Cum au adaptat opționalele „Aspire Talks” și „Călătorie în lumea emoțiilor” trei profesoare în online

Opționalele „Aspire Talks” și „Călătorie în lumea emoțiilor” au fost create în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrate pe competențe precum reglarea emoțională și gestionarea conflictelor, vorbire în public și colaborare, opționalele au fost adoptate de peste 200 de profesori în anul acesta școlar.

Am vorbit cu Laura Secoșan, profesor consilier și cu învățătoarele Mona Hazu și Flori Grozavu care au implementat și adaptat lecțiile în clasa de la distanță și au observat mai multe schimbări în atitudinea și comportamentul elevilor.

Read More
Cum să gândești evaluarea finală încă de la început de semestru?

Cu cât mai repede apare evaluarea în planificarea unităților, cu atât mai limpede va fi ce urmează să faci, pentru că dacă nu știi cum măsori învățarea, cum știi că s-a întâmplat?

Joi, pe 11 februarie, alături de 160 de profesori am descoperit două proiecte planificate și implementate folosind cadrul "Understanding by Design" care, pornind cu finalul în minte, vă ușurează munca și vă ajută să prioritizați competențele și marile idei cu care vor rămâne elevii după o unitate de învățare.

Read More
Adina Stratulat, învățătoare în Bârlad: „Trebuie să pregătim copiii pentru un viitor pe care nu îl cunoaștem.”

Adina este învățătoare la Școala Gimnazială „George Tutoveanu” din Bârlad, iar de la 1 februarie 2021 și director adjunct. În primii trei ani după terminarea liceului Pedagogic din Bârlad a fost învățătoare în Brădești, satul natal. Apoi a urmat cursurile Colegiului Universitar de Institutori din Bârlad, înființat în colaborare cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.

Read More
Învățarea începe cu experiența directă în comunitate - Liliana Chivulescu, învățătoare în Picior de Munte

Liliana Chivulescu este membră Aspire Teachers, implicată activ în dezvoltarea hubului de la Dâmbovița, și unul dintre învățătorii care au participat la atelierul de dezvoltare a opționalului Călătorie în lumea emoțiilor. Este învățătoare din 1991 la Școala Gimnazială Nr. 2 Picior de Munte, din Dâmbovița, aceeași școală în care a învățat până în clasa a VIII-a.

Read More
Ce au învățat elevii la opționalul Aspire Talks după un semestru?

Opționalul „Aspire Talks” a fost creat în 2019 împreună cu profesori cu experiență din comunitatea Aspire Teachers și specialiști în psihopedagogie și design de curriculum din România și SUA. Concentrat pe vorbire în public, autodeterminare, feedback și lucru în echipă, opționalul se adresează elevilor din clasele V-VI și este recomandat profesorilor de științe socio-umane, de limba și literatura română și diriginților din învățământul gimnazial.

Am vorbit cu Georgiana Moldoveanu și Bianca Sădeanu, două dintre profesoarele care l-au implementat la clasă, care ne-au povestit care au fost provocările din mediul online și ce schimbări au văzut la elevii lor după primul semestru de școală.

Read More
„Nu trebuie să faci tu tot” - despre elevii ca învățători juniori, comunități de profesori și schimbare în educație, cu Carmina Trâmbițaș Vakulovski

Carmina a călătorit în peste 40 de țări din trei continente. Este unul dintre liderii comunității Aspire Teachers, alături de care a fost încă de la început. Curiozitatea, deschiderea și energia cu care se conectează constant la tot ce mișcă în educație în România o fac un profesor-lider care are puterea unui arhitect de punți între profesori care rezistă în timp.

Read More
„Mă upgradez în ritm cu elevii mei” - Marius Lobază, profesor de matematică și mentor pentru generații de elevi

Marius Lobază este profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean din Timișoara. S-a născut în Oradea, dar s-a mutat împreună cu familia în Timișoara când era în clasa a XI-a. După o excursie cu clasa în orașul de pe Bega, în școala generală, și-a spus că este locul în care vrea să trăiască.

