Lecția 9: Aplicații recapitulative

(Durata: 1 oră)

Scop

Elevii își fixează cunoștințele și își exersează abilitățile de rezolvare a problemelor în contexte diferite, folosind noțiunile învățate pe parcursul unității.

1.3. Identificarea noţiunilor geometrice elementare şi a unităţilor de măsură în diferite contexte
2.3. Utilizarea instrumentelor geometrice pentru a măsura sau pentru a construi configurații geometrice
5.3. Interpretarea prin recunoașterea elementelor, a măsurilor lor și a relațiilor dintre ele, a unei configuraţii geometrice dintr-o problemă dată
6.3. Analizarea unor probleme practice care includ elemente de geometrie studiate, cu referire la unităţi de măsură şi la interpretarea rezultatelor

Competențe specifice

Marea idee

Lumea înconjurătoare poate fi modelată cu ajutorul elementelor de geometrie.

Note

În această lecție elevii vor parcurge diverse aplicații prin care își vor fixa noțiunile de punct, dreaptă, segment, fiind puși în situații diverse.

Recomandăm ca această lecție să se desfășoare în grupe de câte 3 elevi care se vor forma aleatoriu cu ajutorul unor carduri. Fiecare copil primește câte un card și își caută ceilalți 2 parteneri care au carduri care se potrivesc cu al său.

Sunt 3 resurse descărcabile:
Fișa 1 - Lecția 9 (poate fi rezolvată fără să fie printată - se poate proiecta)
Fișa 2 - Lecția 9 (trebuie printata pentru fiecare elev) 
Fișa 3 - Lecția 9 (o fișă pentru profesor cu toate aplicațiile din lecție și soluții)

Intro

 

Cuprins

Reamintirea noțiunilor teoretice din această unitate de învățare poate fi realizată cu ajutorul jocurilor: Roata norocului sau Rebus.

Joc: Găsește-ți partenerii
Folosiți setul Carduri Recapitulare care conține 33 de carduri completate. Grupați câte 3 carduri care exprimă în mod diferit aceeași noțiune, prin desen sau definire. Fiecare elev primește un card și trebuie să-și găsească ceilalți 2 parteneri.

Proiectați pe videoproiector Fișa 1 - Lecția 9. Elevii vor lucra pe caiete.

Provocarea 1: Elevii studiază distanțele prezentate în tabel, le compară, și fac calcule cu ele. Folosiți o hartă, pe care elevii să vizualizeze localitățile din aplicație.

Provocarea 2: Prezentați elevilor cele cele patru figuri geometrice din problema 2 care reprezintă schițele unor parcele pe care un grădinar dorește să le împrejmuiască. Elevii aleg  parcela pentru care nu sunt suficienți 32m de gard. Încurajați elevii să lucreze în echipă și să argumenteze alegerea făcută. Verificați modul de lucru și cereți elevilor să justifice cum au ajuns la soluția finală. Cereți opinia celorlalți colegi dacă apar greșeli.

Provocarea 3: Pentru această provocare întrebați elevii dacă au jucat vreodată biliard și cereți-le să spună colegilor în ce constă acest joc.
Proiectați imaginea a) cu masa de biliard și explicați-le, folosindu-vă eventual de experiența lor, ce înseamnă unghiul de incidență și unghiul unghiul de reflexie pe masa de biliard.
După ce vă asigurați că au înțeles, proiectați imaginile b. și c. și cereți-le să rezolve în echipă cele trei cerințe de la problema 3. Sugerați-le să deseneze schițele pe caiet și traseele bilelor după ce și-au exprimat opinia toți membrii echipei. Dați fiecărei echipe o foaie pe care să fie schițele din problemă și cereți-le elevilor să traseze cu rigla traseele pe care le-a decis echipa.

Distribuiți fiecărui elev Fișa 2 - elevii vor lucra pe fișă.

Provocarea 4: Prima provocare constă în identificarea unei figuri geometrice care să îndeplinească simultan cinci condiții. Cereți elevilor să lucreze mai întâi individual, să analizeze și să facă măsurători cu atenție, să se gândească cum ar trebui să argumenteze alegerea aleasă. Apoi vor compara în echipă rezultatele și vor corecta eventualele greșeli. Pe tot parcursul lecției monitorizați activitatea elevilor.

Provocarea 5: Prezentați pe videoproiector schița apartamentului pe care vor trebui să traseze traseul unei „vânători de comori”. Explicați-le pe scurt cum trebuie să procedeze pentru rezolvarea sarcinii. Insistați pe faptul că sarcina este îndeplinită dacă desenează corect cu instrumente întreg traseul. Vor lua deciziile în echipă și apoi fiecare elev va desena traseul pe fișa sa.

Momente de reflecție
La final reflectați împreună cu elevii folosind întrebări de genul:

  • Ce ați observat?

  • Ce vi s-a părut interesant?

  • Ce întrebări mai aveți?

  • Vă puteți imagina alte situații similare în care se aplică cele învățate?

Încheiere

Temă: Elevii vor avea de realizat o schiță a apartamentului lor și de realizat o vânătoare de comori cu cel puțin 5 sarcini care să aibă legătură cu ceea ce au învățat în această unitate și să deseneze traseul.

Reamintiți-le elevilor că în ora viitoare vor avea Evaluarea sumativă.

Extra (studiu independent)

Autori

Liliana Olărașu, Mihaela Ionescu

Categorii

Clasa a V-a, Elemente de geometrie

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)

Echipa Aspire Teachers