un instrument de creștere autentică.
Peste 200 de profesori au participat la webinarul susținut de Olimpia Meșa, autoarea cărții Cum învață oamenii?. Evenimentul a explorat principii fundamentale despre creier care pot transforma designul lecțiilor: de la implicarea prin descoperirea scopului, la motivație, atenție, memorie și etică. O întâlnire despre cum putem construi învățare autentică.
Profesorii Aspire Teachers au împărtășit lecțiile învățate din perioada școlii online: testarea platformelor digitale, noi rutine de lucru și implicarea surprinzătoare a elevilor. Deși procesul nu a fost perfect, a adus descoperiri valoroase despre autonomie, conectare emoțională și crearea unui climat relaxat, unde joaca și împărtășirea autentică susțin învățarea.
Pandemia a mutat școala în mediul virtual, iar profesorii au fost nevoiți să se adapteze rapid. Articolul prezintă soluții practice și resurse gratuite pentru organizarea lecțiilor online, alături de recomandări pentru planificare eficientă. Chiar dacă interacțiunea din clasă nu poate fi înlocuită complet, învățarea la distanță devine posibilă cu motivație și răbdare.
După prima parte dedicată memoriei și factorilor care influențează performanța, continuăm explorarea cursului „Știința învățării” de la Columbia University. Această secțiune se concentrează pe motivația elevilor și pe strategiile de predare-învățare validate de cercetare. Articolul sintetizează ideile-cheie și oferă practici aplicabile imediat în clasă.
Cursul online gratuit „Science of Learning” de la Columbia University sintetizează cercetări interdisciplinare despre cum învață oamenii. În prima parte, accentul cade pe rolul memoriei și al mentalității în procesul de învățare. Articolul prezintă ideile esențiale și notițe aplicabile, utile profesorilor care vor să integreze științele cognitive în practica lor.
Al doilea webinar Aspire Teachers l-a avut invitat pe psihologul și psihoterapeutul Domnica Petrovai. Peste 140 de profesori, directori, consilieri și părinți au participat la o sesiune dedicată reconectării și stării de bine în școli. Întâlnirea a oferit reflecții și instrumente practice pentru a sprijini sănătatea emoțională a profesorilor și elevilor.
Aproape 100 de profesori au participat la primul webinar Aspire Teachers de dezvoltare personală, susținut de Mirela Oprea, life coach și consilier filantropic. Evenimentul a explorat metoda COPIL și ideea că „scopul în viață” este un medicament universal, validat științific, care sprijină sănătatea, reziliența și energia celor care își urmează visurile.
Peste 250 de profesori au explorat împreună modelul pedagogic flipped classroom, alături de Claudia Chiru și Laura Borbe. Articolul explică originile și principiile acestei abordări de învățare mixtă și arată cum poate fi aplicată la toate nivelurile de școlaritate. Un cadru care pune accent pe pedagogie și pe sprijinul individualizat al elevilor.