Read More
Irina Constantinescu, director de școală în mediul rural: „Școala adevărată e cea în care profesorii învață împreună."

De 16 ani, Irina Constantinescu se împarte între două case - cea din Cândești-Vale, un sat din Dâmbovița unde locuiește împreună cu soțul său și cea de vizavi, Eco-școala „Matei Gr. Vlădeanu”, al cărei director este de opt ani. Are 53 de ani și încă destulă energie pentru slalomul între rolurile pe care le joacă zilnic - de director, administrator, profesor și lider comunitar.

Read More
Partea 3: Cum arată învățarea autentică prin planificarea inversă Understanding by Design - ce ar trebui să știe fiecare profesor despre predarea pentru înțelegere

Aceasta este ultima parte din materialul despre planificarea inversă, în trei părți. Citește aici prima parte și a doua parte.

Planificarea inversă pentru înțelegere (Understanding by Design) are o bază științifică riguroasă, integrând cercetări solide din psihologie cognitivă și neurologie. Pe scurt, instrumentele care detaliază UbD sunt gândite în acord cu modul cum învață oamenii.

În ultima parte, descoperă concluziile experimentului și resurse gata de folosit.

Read More
Partea 2: Cum arată învățarea autentică prin planificarea inversă Understanding by Design - ce ar trebui să știe fiecare profesor despre predarea pentru înțelegere

Understanding by design nu este nici o metodă, nici o filosofie a educației, ci un alt mod de a proiecta învățarea. Este un cadru de mare folos, pentru că:

  • se concentrează pe învățarea profundă, nu pe acoperirea materiei sau crearea de activități fără priorități și rezultate clare,

  • prioritizează și filtrează cele mai importante idei cu care va rămâne elevul la final de unitate,

  • proiectează sarcini de învățare autentică, având în vedere scopul final,

  • readuce în prim plan indicatorii de performanță (ce măsurăm și cum ne asigurăm că ce măsurăm e ce ne dorim să măsurăm?).

Abordarea are la bază cercetări extinse din ultimele decenii despre învățare și cogniție, care fundamentează modul cum învață oamenii.

UbD propune trei pași, fiecare cu câteva întrebări esențiale. În exercițiul de planificare, am lucrat cu un model simplificat.

Read More
Partea 1: Cum arată învățarea autentică prin planificarea inversă Understanding by Design - ce ar trebui să știe fiecare profesor despre predarea pentru înțelegere

Generații de elevi trec, oră după oră, an după an, printr-un șir de informații fragmentate despre polinoame, genul epic, organismele procariote sau evul mediu. O fac fără să înțeleagă de ce învață despre toate acestea și cum se leagă între ele și cu viața lor.

Un item la testarea națională pentru progres în educație (NAEP) în SUA, la matematică, la clasa a VIII-a suna așa: În câte autobuze poate transporta armata 1128 de soldați dacă fiecare autobuz are o capacitate maximă de 36 de soldați? Aproape o treime dintre elevi au răspuns: 31, rest 12. [2]

Exemplul citat arată ce înseamnă să bifezi corect împărțirea, dar să nu o adaptezi la un exemplu din viața reală, adică să nu știi să folosești ce ai învățat. Or învățarea trebuie să producă o schimbare în creier, acel „aha!”, revelația faptului că, de exemplu, culoarea nu e o proprietate a unui obiect, ci a undei de lumină care se reflectă în el sau că istoria nu e o înșiruire de fapte și numere, ci o armă anti-manipulare care te ajută să înțelegi prezentul.

Cu acest „de ce” am pornit în vara aceasta un proiect-experiment, în care 70 de profesori din rețeaua Aspire Teachers au lucrat împreună de la distanță, pentru a-și planifica o unitate de învățare folosind cadrul Understand by Design, un mod diferit de a aborda planificarea. Am sintetizat principalele lecții învățate, cu exemple și resurse pe care le poate descărca gratuit orice profesor care crede că învățarea autentică trebuie să producă înțelegere, deci transfer în viața reală.

