Lecția 2: Fracţii subunitare, echiunitare, supraunitare

(Durata: 1 oră)

 

Scop

Elevii descriu în diferite contexte din viața reală cele 3 tipuri de fracții.

Competențe specifice

1.2. Identificarea fracțiilor ordinare sau zecimale în contexte variate
4.2. Utilizarea limbajului specific fracţiilor / procentelor în situații date
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra- și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

Neînțelegeri /

greșeli tipice

Elevii adesea confundă la fracțiile supraunitare numărul întregilor cu numărul părților în care sunt împărțiți întregii.

Marea idee

Fracțiile se pot compara, folosind mai multe strategii, precum estimarea și poziționarea pe axa numerelor.

Note

În această lecție, prin diverse aplicații, elevii vor scrie și vor clasifica fracțiile (subunitare, echiunitare, supraunitare). Pornind de la lungimea unei insecte măsurată în părți dintr-un întreg, elevii descoperă că fracțiile supraunitare se pot scrie și separând întregii.

Folosiți suportul 🍐 Clasificarea fracțiilor cu pauzele necesare pentru explicații. Prezentarea este interactivă și profesorul poate vedea în timp real toate răspunsurile. Dacă nu este posibilă activitatea interactivă, materialul se poate derula cu ajutorul unui videoproiector, iar elevii pot lucra pe caiete sau răspunde oral.

Dacă timpul permite, se rezolvă selectiv exerciții de pe fișa Fracții subunitare, echiunitare, supraunitare.

Intro

Generați codul de acces pentru prezentarea interactivă pe care se va lucra pe tot parcursul orei.

Verificarea temei
Pentru început, elevii completează ce au învățat din tema de acasă și se evidențiază cele mai reprezentative exemple de fracții din viața noastră, din cele găsite de elevi.

Cuprins

Introducerea subiectului lecției noi
Elevii vor hașura în Prezentare niște zone corespunzătoare numărului de felii de pizza împărțite în 6 felii egale pe care le-au mâncat 3 copii, și vor scrie pe aplicație/ pe caiete cele 3 fracții obținute.

Analizați cele 3 fracții: \(\frac{2}{6}\), \(\frac{3}{6}\) și \(\frac{6}{6}\) și conduceți discuția spre compararea numărătorului cu numitorul și spre concluzia că în funcție de relația dintre numărător și numitor avem mai puțin de un întreg, un întreg sau mai mult de un întreg.

Definiți cele trei tipuri de fracții - subunitare, echiunitare, supraunitare. Elevii scriu pe caiete definițiile și oferă alte 3 exemple pentru fiecare.

Aplicații de fixarea a cunoștințelor
Elevii vor lucra pe prezentarea interactivă exerciții:

  1. De completare a definițiilor celor trei tipuri de fracții în texte lacunare și de ilustrare a lor cât mai creativ.

  2. De grupare a unor fracții în funcție de felul lor.

  3. Formare unor fracții subunitare, echiunitare, supraunitare, pornind de la duratele muzicale având ca reper nota întreagă. Elevii desenează diverse durate corespunzătoare cerinței și scriu și fracția obținută.

  4. De corespondențe între unități monetare și fracții de diferite feluri, având ca întreg 1 leu.

  5. Opțional: Următoarele 3 slide-uri pornesc de la un exemplu în care unei insecte i se măsoară lungimea exprimată inițial ca 7 jumătăți de cm, se constată că are 3 cm și o jumătate de cm. Se constată că fracțiile supraunitare se pot scrie și separând întregii.

După fiecare aplicație au loc scurte discuții de validare a răspunsurilor corecte.

Încheiere

Moment de reflecție: Pe ultimul slide fiecare copil va scrie ce i-ar povesti din această lecție unui prieten care a lipsit de la oră.

Temă - Se discută tema pentru acasă, care e punctul de început al lecției următoare, prin care se fixează utilizarea fracțiilor subunitare, echiunitare și supraunitare.

Autori

Liliana Olărașu

Categorii

Clasa a V-a, Fracții ordinare

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)