Posts in educatie si formare
Flipped classroom sau lecția inversată, Partea 2 - Întrebări de ghidaj pentru un proces pedagogic coerent

Spre deosebire de clasa tradițională, clasa inversată este o modalitate de structurare a procesului de învățare în etape inversate:

A. În prima etapă elevul învață singur, pe baza unor instrucțiuni clare date de către profesor. Elevul primește sarcinile de rezolvat înaintea orei, pe canale de comunicare online și poate urca rezolvarea tot în această formă, urmând ca la oră să continue procesul de învățare pe baza a ceea ce a lucrat independent (sau în pereche, echipă).

B. În a doua etapă elevul se întâlnește cu profesorul în clasă (față în față sau online) și împărtășește ceea ce a învățat cu ceilalți, rezolvă împreună cu colegii diferite sarcini propuse de către profesor, pentru a învăța.

Read More
Flipped classroom sau clasa inversată, Partea 1 - lecții și reflecții

Pe 2 septembrie, peste 250 de profesori din toată țara au petrecut mai bine de două ore într-o conversație pe Zoom, care le-a avut ca invite pe Claudia Chiru, profesoară pentru învățământ primar și fondatoare SAGA Kid și Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane, care a lucrat ca specialist în programe educaționale la Fundația Noi Orizonturi. Întâlnirea a fost facilitată de Măriuca Morariu, liderul organizației Aspire Teachers, care a organizat întâlnirea împreună cu unul din liderii comunității, Carmina Trâmbițaș-Vakulovski.

Prezentările au urmărit clarificarea modelului pedagogic flipped classroom, sau clasa inversată - o formă de blended learning, învățare mixtă (atât offline, cât și online), pe care mulți profesori au experimentat-o deja, poate fără să știe că așa se numește. Exemplele au arătat cum poate fi folosit cu succes atât pentru elevii mai mici, cât și pentru elevii care au mai multă autonomie în învățare.

Read More
Evaluarea pentru învățare versus evaluarea învățării. Puterea feedback-ului constructiv

Evaluarea are de cele mai multe ori o conotație negativă. Este văzută ca acea perioadă de la final de semestru sau de an în care se încheie medii și situații, fără vreun beneficiu major pentru învățare. Pentru elevi, este perioada cea mai stresantă, în care trebuie să demonstreze ce știu, în comparație cu alți colegi, iar teama de a greși împreună cu presiunea unei testări le pot afecta performanța.

Însă evaluarea nu trebuie să arate așa. Până la urmă, orice progres în învățare depinde de o evaluare corectă și un feedback constructiv. Ce înseamnă, în practică, evaluarea cu sens? Mai jos am sumarizat ce spun cele mai relevante studii despre evaluare și ideile aplicabile prin care orice profesor poate ajuta elevii să descopere puterea evaluării pentru învățare.

Read More
Ce au învățat profesorii din școala de la distanță?

Am invitat profesorii din comunitatea Aspire Teachers să împărtășească ce au învățat în această perioadă, ce a funcționat și ce vor îmbunătăți în perioada următoare. Am înțeles că în ciuda provocărilor fără precedent, școala la distanță a fost un prilej de reconectare, de redescoperire și învățare pentru toți. Profesorii au testat mai multe platforme online și și-au îmbunătățit abilitățile digitale, au învățat noi rutini de lucru și au descoperit că elevii pot fi un ajutor surprinzător în tot acest proces. Procesul nu e perfect pentru nimeni și nu toți elevii s-au putut mobiliza, însă exercițiul a venit cu multe descoperiri, de la implicarea elevilor în crearea unor lecții și îmbunătățirea autonomiei în învățare până la importanța conectării emoționale și crearea unei atmosfere relaxate, care a lăsat loc de joacă și împărtășire autentică a preocupărilor și intereselor elevilor.

Read More
Cum mutăm școala acasă? Cele mai eficiente instrumente și resurse gratuite pe care le pot folosi profesorii pentru a organiza lecțiile online

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a împins multe state să închidă școlile pe o perioadă care se poate extinde mai multe săptămâni, profesorii din România sunt acum provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare, putem face progrese împreună și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.

Tot acest context înseamnă mai mult timp de pregătire și un efort mai mare de coordonare pentru profesori. Chiar dacă nu va putea fi recuperată întru totul interacțiunea din clasa fizică și nu toate orele vor putea fi organizate online, exemplele reușite ale celor care au început deja să aplice aceste măsuri arată că oricât de anevoios, procesul este fezabil, cu motivație și multă răbdare. Succesul unui astfel de demers ține întâi de toate de o planificare cât mai bună. Mai jos vă oferim câteva soluții discutate împreună cu participanții, dar și recomandări suplimentare care vă vor ajuta să vă creați propriul kit de educație online pe care să-l testați și să-l îmbunătățiți și în viitor.

Read More
Ce am învățat de la cursul „Știința învățării - ce ar trebui să știe fiecare profesor". Partea a 2-a

La final de an v-am împărtășit notițele noastre despre prima parte a cursului “Știința învățării” de la Columbia University's Teachers College din SUA pe care l-am urmat gratuit pe platforma edX. După ce am trecut prin cum funcționează memoria și care sunt factorii care influențează performanța, continuăm cu a doua parte a cursului despre ce ține elevii motivați și care sunt cele mai eficiente strategii de învățare și predare.

Read More
Ce am învățat de la cursul „Știința învățării - ce ar trebui să știe fiecare profesor". Partea 1

Anul trecut am parcurs un curs pe care toți profesorii ar trebui să-l cunoască - ce știm și ce putem aplica din știința învățării: 20 de ore de clipuri, lecturi și teme despre cum se produce învățarea, metode de predare și sfaturi practice din științele cognitive. 

Cursul online gratuit este creat de Columbia University's Teachers College din SUA și durează 20 de ore. L-am parcurs pe edX*, platforma de cursuri MOOC (massive open online courses) pentru oricine dorește să învețe independent de la cele mai prestigioase universități din lume.

Am luat notițe pe care vrem să le împărtășim cu toți profesorii curioși, dornici să țină pasul cu cele mai recente cercetări din științele cognitive. Acestea implică studiul interdisciplinar din mai multe domenii, precum psihologie, informatică, lingvistică, inteligență artificială, antropologie, neuroștiință, filozofie, pentru a înțelege cum se dezvoltă inteligența şi cunoștințele umane și cum ne influențează acestea comportamentul. Prima parte include rolul memoriei și al mentalității în învățare. 

Read More