Read More
„Suntem mărginiți, limitați și avem scăderi, dar dincolo de toate astea un copil poate să simtă dragostea ta. Asta e mai presus de orice.” - Violeta Nedelcu, conector și creator de educație

Violeta Daniela Nedelcu este profesoară la Școala Gimnazială nr. 2 „Diaconu Coresi” din Brașov și are o experiență profesională de 29 de ani. Este mamă a două fete, de 25 și 32 de ani, iar în camera din care le predă acum copiilor, pe unul dintre pereți, este un tablou pictat de fiica cea mică, copilăria în viziunea ei.

Read More
Cum se văd provocările profesorilor prin ochii consultanților voluntari de la 3PillarGlobal?

De aproape două luni, o parte dintre angajații companiei de IT 3PillarGlobal petrec câteva ore săptămânal în sesiuni de asistență online pentru profesori. Printr-un parteneriat cu Aspire Teachers, aproape 80 de profesori și directori au avut parte de întâlniri cu voluntarii din companie, care le-au făcut mai ușoară tranziția către școala online și le-au oferit răspunsuri la tot felul de întrebări tehnice, dar și sugestii legate de aplicații și extensii utile.

Totul a început din dorința câtorva angajați, părinți la rândul lor, care au descoperit din martie cât de mare nevoie de ajutor au profesorii copiilor lor. Peste vară s-au parteneriat cu Aspire Teachers și au atras mai mulți voluntari din companie, care și-au dedicat timp pe care l-au petrecut cu profesorii în căutare de răspunsuri la tot felul de întrebări: cum organizez elevii pe grupe de lucru în Meet? Cum pot să mă asigur că testul online e completat de ei? Cum pot înregistra și edita fragmente de lecție? Deși au apărut numeroase cursuri și evenimente online care te ghidează pas cu pas, de multe ori un asistent priceput care te ajută atunci când nu știi cum să continui și ce să cauți, poate accelera învățarea și poate economisi timp prețios. În plus, atunci când apar blocaje, de multe ori profesorii nu cer ajutor în public, de teama de a nu fi judecați.

Read More
Cum arată ziua unui profesor în pandemie și soluțiile în fața noilor măsuri impuse

La aproape două luni de la începutul școlii, profesorii au trecut prin toate scenariile din semafor și au fost nevoiți să se adapteze într-un ritm alert, cu termene strânse și excepții de tot felul. De multe ori realitatea arată diferit de la un județ la altul și de la o clasă la alta. Am întrebat profesorii din rețeaua Aspire Teachers și am primit răspunsuri detaliate despre ce a funcționat și ce ar schimba în modul de organizare a școlii până acum.

Odată cu anunțul Guvernului, în urma căruia toate școlile din țară au trecut în scenariul roșu, ne-am întrebat cât de pregătită este școala românească să se desfășoare exclusiv de la distanță. Printre toate prioritățile, unde se află învățarea? Ce soluții au profesorii care trăiesc aceste realități la firul ierbii? Experiențele menționate arată mai multe fațete ale provocărilor prin care trece un profesor dedicat în contextul școlii de astăzi.

Read More
Colaborarea cu colegii și profesori din alte țări - posibilă indiferent de scenariu la o școală din Tecuci

Când scenariul în care operează școala devine imprevizibil, cel mai bun lucru pe care îl poate face un lider este să se asigure că profesorii înțeleg schimbările și se susțin reciproc, urmărind un țel comun. Asta a înțeles Adriana Lefter, director adjunct al Școlii Gimnaziale nr. 5 „Elena Doamna” din Tecuci, încă din martie, când a început să caute cele mai bune metode de a închega relația dintre ceilalți colegi pentru a se adapta noului context.

