Lecția 6: Recapitulare

(Durata: 1 oră)

Scop

Elevii vor fixa cele învățate în această unitate prin realizarea unei mini-cercetări statistice.

Competențe specifice

2.3. Prelucrarea unor date sub formă de tabele, grafice sau diagrame în vederea înregistrării, reprezentării și prezentării acestora 
3.3. Alegerea metodei adecvate de reprezentare a problemelor în care intervin dependenţe funcţionale și reprezentări ale acestora
4.3. Descrierea în limbajul specific matematicii a unor elemente de organizare a datelor
5.3. Analizarea unor situaţii practice prin elemente de organizare a datelor 
6.3. Transpunerea unei situații date într-o reprezentare adecvată (text, formulă, diagramă, grafic)

Marea idee

Multe idei matematice (relații, distanțe etc.) pot fi ilustrate într-un sistem de coordonate cartezian.

Note

Elevii vor parcurge două procese de organizare și analiză a datelor: 

  • în provocarea 1 - Lecția apreciată, elevii reprezintă și compară două seturi de date simple deja colectate, 

  • în provocarea 2 - Când este ziua ta?, elevii realizează inclusiv colectarea și centralizarea datelor și apoi reprezintă datele colectate. În cadrul acestei activități, elevii pot reprezenta separat fiecare set de date sau pot reprezenta cele două seturi de date într-o singură diagramă.

Implicarea directă a elevilor în cele două procese de organizare și analiză a datelor a căror rezultat este de interes pentru elevi ar putea oferi elevilor răspunsul la întrebarea De ce învățăm despre organizarea datelor?

Pentru desfășurarea activităților din cadrul Provocării 1 trebuie să pregătiți, înainte de lecție, tabelul în care să includeți punctajele cu care fiecare elev din clasă a apreciat ultimele două lecții.

Evaluarea formativă se realizează prin toate activitățile propuse. Asigurați-vă că elevii sunt pregătiți înainte de evaluarea sumativă, oferindu-le oportunități să corecteze eventualele greșeli.

Activitatea Desmos este o alternativă pentru Provocarea 2  - link-ul la această resursă se găsește în secțiunea Extra.

Intro

Provocarea 1 - Lecția apreciată
Prezentați feedback-ul dat de elevi la finalul ultimelor două lecții printr-un tabel de forma de mai jos.

Pe fiecare linie a tabelului scrieți punctajele acordate de un singur elev.

Întrebați elevii: Care dintre cele două lecții v-a plăcut cel mai mult?
Conduceți o discuție despre modul în care ar putea fi prezentate sugestiv aceste date pentru a găsi răspunsul la întrebare. Invitați elevii să lucreze în perechi. Oferiți sprijin perechilor dacă e nevoie. Invitați apoi 2-3 perechi să prezinte răspunsul la întrebare. Cereți justificări.

Cuprins

Provocarea 2 - Când este ziua ta?

Folosiți o aplicație online (de exemplu Google form sau activitatea Desmos din secțiunea Extra) sau cereți elevilor să scrie pe tablă ziua și luna în care s-au născut într-un tabel de forma alăturată.

Facilitați o activitate de tipul Gândiți - Lucrați în perechi - Comunicați (GLC)
Întrebați elevii:

  1. Doar privind datele colectate în tabel, ce poți spune despre zilele de naștere a elevilor din clasă? 

  2. Câți dintre elevi s-au născut în fiecare lună din an?

  3. Câți dintre elevi s-au născut în zilele 1-6, 7-12, 13-18, 19-24, 25-31?

  4. Ce tip de reprezentare a datelor prezintă cel mai sugestiv datele colectate?

Oferiți sprijin perechilor dacă e nevoie. Invitați apoi 2-3 perechi să prezinte răspunsurile la cele patru întrebări.

Activitate pe grupe

Elevii lucrează în grupe de 4 elevi (două perechi formează o grupă) și primesc spre rezolvare sarcinile de lucru: 

  • Alegeți un tip de diagramă/ mai multe tipuri de diagrame pentru a reprezenta datele colectate și justificați alegerea făcută.

  • Reprezentați prin diagrama aleasă/ diagramele alese datele colectate.

După ce elevii reprezintă datele prin diagramă/ diagrame, invitați câteva grupe să prezinte reprezentarea pe care au realizat-o/ reprezentările pe care le-au realizat  și discutați cu clasa corectitudinea diagramelor prezentate.

Încheiere

Invitați elevii să reflecteze la lecția de azi și să răspundă la întrebarea De ce este util să învățăm despre organizarea datelor?. Invitați câțiva voluntari să prezinte răspunsul la întrebare.
Amintiți-le că ultima lecție din unitate este evaluarea finală și  vor avea ocazia să utilizeze elementele de organizare a datelor studiate.

Extra

Activitate Desmos - pentru colectarea datelor (și gruparea, reprezentarea datelor) din cadrul activității Provocarea 2 - Când este ziua ta?

Autori

Ariana-Stanca Văcărețu, Margit Dénes