Lecția 7: Evaluare sumativă

(Durata: 2 ore)

Scop

Elevii rezolvă o provocare-proiect, folosind competențele exersate pe tot parcursul unității.

Competențe specifice

2.3. Prelucrarea unor date sub formă de tabele, grafice sau diagrame în vederea înregistrării, reprezentării și prezentării acestora 
3.3. Alegerea metodei adecvate de reprezentare a problemelor în care intervin dependenţe funcţionale și reprezentări ale acestora
4.3. Descrierea în limbajul specific matematicii a unor elemente de organizare a datelor
6.3. Transpunerea unei situații date într-o reprezentare adecvată (text, formulă, diagramă, grafic)

Note

Ultima lecție este o evaluare sumativă care își propune să identifice nivelul de dezvoltare a 4 competențe dezvoltate și exersate pe parcursul acestei unități de învățare.

Tema proiectului a fost anunțată în cadrul lecției 2 din această unitate de învățare.

Elevii vor lucra pe grupe de câte 4-5 persoane. Fiecare grupă a stabilit, la finalul lecției 2 din cadrul acestei unități de învățare, o întrebare prin care să investigheze o temă de interes pentru ei.

Elevii lucrează în echipă pe tot parcursul proiectului (aceeași echipă în care au lucrat de la începutul unității de învățare), dar urmăriți activitatea fiecărui elev. 

Colectarea datelor a fost realizată, de elevi, după lansarea proiectului în cadrul lecției 2. Elevii s-au organizat și au realizat singuri colectarea datelor.

Intro

Anunțați, din nou, tema proiectului - Profileri într-o investigație statistică. Stabiliți regulile de desfășurare.

Cuprins

Profileri într-o investigație statistică

Scopul: Doriți să aflați mai multe despre colegii voștri, despre preocupările lor și despre cât de multe aveți în comun. Iată instrucțiunile:

  1. Fiecare echipă formulează o singură întrebare de interes comun, prin care să afle informații despre colegi; pentru a analiza mai ușor răspunsurile colegilor formulați o întrebare la care dați variante de răspuns și decideți dacă doriți ca fiecare coleg să aleagă un răspuns sau mai multe răspunsuri (2 sau 3 răspunsuri) - realizată în lecția 2.

  2. Colectați răspunsurile colegilor la întrebarea formulată - decideți, în cadrul echipei, cum veți face acest lucru (Îl întrebați oral pe fiecare? Folosiți un chestionar Google/ WhatsApp-ul? etc.) - realizată în perioada dintre lansarea proiectului din cadrul lecției 2 și această lecție.

  3. Centralizați răspunsurile colegilor într-un tabel; fiecare echipă decide liniile și coloanele care trebuie să fie incluse în tabel.

  4. Reprezentați grafic datele colectate; fiecare echipă alege tipul de diagramă/ reprezentare grafică cel mai potrivit pentru ilustrarea informațiilor adunate.

  5. Comunicați rezultatele investigației; formulați concluzia investigației (ce ați aflat despre colegi și la ce vă folosește) și decideți modul de prezentare (text/ diagramă/ imagine).

Înainte de lecția de evaluare sumativă ați parcurs etapele 1 și 2 din lista de mai sus. În cadrul lecției parcurgeți restul etapelor.

Produsul final
Prezentarea investigației, adică:

  • Întrebarea investigației cu justificarea alegerii

  • Modul de colectare a datelor cu justificarea alegerii

  • Tabelul de centralizare a datelor cu justificarea alegerii

  • Diagrama/ reprezentarea grafică a datelor colectate cu justificarea alegerii

  • Rezultatele investigației

  • Reflecție personală a fiecărui elev din echipă: cum am lucrat la această provocare? ce am învățat lucrând la această provocare?

Realizați un poster/ un colaj în care să includeți rezultatele investigațiilor tuturor echipelor (poate fi realizat fizic - pe o coală de flipchart, sau online) cu titlul Profilul clasei noastre.

Încheiere

La final, colectați lucrările elevilor și oferiți feedback, discutați cu ei cum au gândit sarcinile și ce li s-a părut dificil.

Resurse descărcabile

Autori

Ariana-Stanca Văcărețu, Margit Dénes

Echipa Aspire Teachers