Read More
Cum conectăm elevii la lumea de azi prin matematică și voluntariat? Exemple de la o profesoară care experimentează în fiecare zi

Indiferent de scenariu, profesorii care nu au încetat să învețe, găsesc soluții și oportunități prin care își implică elevii și îi aduc mai aproape de învățare. După 37 de ani, Liliana Olărașu încă se joacă, inventează și transformă orele de matematică și TIC în contexte de învățare în care succesul se măsoară în progres incremental, dar și într-o dezvoltare socio-emoțională armonioasă, nu în premianți cu coroniță.

Read More
Ce am învățat din experiența școlilor din Norvegia și Germania în pandemie?

Măștile au devenit o normalitate în spațiile publice și școli din întreaga lume. Majoritatea școlilor din România s-au redeschis săptămâna aceasta, iar profesorii și elevii vor experimenta o nouă formă de a fi împreună, în același spațiu, dar distanțați.

Pentru a câștiga puțină perspectivă și idei din experiența altor țări care au fost printre primele care și-au deschis școlile de mai bine de o lună, am organizat o întâlnire online. Pe 11 septembrie, 90 de profesori, consilieri și părinți au luat parte la webinarul care i-a avut ca invitați pe Caroline Lewis-Jones (lider de dezvoltare a Birralee International School din Trondheim, Norvegia) și Constantin Lomaca (liderul catedrei de științe de la Franconian International School din Erlangen, Germania).

Read More
Reconectarea cu elevii: 8 idei la început de an școlar

Despre vulnerabilitate și cum ne conectăm cu cei din jur, după atâtea luni petrecute în fața laptopului, am discutat, pe 13 august, într-o întâlnire online a celor din comunitatea Aspire Teachers cu Ramona Buzgar, psiholog și cadru didactic universitar în Cluj. Au fost peste 70 de profesori care au împărtășit cum au s-au simțit în perioada aceasta, ce au făcut când s-au simțit copleșiți și ce pot face pentru ei și pentru elevi la început de an școlar. A fost un exercițiu de curaj și onestitate. A fi vulnerabil înseamnă puterea de a vorbi despre cum ne simțim, despre temerile și nevoile noastre, și, în final, asumarea lor.

Read More
Flipped classroom sau lecția inversată, Partea 2 - Întrebări de ghidaj pentru un proces pedagogic coerent

Spre deosebire de clasa tradițională, clasa inversată este o modalitate de structurare a procesului de învățare în etape inversate:

A. În prima etapă elevul învață singur, pe baza unor instrucțiuni clare date de către profesor. Elevul primește sarcinile de rezolvat înaintea orei, pe canale de comunicare online și poate urca rezolvarea tot în această formă, urmând ca la oră să continue procesul de învățare pe baza a ceea ce a lucrat independent (sau în pereche, echipă).

B. În a doua etapă elevul se întâlnește cu profesorul în clasă (față în față sau online) și împărtășește ceea ce a învățat cu ceilalți, rezolvă împreună cu colegii diferite sarcini propuse de către profesor, pentru a învăța.

Read More
Flipped classroom sau clasa inversată, Partea 1 - lecții și reflecții

Pe 2 septembrie, peste 250 de profesori din toată țara au petrecut mai bine de două ore într-o conversație pe Zoom, care le-a avut ca invite pe Claudia Chiru, profesoară pentru învățământ primar și fondatoare SAGA Kid și Laura Borbe, profesoară de științe socio-umane, care a lucrat ca specialist în programe educaționale la Fundația Noi Orizonturi. Întâlnirea a fost facilitată de Măriuca Morariu, liderul organizației Aspire Teachers, care a organizat întâlnirea împreună cu unul din liderii comunității, Carmina Trâmbițaș-Vakulovski.

Prezentările au urmărit clarificarea modelului pedagogic flipped classroom, sau clasa inversată - o formă de blended learning, învățare mixtă (atât offline, cât și online), pe care mulți profesori au experimentat-o deja, poate fără să știe că așa se numește. Exemplele au arătat cum poate fi folosit cu succes atât pentru elevii mai mici, cât și pentru elevii care au mai multă autonomie în învățare.

Read More