Lecția 10: Evaluare sumativă

(Durata: 2 ore)

Scop

Elevii rezolvă o problemă la prima vedere care măsoară cât de bine au înțeles elementele de geometrie și aplicațiile lor în viața cotidiană.

1.3. Identificarea noţiunilor geometrice elementare şi a unităţilor de măsură în diferite contexte
2.3. Utilizarea instrumentelor geometrice pentru a măsura sau pentru a construi configurații geometrice
5.3. Interpretarea prin recunoașterea elementelor, a măsurilor lor și a relațiilor dintre ele, a unei configuraţii geometrice dintr-o problemă dată
6.3. Analizarea unor probleme practice care includ elemente de geometrie studiate, cu referire la unităţi de măsură şi la interpretarea rezultatelor

Competențe specifice

Marea idee

Lumea înconjurătoare poate fi modelată cu ajutorul elementelor de geometrie.

Note

Itemii de evaluare propuși vizează diferite niveluri cognitive:

  • de recunoaștere și înțelegere (1, 2, 4)

  • de aplicare (3, 5, 7)

  • de integrare / rezolvare de probleme (6)

Intro

Evaluarea sumativă este o problemă cu mai multe cerințe care simulează o situație din viața reală. Elevii vor crea trasee pe hartă și vor avea de rezolvat sarcini diverse. Dacă au posibilitatea să acceseze Google Maps, păstrați cerința 4.d, dacă nu, înlăturați-o înainte de a multiplica fișa.

Cuprins



 

Încheiere

Distribuiți elevilor fișa Evaluare sumativă. Mai jos aveți câteva exemple de cerințe ce fac parte din evaluarea sumativă:

Excursia: Cu ocazia zilei naționale a României, un grup de elevi din Craiova a hotărât să meargă în excursie la Alba Iulia.

  1. Identificați pe hartă cele 2 orașe și desenați un traseu în linie dreaptă care să conțină cel puțin 3 orașe.

  2. Măsurați, pe hartă, lungimea traseului ales. Folosiți rigla și legenda din colțul drept al imaginii.

  3. Dacă elevii nu doresc să se întoarcă pe același drum, desenați ruta de întoarcere (utilizând tot segmente de dreaptă). Comparați lungimile celor două rute.

Masa Tăcerii: este una dintre cele trei piese de sculptură monumentală ale sculptorului Constantin Brâncuși. În jurul mesei sunt 12 scaune în formă de clepsidră, așezate la distanță egală față de masă și între ele. Utilizând reprezentarea grafică de mai jos, găsiți centrul cercului și notați-l cu litera O.

  1. Măsurați următoarele unghiuri și precizați ce fel de unghi este fiecare: AOC, AEG, KIG, JOD.

  2. Calculați: m(AOC)+m(COF)+m(FOJ)+m(JOA)

  3. Scrieți două unghiuri congruente de pe figura alăturată.

Păstrați ultimele 5 minute pentru a da elevilor șansa să se autoevalueze. Lăsați-i să scrie pe test, lângă numele lor, nota.

Folosiți a doua oră pentru a discuta fiecare cerință în parte și a clarifica neînțelegerile. Invitați elevii să își prezinte soluțiile și să consulte rezolvările punctate corect după barem. Nicio lecție fără reflecție! Întrebați-i la final:

  • Ce li s-a părut cel mai dificil?

  • Dacă ar trebui să rezolve o problemă similară, sunt încrezători că o vor putea rezolva?

  • Dacă ar fi să propună ei o cerință la problemă, cum ar folosi ei contextul problemei pentru a crea o nouă întrebare și ce ar verifica ea?

Resurse descărcabile

Evaluare sumativă (docx)
Evaluare sumativă - Barem (docx)

Autori

Liliana Olărașu, Mihaela Ionescu

Categorii

Clasa a V-a, Elemente de geometrie

Material realizat sub licență Creative Commons 4.0 CC BY-NC-SA Atribuire-Necomercial-Partajare în Condiții Identice (puteți folosi materialul gratuit cu menționarea sursei)

Echipa Aspire Teachers