Lecția 14: Recapitulare - Joc Domino matematic

(Durata: 2 ore)

 

Scop

Elevii vor exersa operații cu fracții și rezolvarea de probleme într-un mod amuzant, printr-un joc nou, în care se vor evalua și îi vor evalua și pe ceilalți.

Competențe specifice

2.2. Efectuarea de calcule cu fracţii folosind proprietăţi ale operaţiilor aritmetice
3.2. Utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operaţiilor cu fracţii ordinare sau zecimale
5.2. Analizarea unor situaţii date în care intervin fracţii pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
6.2. Reprezentarea matematică, folosind fracțiile, a unei situaţii date, în context intra și interdisciplinar (geografie, fizică, economie etc.)

Neînțelegeri / greșeli tipice

Toate tipurile de neînțelegeri din această unitate.

Marea idee

Fracțiile pot însemna lucruri diferite și pot fi modelate în moduri diferite: ca parte a unui întreg, ca măsură, diviziune și ca raport.
Fracțiile și operațiile cu ele ne ajută să rezolvăm o varietate de probleme din viața reală.
Fracțiile se pot compara, folosind mai multe strategii, precum estimarea și încadrarea unei fracții între două numere întregi consecutive.
Putem face operații cu fracții, la fel cum facem și cu numere întregi.

Note

Acest joc a fost creat special pentru a face recapitularea plăcută și motivantă pentru elevi. Este un Domino reinventat, cu elemente de rol (de echipă), gândite pentru a scoate profesorul din activitatea frontală și a oferi elevilor mai multă responsabilitate pentru propria evaluare. 

Jocul include: toate tipurile de operații cu fracții (piesele tip Domino), probleme din viața reală cu fracții (cartonașele-surpriză), factorul timp care face exersarea dinamică și evaluarea onestă, dar și colaborarea cu ceilalți.

Folosiți jocul de recapitulare pentru a scoate în evidență ce au reușit să facă cel mai bine elevii și unde mai au nevoie de exercițiu înainte de sarcina finală.

Exercițiile au fost create pe două nivele: mediu (cu 28 de piese) și avansat (cu 36 de piese). Ținta este ca toți elevii să atingă măcar nivelul mediu. Folosiți fișa cu răspunsuri pentru profesor pentru a urmări numărul de piese și apoi documentul cu piese pentru a alege varianta potrivită pentru clasa dvs.

Intro

Anunțați elevii că va fi o oră cu joacă: Domino matematic. Rugați să ridice mâna câți cunosc regulile domino-ului.

Jocul a apărut în China prin secolul XII și s-a răspândit prin Europa prin Italia, când călătorii, negustorii și sodații mai jucau prin baruri diferite variante ale jocului. Spuneți-le că jocul de Domino e special și ei sunt primii care îl vor testa, pentru că e un joc conceput special pentru ei. Scopul este să treacă prin toate competențele din unitatea de fracții, într-un mod distractiv.

Întrebați cine a citit regulile jocului și poate explica. 

Jocul didactic: Reguli - Domino Oprește vrabia. 

Folosiți prima parte a lecției pentru a explica regulile, cu ajutorul elevilor. Corectați orice fel de nelămuriri legate de cum se lipesc piesele, ce sunt clasele de echivalență și rezolvați o problemă aleatorie din cartonașele-surpriză. 

Puteți proiecta regulile în clasă sau nota schematic pe tablă elementele esențiale. 

Elevii se vor distra când vor afla de adevărata poveste a vrabiei împușcate de ziua domino-ului: Într-o zi noiembrie în anul 2005, într-un oraș din Olanda a avut loc Ziua Dominoului - o zi-spectacol la care au muncit 100 de voluntari din mai multe țări pentru a bate un nou record mondial la aranjarea pieselor de domino - peste 4 milioane de piese aranjate într-un decor de poveste! Cu câteva zile înainte de marea zi, o vrabie a zburat în clădire și a dărâmat vreo 23 000 de piese. După ce au văzut că nu o pot scoate afară, organizatorii au decis să o împuște. Cea mai mare organizație de apărare a animalelor din Olanda a dat compania organizatoare în judecată, iar ucigașul a fost amendat cu 200 EUR, pentru că specia era protejată în Olanda. Vrabia sacrificată a fost expusă în muzeul animalelor mici cu povești care au făcut înconjurul lumii. Odată cu ea, a reînviat și această poveste.

Oferiți elevilor o mostră despre ce a însemnat Domino Day ca eveniment-spectacol.

Cuprins

Spuneți elevilor că scopul jocului este să oprească vrabia să dărâme cât mai puține piese, adică să acumuleze cât mai puține puncte. Pot face asta scăpând de piesele din mână și răspunzând corect provocărilor din cartonașele-surpriză. Pot lipi, la runda lor, câte o piesă de capătul potrivit care respectă echivalența fracțiilor sau rezultatele operațiilor cu fracții.

După ce treceți împreună prin reguli, verificați înțelegerea prin exemple. Asigurați-vă că toți au înțeles mecanica jocului și cum se calculează punctajul la final. 

Împărțiți clasa în grupe de câte 4-6 jucători. Fiecare grupă primește cartonașele pregătite în prealabil. Ei trebuie să își aleagă câte un rol și să înceapă jocul. 

Treceți pe la mese și verificați dacă respectă regulile. Interveniți ori de câte ori e nevoie. 

Lăsați grupele să joace măcar o rundă. 

Frontal, faceți reflecția și apoi generalizarea, trecând prin răspunsurile tuturor elevilor. Punctați prin întrebări și ceea ce ați observat că fac elevii în timpul jocului:

  • Ce le-a plăcut cel mai mult la joc?

  • Cât de bine s-au descurcat?

  • Ce greșeli au făcut? Ce li s-a părut cel mai dificil?

  • Cum s-au împăcat cu rolurile?

  • Ce conflicte au fost? Cum le-au rezolvat?

  • Ce i-a motivat să continue?

  • Cum ar fi fost dacă ar fi făcut o recapitulare obișnuită, cu exerciții?

  • Ce relevanță au avut pentru ei problemele?

  • Cât de bine cred că se vor descurca la testarea finală?

Încheiere

Felicitați-i pentru că au răspuns provocării și pentru răspunsurile corecte. Amintiți-le că urmează evaluarea finală cu probleme la prima vedere și că prin toate simulările la evaluare, vă așteptați ca toți să rezolve corect măcar 70% dintre cerințe.

Resurse descărcabile

Reguli - Domino Oprește vrabia (pdf) (1 exemplar / clasă)
Cartonașe cu roluri (pdf) (imprimați față-verso și decupați1 exemplar / grup de 6)
Cartonașe-surpriză (pdf) (imprimați față-verso și decupați 1 exemplar / grup de 6)
Print piese nivel avansat (pdf) (imprimați față-verso și decupați 1 exemplar / grup de 6)
Print piese nivel mediu (pdf) (imprimați față-verso și decupați 1 exemplar / grup de 6)
Răspunsuri (pentru profesor) (docx)

Autori

Măriuca Morariu, Marius Lobază, Diana Băleanu, Andrei Băleanu

Categorii

Clasa a V-a, Fracții ordinare

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)